Jump to content

Kam til ohc.


Turboterje

Recommended Posts

Lurer litt på kamvalg til ohcen min, noen som har noe gode forslag?

Har en fr34 kent cam liggende, vil den funke ?

FR34 er en skikkelig god kam med gode og korrekte egenskaper til den uvanlige OHC toppen.

Når man har valgt å investere i en helt moderne og kostbar 560 hk turbo, da blir imidlertid en vanlig FR34 i mildeste laget, for her må det dras turtall.

ford-racing her inne kjører riktig kompresjonsforhold og kan derfor kjøre korrekt og hyggelig ladetrykk. Den valgte Customkammen med FR34 på innsug og en værre rallyprofil på eksos, dyttet turtallet for maks effekt opp til ett veldig hyggelig turtall. Dette gav ett flott resultat på rundt 420 hk målt på NAV.

 

Han kjører den gode GT3071R, men GTX3071R turboen trenger en enda råere motor for å komme til sin rett. Dette blir kanskje i meste laget uten en Cosworthveiv omslipt til 81 - 84 mm slaglengde?

Hvilken type bil skal denne motoren i, og hva skal den brukes til?

Du kan uansett høre med ett par 3 karer ang. kamvalg i dette tilfellet.

1. ford-racing her inne.

2. KM Cams som slipte Custom turbo kammen til ham.

3. En som kaller seg KVS. Skal ligge noe info på forummet her.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ohc turbo trives med fr34 kam. som er en snill kam med ganske høyt løft, som ohc liker. så den er bare å montere i.

 

Hvis du ikke blir fornøyd med fr34 kam`n, så virker turbo kam`n til catcams lovende.

 

Ja, har sett på den turbokammen til catcams, mulig det blir en slik etterhvert :)

 

FR34 er en skikkelig god kam med gode og korrekte egenskaper til den uvanlige OHC toppen.

Når man har valgt å investere i en helt moderne og kostbar 560 hk turbo, da blir imidlertid en vanlig FR34 i mildeste laget, for her må det dras turtall.

ford-racing her inne kjører riktig kompresjonsforhold og kan derfor kjøre korrekt og hyggelig ladetrykk. Den valgte Customkammen med FR34 på innsug og en værre rallyprofil på eksos, dyttet turtallet for maks effekt opp til ett veldig hyggelig turtall. Dette gav ett flott resultat på rundt 420 hk målt på NAV.

 

Han kjører den gode GT3071R, men GTX3071R turboen trenger en enda råere motor for å komme til sin rett. Dette blir kanskje i meste laget uten en Cosworthveiv omslipt til 81 - 84 mm slaglengde?

Hvilken type bil skal denne motoren i, og hva skal den brukes til?

Du kan uansett høre med ett par 3 karer ang. kamvalg i dette tilfellet.

1. ford-racing her inne.

2. KM Cams som slipte Custom turbo kammen til ham.

3. En som kaller seg KVS. Skal ligge noe info på forummet her.

 

Skal kjøre med cosworth stempler og råder, så er toppen plana 2mm ca, så blir vel ikke så veldig høy komp?

Motoren skal ned i en sierra antagligvis, å skal bare brukes til morro, som i mitt tilfelle blir mest sladding.

Så er prøve å få turboen så fort i gang som mulig og heller tape litt toppeffekt.

 

1. okey.

2. Hva var spec på den kammen?

3. Kvs, var det han som bremset over 500 hk ? Men den var vel TREIGT i gang om jeg husker rett.

Edited by Turboterje
Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre med cosworth stempler og råder, så er toppen plana 2mm ca, så blir vel ikke så veldig høy komp?

Svaret på dette spørsmålet vil variere avhengig av hvem du spør. Hvilket drivstoff skal kjøres?

Motoren skal ned i en sierra antagligvis, å skal bare brukes til morro, som i mitt tilfelle blir mest sladding.

Ok. Forbruk og levetid er ikke det viktigste da.

Så er prøve å få turboen så fort i gang som mulig og heller tape litt toppeffekt.

Ok, så du kjøpte denne turboen med pulsplitt A/R0.78 turbinhus da?

 

2. Hva var spec på den kammen?

Her:

kam fra km cams som har følgene data:

på innsug: 263grader og med kam løft på 12.7mm

og på eksos : 288 grader og 11mm løft

og en LCA på 114.

3. Kvs, var det han som bremset over 500 hk ? Men den var vel TREIGT i gang om jeg husker rett.

Det stemmer. Man trenger vill kam. Dette KREVER lavt baktrykk. Det gjør at man trenger stort turbinhus.

En slik motor blir sjelden noe annet enn død fra lave til moderate turtall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

-Planen er bensin i første omgang.

 

-Akkurat nå er den bremset med t34 med ar 48 eksos hus, på standard motor med datasprut.

Men turte ikke å bremse mer enn på 0.9bar når det er så høy komp , å bilen blir brukt til arbeidsbil.

Den har nå gått 22000 km uten å rørt en skrue, men bygger nå en motor med tanke på å få ut 400-500 hk.

Men skal makse den t34 turboen å kjøre med det en stund til siden jeg ikke har noe annen bil å bruke på jobb.

Så da tenkte jeg å lufte iden, så jeg kan kjøpe inn deler i mens.

 

-Jeg har ikke kjøpt turboen enda, men har lyst til å prøve den..

 

- Den kammen som ford racing bruker, vil passe bra til denne eller må man ha villere kam?

 

- Så du mener at hvis man skal noe særlig mer hk en det gt3071 turboen greier(som ford racing har brukt?) så må man ofre mye nedante ?

Link to comment
Share on other sites

-Planen er bensin i første omgang.

 

-Akkurat nå er den bremset med t34 med ar 48 eksos hus, på standard motor med datasprut.

Men turte ikke å bremse mer enn på 0.9bar når det er så høy komp , å bilen blir brukt til arbeidsbil.

Den har nå gått 22000 km uten å rørt en skrue, men bygger nå en motor med tanke på å få ut 400-500 hk.

Men skal makse den t34 turboen å kjøre med det en stund til siden jeg ikke har noe annen bil å bruke på jobb.

Så da tenkte jeg å lufte iden, så jeg kan kjøpe inn deler i mens.

 

-Jeg har ikke kjøpt turboen enda, men har lyst til å prøve den..

 

- Den kammen som ford racing bruker, vil passe bra til denne eller må man ha villere kam?

 

- Så du mener at hvis man skal noe særlig mer hk en det gt3071 turboen greier(som ford racing har brukt?) så må man ofre mye nedante ?

 

Ok. Da tror jeg at du får problemer hvis motoren brukes hardt.

 

Har du effektmålt dagens motor slik at du vet hvilken dreiemomentkurve du kjører med i praksis?

Drister mer til å påstå at du er en hensynsfull eier hvis denne har gått problemløst i 22 000 km med ett slikt oppsett. Vennligst korriger om dette er feil.

 

Du vet hva de sier: "Har du lyst har du lov", men jeg er skeptisk. Du vil trenge en fantastisk god topp (må nok sendes utenlands) før en GT3071R turbo blir for liten.

GTX3071R har kapsistet rundt en GT3076R og denne er det umulig å anbefale når du sier at du vil ha så tidlig lading som mulig.

Vet ikke om du har eksosmanifold eller grenrør, men hvis du har grenrør så bør pulssplitt turbinhus vurderes.

GT3071R er avbildet (leveres automatisk?) med antisurge kompressorkåpe når man bestiller den med twin scroll A/R0,78 turbinhus. Dette sier endel om potensiale for forbedring i spool up.

En GT3071R er alltid ett godt og trygt valg og oppsettet til ford-racing er direkte bra. Med en helt korrekt bearbeidet topp med store ventiler hadde resultatet blitt enda bedre.

 

Hvis du vil ha 501 hk med 2,1 BAR ladetrykk så trenger du kam og topp som gir minst 160 ærlige hk på en sugemotor. De som har forsøkt vet at dette ikke er så enkelt som mange tror.

 

Jeg kan derfor ikke anbefale at man setter ambisjonene høyere enn resultatet til ford-racing, men med to unntak.

1. KORREKT bearbeidet topp med kanaler i korrekt størrelse i forhold til ventilstørrelse, ventilløft og fløde.

2. Strokervei for 2,1 - 2,2 L motorvolum.

 

Først når dette er gjort kan man få bra resultat med værre kam enn det ford-racing har og først da blir GTX3071R ett bedre valg enn GT3071R.

Jaja, mener jeg da. :blush:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bremse papirer her en plass, bremset 290nm på nav meiner jeg å huske.

Men dette er jo en standard topp, toppen jeg skal ha på er portet og med større ventiler.

Jeg har byttet olje 3 ganger og filter en gang. Og bensin pumpe. Ellers har den alltid startet og gått hver eneste dag, har ikke brukt den på bane, men den har nesten aldri vært kjørt pent, bare går og går denne motoren :)

 

Grenør og innsug blir å lage selv.

 

Takk for svar, da får jeg tenke litt på hva slags turbo og kam det blir ei lita stund fremover, høre med noen andre som har erfaringer også :)

 

Hvilken kam passer best av fr30 og fr34 kammen på t34 turboen ?

Da jeg har begge deler her, så får jeg heller prøve å se hvor mye motoren greier med t34 turboen i mens :)

Link to comment
Share on other sites

Ja se på dette. Godt over 460 NM i gjennomsnitt fra 4000 - 6500 o/min. :D

 

Følger opp med denne:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

her terje. her har du moment og hk kurva mi med gt3071r turbo.

 

IMG_1183.jpg

 

Ser bra ut dette her :)

Hva slags lengder har du på grenrør og innsugsrunners sånn ca?

Og dim på røra ?

 

Du kjører med 63 eksoshus du væ ? Tial?

Edited by Turboterje
Link to comment
Share on other sites

Råtass!

 

Har du peil på hva slags maskinist var det i den Granadan' Marius?

 

jau gutt. Tru at Kristian(escort rst wrc) sa noe om at det satt en 500 hk supra motor i den.

 

Ser bra ut dette her :)

Hva slags lengder har du på grenrør og innsugsrunners sånn ca?

Og dim på røra ?

 

Du kjører med 63 eksoshus du væ ? Tial?

 

 

kjører grenerør , lenger fra 30 til 40 cm på røra tenker jeg. kan måle i mårra

ca 20 cm lengde på insug tenker jeg.

kjører med .63 turbin hus ja. org garrett . men skal montere .63 tial hus i vinter tror jeg. og annen eksos.

er iallefall mega fornøyd med oppsettet. og som jeg har sagt før, den turbon og kammen er den beste innvisteringa jeg har gjort så lenge jeg har skrudd ohc turbo.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

kjører grenerør , lenger fra 30 til 40 cm på røra tenker jeg. kan måle i mårra

ca 20 cm lengde på insug tenker jeg.

kjører med .63 turbin hus ja. org garrett . men skal montere .63 tial hus i vinter tror jeg. og annen eksos.

er iallefall mega fornøyd med oppsettet. og som jeg har sagt før, den turbon og kammen er den beste innvisteringa jeg har gjort så lenge jeg har skrudd ohc turbo.

 

Okey :) Hva var pris på den kammen ?

Link to comment
Share on other sites

Nei men var det en 4500 for den a tro ?

 

 

Må rette meg selv her, kosta 3900.-

 

Vil den kammen som Reven 2 går med være et greit valg hvis man velger en mindre turbo , eller er Fr34 ett bedre valg da?

 

Mål ca 300+hk?

 

Altså. jeg prøvde en fr34 sammen med en t34 turbo en gang(lenge sia). Det var en grei kam , men på en eller annen måte så likte jeg den ikke :glare:

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Nei men var det en 4500 for den a tro ?

 

 

Må rette meg selv her, kosta 3900.-

 

Vil den kammen som Reven 2 går med være et greit valg hvis man velger en mindre turbo , eller er Fr34 ett bedre valg da?

 

Mål ca 300+hk?

 

Altså. jeg prøvde en fr34 sammen med en t34 turbo en gang(lenge sia). Det var en grei kam , men på en eller annen måte så likte jeg den ikke :glare:

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Må rette meg selv her, kosta 3900.-

 

 

 

Altså. jeg prøvde en fr34 sammen med en t34 turbo en gang(lenge sia). Det var en grei kam , men på en eller annen måte så likte jeg den ikke :glare:

 

Er nok fort gjort å snuble når en skal finne kam og turbo som passer til hverandre ja , men dæven hvor bra du traff på oppsettet på den siste motoren!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...