Jump to content

Stereo bygg Focus stv 2012


Huti

Recommended Posts

Lager en ny tråd på denne så blir det litt mere oversiktlig :)

Dette blir første bilsterobygget mitt som gjøres litt "skikkelig" så vi får se hvordan det går.

Plan - Bytte ut frontsett ( 6,5" og superdiskanter ),dempe dører ,montere ekstern forsterker til frontsett og 8" sub i bagasjerom støpt i glassfiberkasse. samt dempe bagasjerom.

Fikk deler av utstyret idag, venter på MDF ringer og demonterings verktøy for dørtrekk.

Den sorte matta er sound absorber 7, virket meget bra.

Noiskiller spray og 4m2 silentcoat.

Satser på 25 kvadrat på strømkabel, burde kanskje hatt 50 men skal jo få lagt den også.

Litt usikker på hvordan den sorte kabeln funker, skal lage phono input til forsterker, noen som vet om det er quadlock system på focuser?

img2645dm.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mye fint utstyr og materialer der. Den tykke trossen er vel fordi du skal bruke originalspilleren?

 

Grov beregning viser at du ved et spenningsfall på 0,5V kan belaste 25 kvadrat med 70A og nærmere 1000W ved 14V.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke orginal spilleren ja, må ha en slik kabel for å få phono signal på forsterkern.

Har lagt silentcoat i bagasjerommet, den rulla til høyre i bilde er gull verd :)

 

Begynner på dørene så snart baffelringene kommer. Tar bilder underveis, laster opp så snart jeg har litt å laste opp.

Link to comment
Share on other sites

Det må være artig å begynne å plukke fra hverandre en nesten ny bil? ^_^ Det ser jo veldig bra ut, var det noe demping der fra før? Merker du noen forskjell i hjulstøy? Blir spennende å se hvordan subopplegget blir :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja lå demping over hjulbuen du ser den er bretta frem helt på høyresia. Men ellers meget lite.

Fikk lagt en bit silencoat på 15x15 cm helt i ytterskjerm også var sånner plastpropper jeg kunne ta ut handa gikk akkurat inni.

Ble kanskje litt mindre støy men dette kan jo bare være noe jeg innbiller meg.

 

Vurderer å kjøpe en pakke silentcoat til, ***** dumt hvis jeg får for lite.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet så langt etter dagens sterobygg, først av med dørtrekk.

img2657v.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Så knaller vi noisekiller på trekket

img2658d.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Litt demping på smådeler :P

img2659sc.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Så av med innertrekk for å få nå demping der.

img2663gl.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Etter demping ser det slik ut

img2664t.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

2 lag bak høyttaler

img2665ds.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Diskant passet ikke så da ble det seende slik ut

Tec 7 fikser det meste

img2666dx.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Ferdig så langt, mangler baffelring for å få montert høyttaler

img2667g.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

interessant prosjekt :)

men er ikke høyttaler kablene i tyneste laget?

Så lenge det er høytalerkabler som går til "vanlige" høytalere, dvs. 3 veis, 2 veis, diskanter. Så er det ikke behov for så tykke kabler selv ved bruk av høytalere med høy Watt. Er mye verre når det kommer til sub høytalere. Da må man opp i kabeltykkelse.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Ja blir minimum 2,5 til subben.

Blir det crap til dørene drar jeg nye kabler til forsterkern, prøver først med de orginale.

Gleder meg til det begynner å bli lyd.

Helt syk forskjell når jeg banker på front dør kontra bakdør.

Rolsroys fremme og huyundai fra 90 tallet bake ;)

Link to comment
Share on other sites

Dro på med litt demping på dørtrekk

De 3 hullene nede til venstre, her sto det en plastsak ut, måtte sage av denne da den går i hullet der delefilter står

img2674tx.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Diskant ferdig

img2675o.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Kobling til diskant

img2676rp.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Mangler bare baffelringer så er døra ferdig, fester baffel med maskinskru og mutter med låsing

Så skrur jeg høyttaler i baffel.

Har bestillt 8m2 med silentcoat og 2 ark med sound absorber og 2 ark med noise isolator.

Begynner med kabling så snart jeg får basskontroller til forsterkern så jeg får lagt alle kabler i samme slengen.

Edited by Huti
Link to comment
Share on other sites

8 kvadratmeter til :) ser ut til at du også likte det ekslusive intrykket dempingen gir :) Dette blir veldig bra - regner med masse bilder av demonteringen av en Focus 2012 :lol:

 

Hva slags dempemateriale er den sorte skumgummien? Er det lim på det - er det tungt?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke så mye demontering skal ha silentcoat under bakseter, ellers legger jeg der jeg kommer til.

Sorte matta er sound absorber 7, har det på installbay, meget bra lim på og veier nesten ingenting.

Koster 100 kr matta.

Kan trykkes nesten helt flatt, i følge beskrivelsen skal det hindre skurring i interiør.

Syns det virket kanonbra, fint å dra rundt kabler å sette på alt som potensielt kan riste.

Har surret det rundt høyttalerkabler inni døra, og satt små biter bakom div deksel også videre.

Mulig det blir litt sånn + silentcoat i bakluka.

Blir aldri å bygge stereo uten sånne matter noen gang, helt genialt.

 

I tillegg har jeg hatt en liten dash tec 7 på alle klips i dørtrekk samt på døra.

 

Satser på å få alt av deler så jeg blir ferdig iløpet av helga :D

Link to comment
Share on other sites

Det så jo veldig bra ut - skikkelig stealth :) Spennende å høre hva du synes om oppgraderingen lydmessig. Er vel en ganske brukbar oppgradering av lyden - selv direkte på originalspilleren?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått høytalere i begge dører, er enda på orginalspillern.

Passasjersiden er ikke dempet enda da døra er defekt pga på kjørsel.

Hyggelig etter 1500km.

Men 6,5 og diskant er montert, midlertidig.

Kjører fortsatt senter høtaler sammen med frontsett må se om denne blir koblet ut.

Står en 4" ish 8ohm sak der.

Bakluka er dempet litt, denne er av plast/blekk på 2011 og opp.

Har lagt litt silent coat og den svarte matta baki, vil ikke ha så mye vekt i den.

Skal få monter skiltet skikkelig ettervært.

Lyden i frontsett virker lovende da jeg allerede har litt trykk på orginal spiller.

Gleder meg som **** til alt er på plass :)

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig med bulking på nye bilen :(

 

Dette går jo unna :)

 

Er vel lurt å dempe bakluka godt hvis det er plast? Skiltet ja - hvordan fester man dette godt? På min bil skrangler skiltet ganske mye når jeg drar på litt - og det er jo ikke noe særlig.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Gammel focusen min la jeg dobbelsidig tape og satte 6 skruer i den plastskilt holdern

Så limte jeg skiltet med blank tec 7 i skilt holdern.

Vurderer å fjerne skilt holder å lime skiltet med dobbelsidig på ny biln

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Spennende prosjekt.

 

Jeg har tidligere selv drevet med stereo, men etter en arbeidsulykke er den tiden forbi. Jeg er derrimot veldig interissert i å høre dine erfaringer med hvordan generell coupe støy under kjøring forandrer seg etter denne dempe prosessen du har utført.

 

Har du vurdert å sprøyte understellet for å dempe dette også? Har hørt mye om att dette er svært effektiv også til stereo bygging.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...