Jump to content

Forgasser Justert med lambdasonde?


Recommended Posts

Slik jeg tolker det så er forgasser justert ved hjelp av en lambdasonde, altså med lambdasonde som verktøy. En ting jeg og mange andre faktisk gjør regelmessig. Jeg bruker ofte lambdasonde som verktøy :) På samme måte kan man bruke en avgassmåler som verktøy for å justere en forgasser.

Tenning er justert av mekaniker, mest sansynlig med tenningslampe. Mange med godt motorøre kan justere tenning uten tenningslampe :)

Jeg ser ikke noe galt med den forklaringen i annonsen, bortsett fra at den ikke er spesielt utbrodert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe joda tenkte det var "noe" sånt men kunne ikke dy meg på grunn av måten han skrev det på :P

 

Men nå er det vel bare CO du får justert på de forgasserne som sitter i den bilen. Så jeg ser fortsatt ikke helt hvor nødvendigheten ved bruk av lombda sonde var :)

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt som at man fint kan justere CO rimelig nøyaktig etter lambdasonde :) F.eks klarte jeg å justere CO til ca 0,2 på cossien min, bare med å justere den etter bredbåndslambda :)

Og da må vel jeg gjøre narr av deg når du skriver lombda og ikke lambda :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hjulpet en kompis som hadde en Forrester med WRX motor på 400hk og GEMS sprut med å justere CO ved hjelp av bredbåndslambda før han skulle på eu kontroll. Til tross for vrient sprut så besto den avgasstesten på første forsøk :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden her til ett lite spørsmål jeg.

 

Har en 2l OHC i taunusen, som er fristet opp med gassere, kam og litt småtteri. Burde jeg montere bbl? Har en liggende som jeg tenkte jeg skulle bruke. Og hvor på grenrøret burde jeg montere den?

Link to comment
Share on other sites

Og for å dra den litt lenger så var det ikke uvnlig, spesielt i 89-91 med forgasser og ei variabel dyse som korrigerte belanding etter signal fra en lambdasonde, om ford hadde dette er vel ikke helt sannsynlig, men blant annet suzuki hadde dette.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...