Jump to content

Vifteproblem


aagem

Recommended Posts

hei...Min samboer har en ford focus 2003 mod.... i dag så virket vifta bare i pos 4,,, Tror det er noe problem med noen motstander,,, (har vært borti noe sånt før på en annen bil,,, Men hvor ligger evt. disse motstandene,,, eller hvis det er noe annet... Jeg har skrudd av hanskerom og kommet inn til viften,,, men vet ikke hvor jeg finner evt, der hvor feilen er...kan noen hjelpe meg ?...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått tak i motstandspakke på Mekonomen e.l., men det er flere som selger uoriginale på eBay. Skal ikke være så ille pris på original heller.

Brukt ville jeg vært litt skeptisk til, siden det er en del som er kjent for å svikte, men den sitter på mange modeller fra samme periode og er sikkert lett å få tak i.

 

I følge denne siden er det en engangs termosikring som ryker. Jeg tror jeg hadde erstattet den med en ledningsstump.

http://www.admac.myzen.co.uk/Focus1/

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette var interessant å sjå kvifor det virkar på 4 men ikkje på 1, 2 og 3. Fins det lause termosikringar her til lands, evt korhen? Og er det noko fare med å berre lodda på ein ledningsstump der? Og kva funksjon har denne termosikringa egentlig? Unnskyld kapring av tråden her, eg blei berre så full i spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Du får de veldig rimelig på Ebay - se om det står et grade tall på den, hvis ikke - er rundt 150 grader Celsius ok - og 250V/10A. Varmesikringen er det for å bryte strømmen til viften/reguleringen hvis det blir for varmt - for å forhindre brann og at utstyr blir ødelagt av varme. Du får også som regel disse hos en installatør/elektrisk forretning, det er ganske vanlig å bytte slike på kaffetraktere, varmeovner osv...

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det som er rart er at dette skjedde på vinteren med min, og liksom over natta. Om morgonen virka det plutselig berre på 4, og attpåtil så ville ikkje døra henga igjen sia låseklakken hadde frøse fast :lol: Men det kan jo henda det var pga høg varme dagen før, ikkje godt å seia.

 

Takk for svar forresten, eg får sjå kva eg endar opp med. Kan jo berre høyra med Ford kva dei vil ha for ein boks og så er eg sikker. Må jo loddast fort og gale og med høg varme detta sia det er termosikring, sånn at den ikkje blir ødelagt av varmen frå loddebolten.

Link to comment
Share on other sites

Termo sikkringer blir dårligere å dårligere for vært år som går, så det trenger ikke å være "ekstrem" varme som har ødelagt denne..

Kan rett å slett være at den har blir "gammel og sprø "

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper de enorme temperaturendringene vi har på vinteren kan være utløsende årsak. -20° til +30° og tilbake på kort tid.

I tillegg går sannsynligvis vifta tungt og drar mer strøm når den er frossen.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...