Jump to content

Feilsøking motorstyring EEC-IV


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Sliter litt med Scorpioen her, kanskje noen har noen tips å komme med.

 

 

Ford 2.9i V6(BRF), A4LD(e?) automat, Ford EEC-IV motorstyring med MAP-sensor og lambdasensorer.

 

Feil

 

Forbruk som varierer, kan ligge på 0,9, og plutselig på 1,5 liter pr. mil.

 

Bilen har vært litt ustabil på tomgang en gang innimellom.

 

Etter frakoblet minuspol(sveising+ resetting av Læring til styrenhet) så får jeg den ikke til å gå på tomgang, kan lure den til å gå 1 minutt om jeg er heldig.

 

Motor har fått nye plugger, luftfilter og renset/smurt tomgangsmotor, den tikker ikke og går relativt godt.

 

Denne bilen har jo motorstyring som lærer seg opp etter en tids kjøring, og litt uggen tomgang er vel vanlig etter frakobling av batteri, men her får jeg ikke bilen til å gå på tomgang i det hele tatt. burde vel lært seg etter ca 10 mils kjøring, ingen sjans her.

 

Tenkte litt på tenningsmodul med tanke på forbruket(limp home mode, fast tenningstidspunkt), har og tenkt litt på lambdasensorer, tempsensorer og TPS.

MAP prøvde jeg å koble ut, og da slokna den momentant, så den er i det minste i funksjon.

 

 

Noen som har oppskrift til å lese feilkoder på forståelig språk, som og viser hvor man leser dem ut?

Eller går ikke dette på de Europeiske?

 

Verdier på diverse sensorer(tempsensorer, MAP etc)?

 

Skal sies at girkasse kanskje er litt ustabil på OD og lock-up(styrt av motorstyring?).

 

Takk for all hjelp :-)

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

TPS måler jeg 0.796V på lukket spjeld, og 4.63V på full gass, har 4,8-4,9 Volt inn på den.

 

Tempsensor Luft 20,8 Kohm

Tempsensor vann 14,4 Kohm

 

Motor såvidt startet(gått 2-3 minutter før den ga opp), motstandene stemte ok mot 3 andre kjølevæskesensorer jeg hadde liggende som hadde ca lik temp(2.0, 2.8 og 2.9 EFI).

 

Målte spenningen på tomgangsmotor, og ved start så virket den å være oppimot 11 volt, og kom/gikk, og når den gikk på litt lav tomgang før den stoppet var det snakk om under 1 V(0,1-0,3, relativt stabilt).

 

Prøvde å måle motstand på TPS på både denne og en annen jeg hadde til 2.9, men fikk ikke noen stabile målinger på noen av dem, noen som har noe å komme med ang. justering og måling? Trodde i grunnen den skulle gå nærmere 0 og 5 volt?

 

 

Virket i grunnen som den funket ok helt kald, kan kanskje HEGO ha noe å si?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

På Escort og Mondeo med EEC-IV kan man lese feilkoder lysdiode (blinkekoder).

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/57936-95-escort-18-xr3i-cab/page__view__findpost__p__571357

 

Jeg synes verdiene på TPS og tempsensorer virker greie. Har du sjekket at TPS endrer seg kontinuerlig når du beveger spjeldet?

 

Det du kaller tomgangsmotor er sannsynligvis en ventil som styres med PWM (12v pulser med variabel lengde). Mange multimeter vil måle en slags gjennomsnittsspenning, men det er ikke helt pålitelig.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

På Escort og Mondeo med EEC-IV kan man lese feilkoder lysdiode (blinkekoder).

 

http://www.fordclubn...post__p__571357

 

Jeg synes verdiene på TPS og tempsensorer virker greie. Har du sjekket at TPS endrer seg kontinuerlig når du beveger spjeldet?

 

Det du kaller tomgangsmotor er sannsynligvis en ventil som styres med PWM (12v pulser med variabel lengde). Mange multimeter vil måle en slags gjennomsnittsspenning, men det er ikke helt pålitelig.

 

Jeg tror jeg fant stikket du snakker om, ett svart stikk ved bateriet, med brun, brun/grønn og blå/grønn ledning inni, fant og ett hvitt lignende stikk ved coilen som sikkert kan være til ABS, det stemmer med forklaringene jeg har fått på stikket på de eldre, der det skulle være ett fempolt stikk med en løs ved siden av.

 

Skiftet tomgangsregulatoren(ISC) da den jeg har viste seg å ha for lav motstand, den hadde 7 ohm, men skulle ligge mello 9 og 14 ohm, nå går den på tomgang. Målte lambdasondene(HEGO) og den venstre virker å ikke regulere korrekt(ligger på 0,51 V tilkoblet, og 0,22 volt frakoblet, det rare var at den regulerte før jeg koblet fra batteriet for nullstilling etter alle mine frakoblinger av ting og tang. den høyre lambdasonden pendler mellom 0,06 og 0,45 Volt. Skal ut å prøve bilen etterpå og se om den fungerer ok, og prøve å lese ut feilkoder etterpå dette etter din oppskrift.

 

Forøvrig, så får jeg ikke motstandene på TPS til å stemme med Ford sin egen manual, men det er verken på 2.0, gammel 2.9 og denne 2.9 EFI, så jeg tror nok den stemmer.

http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/eec_iv.htm

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke noe som passet, eller ei pære som var liten nok, så blei ikke noe denne gangen, men bygger nok noe, evt. bygger om den jeg har til MB.

 

Har jo i og for seg sjekka ut alt utenom MAP også nå...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Bilen virker tilsynelatende friskmeldt for både uggen giring, uggen tomgang, og virker å gå lettere, dette etter skifte av ISC og resetting av ECU.

 

Da får man bare vente å se om dette gjelder forbruket også, hvis ikke mistenker jeg tenningsmodulen.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har jeg jo brukt bilen, og den har vært relativt frisk, foruten forbruket. Ligger på 0,8-0,9 på langkjøring, men ellers ligger den på 1,5+

 

Nå skiftet jeg toppdekselpakninger på den i går, og tok en motorvask etterpå, selvfølgelig stoppet bilen etter vasken, og jeg tok opp fordelerlokket og blåste det tørt, og den gikk med en gang igjen.

 

Derimot går den kun på tomgang kald, og da regulerer den turtallet som normalt, men når det begynner å bli litt lunk i bilen, så synker turtallet til den nesten stopper, så jager den litt for så å stoppe, i tillegg bruker den mere bensin, girer litt uggent(spesielt 4.). Den går også periodevis på 5-sylindre.

 

Bortsett fra det med 5-sylindre, så høres det veldig ut som slik den var før jeg skiftet tomgangsregulatoren sist, så den blir sjekket først, men den virker nå iallefall litt.

 

Prøvde å få funnet Mad-mole sin DTC-liste til mondeo og oppskrifta på diagnoseleseren, men det var vekk dessverre, dignoseleseren får jeg lagd uansett, men er det noen som kan finne feilkodeliste til 2.9i 12V med lambdasonder og MAP?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...