Jump to content

Diesel?


kimsa

Recommended Posts

Da har jeg og madammen begynt å se etter ny bil att. Vi har hele tiden ment vi skulle ha en diesel bil, men nå er vi ganske usikre.

 

Det er snakk om å kjøpe en brukt bil i alderen 2004-2008 men vi er svært usikre på hva den gale regjeringen vår kan finne på med avgifter og forbud for de med diesel bil.

 

Vi bor forøvrig på "bygda" 7km fra Gjøvik sentrum. Altså inge Storby utfordringer på oss.

 

 

Hva er ett klokt valg nå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjøp diesel er min anbefaling.! Vi vet alle at "økte dieselpriser" vil ha en dramatisk effekt på både lastebilnæring, kollektivnæring etc etc. Det vil bare bli en dominoeffekt. Økte transportpriser etc etc, bare vent til neste år når de øker prisene i bomringen igjen.

 

Men, det viktigste er jo det å tenke på hvorvidt man trenger diesel. Jeg personlig er veldig glad for at jeg har diesel på en så "liten" motor som jeg har.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en større bil. Type Mondeo eller Focus.

 

Det kjøres ca 20.000km i året. Mye langkjøring.

 

Henger dras så og si ukentlig. I tilegg brukes bilen i alle hovedsak til og fra jobb med en stopp på butikken. ca 13km kjøring, så det er aldri snakk om skikkelig småkjøring. Alt taler til fordel for diesel. Med unntak av statens skremselspropagande om økte avgifter og dieselfrie soner.

Link to comment
Share on other sites

du burde helle sjå på kjøremønsteret ditt... en dieselbil som ikkje kjører ca 1,5mil eller mere på jevna... til jobb etc, vil lide av at den sakte men sikkert sotes ned... og du vil få kjapt problem med partikkelfilter om montert... og på litt sikt vil egr og variabel turbo og innsug sotes igjen

 

en bensinbil har ikkje så vondt av småkjøring, + den blir kjappere varm....

Link to comment
Share on other sites

du burde helle sjå på kjøremønsteret ditt... en dieselbil som ikkje kjører ca 1,5mil eller mere på jevna... til jobb etc, vil lide av at den sakte men sikkert sotes ned... og du vil få kjapt problem med partikkelfilter om montert... og på litt sikt vil egr og variabel turbo og innsug sotes igjen

 

en bensinbil har ikkje så vondt av småkjøring, + den blir kjappere varm....

Får legge til att bilen vil minst en gang i uka få en "langtur" typisk 5-10 mil minimum.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mye "henger dragning" så ville jeg uten tvil gått for diesel. Jeg skal aldri ha meg bil uten hengerfeste igjen, og min mening er at da er diesel alfa omega.

 

Tjaa, klart at dieselen kan risikeres å sote ned. Men, det hjelper jo å "tråkke på" for å få løs soten.

 

Sånn det ligger ann nå så har ikke Satans vegvesen/samferdeselsdepartemenet noe generelt godt grunnlag til avgiftsøkning, enkelt og greit fordi de anbefalte oss å kjøpe dieselbil. Det blir som en form av "villedende" markedsføring. Og skulle det bli et tilfelle så regner jeg med at de aller fleste bilklubbene her i Norge, Amcar og ikkeminst FrP vil jobbe hardt i mot det.

 

NAF vil nok som vanlig ikke gjøre noe, så der er det lite å håpe på.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke oppdaget enda att Staten gjør akkurat som de vill. Og de driter i oss andre. Samtidig er vi borgere en gjeng med sauer som sitter og klager alle menn, men tørr ikke gjøre noe med det.

 

På alle nett samfunn kan en lese en stor missnøye mot dagens regjering og AP spesiellt. Alikevell troner de høyest på meningsmålingene og kong Jens kommer med all sannsynelighet til å få sitte i 4 år til.

 

 

Jeg er helt enig i alle dine argumenter Stian, og det burde ikke være tvil om att det du sier er rett, MEN, når det kommer til statens avgjørelser her, da kan alt skje.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Får legge til att bilen vil minst en gang i uka få en "langtur" typisk 5-10 mil minimum.

 

du hadde svart samtidig som eg så eg såg ikkje at du hadde skrevet at du kjørte 20000pr år

 

hadde nok og valgt diesel i dette tilfellet...

 

men sjekk vognkortet for tillatt hengervekt før du kjøper, mange nye øko biler har latterlig lav eller ingen hengervekt...

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke det med henger vekt.

 

Kommer til å bli latterlig dyrt å ta henger lappen også på nyåret.

 

Fikk pris for 14 dager siden. Da regnet de med att jeg komplett kunne klare med med ca 7000kr (inkludert førerprøve og nytt førerkort) utpå nyåret igjen måtte jeg regne med mer enn 10.000kr

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er spådd en kraftig økning i prisen på BE f.o.m 01.01.2013. Jeg havnet på rundt 5000,- med litt rabatter og sånt, da inkludert oppkjøring og nytt førerkort. Absolutt verdt hver eneste krone, føler meg en hel del "tryggere" når jeg er ute på tilhenger tokter.

 

Hvis du skal ha mondeo så er det vel 1800 kg i hengervekt vel ? :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er spådd en kraftig økning i prisen på BE f.o.m 01.01.2013. Jeg havnet på rundt 5000,- med litt rabatter og sånt, da inkludert oppkjøring og nytt førerkort. Absolutt verdt hver eneste krone, føler meg en hel del "tryggere" når jeg er ute på tilhenger tokter.

 

Hvis du skal ha mondeo så er det vel 1800 kg i hengervekt vel ? :)

1800kg på mondeo ja.

 

Fikk pakkepris på 5715,- inkludert avgifter til biltilsyne, også kommer kjøretimer i tilegg. De sa jeg måtte minst ha 1 og trolig 2. Timene koster 685kr stk.

Link to comment
Share on other sites

Har du råd til den "utgiften" nå så ville jeg gjort det asap :) Penger spart er penger tjent kontra det å vente :)

 

Husk, bøtesatsene er større enn hva førerkortet koster.!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke dieselfri sone, så bare slapp av og kjøp diesel dersom det passer dere best.

Husk på dyre turboer og dieselpumper som KAN ryke når dere sitter å regner på det

 

Skal man sitte å regne på alt som KAN ryke på en bil blir bilen dobbelt så dyr..

Turboer ryker på bensinbiler også dessverre..

Det gjelder å sjekke litt hva man får for pengene..og gjerne følge litt servicer..

 

Ser ikke at du skriver noe om budsjett, men ville prøvd å kjøpe en bil som enda har garanti hvis det er mulig.

F.eks nesten ny Hyundai i40 stasjonsvogn får man for rundt 300tusen med ubegrenset kjørelengde på garantien..

Diesel selvsagt hvis du skal dra noe henger..

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke at du skriver noe om budsjett, men ville prøvd å kjøpe en bil som enda har garanti hvis det er mulig.

F.eks nesten ny Hyundai i40 stasjonsvogn får man for rundt 300tusen med ubegrenset kjørelengde på garantien..

Diesel selvsagt hvis du skal dra noe henger..

Budsjettet er nok noe lavere enn det du sikter til, ellers hadde nok Hyundai i40 vært med i vurderingen ja. Kia Ceed ville også absolutt vært en god kandidat.

 

Vi tar sikte på å kjøpe bil i prisklassen rundt 150.000kr med mulighet for å strekke oss til ca 170.000kr om noe i nærheten av en drømme bil skulle dukke opp. Og jeg er kanskje litt gammeldags i denne tankegangen, men i mitt hode er 140.000 kjørte km mer enn langt nok. Så vi leter etter noe med lavere km.stand enn det.

 

Personlig er jeg serdeles svak for en slik en. Og kanskje i utgaven C180 Kompressor. Jeg har hatt Mondeo mk3 (2006) Titanium tidligere og kunne tenkt å prøvd noe annet.

 

cp5259333186263679064.jpg

 

Det som holder oss/meg tilbake på den er 1) SERDELES BEKYMRET FOR RUST og 2) PLASS I BAGASJEN.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Budsjettet er nok noe lavere enn det du sikter til, ellers hadde nok Hyundai i40 vært med i vurderingen ja. Kia Ceed ville også absolutt vært en god kandidat.

 

Vi tar sikte på å kjøpe bil i prisklassen rundt 150.000kr med mulighet for å strekke oss til ca 170.000kr om noe i nærheten av en drømme bil skulle dukke opp. Og jeg er kanskje litt gammeldags i denne tankegangen, men i mitt hode er 140.000 kjørte km mer enn langt nok. Så vi leter etter noe med lavere km.stand enn det.

 

Personlig er jeg serdeles svak for en slik en. Og kanskje i utgaven C180 Kompressor. Jeg har hatt Mondeo mk3 (2006) Titanium tidligere og kunne tenkt å prøvd noe annet.

 

 

 

Det som holder oss/meg tilbake på den er 1) SERDELES BEKYMRET FOR RUST og 2) PLASS I BAGASJEN.

 

disse ruster mye ja, sjekk spesielt nøye bremserør da disse er ganske kostnar å skifte ved en evt mangel på eu.... ofte så må bakstilling og tank ned...

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Det har jeg faktisk ikke testet, men vi kjøper ikke bil etter plassen i baksetet, for vi har aldri noen der uansett. Bagasjeplass og førerplass er det viktige.

 

Men C klasse er tydeligvis ikke noe å satse på skjønner jeg.

 

Da er jeg vel tilbake til mondeo mk3 da :glare:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vil du legge i bil da??

Mondeo Mk4 er lysår mye bedre bil å kjøre rundt i kontra Mk3! Har begge deler her..

Å har hatt to Mk3 til nå.. Eg syns egentlig Mk2 er bedre å kjøre enn Mk3 også eg da :huh:

 

Merce og BMW er nydlige biler.. Men det koster ofte mer enn det smaker! feks hvis du har luftfjæring, nivåreg osv.. Må jo ha egne forsikringer på slike biler.. Å det blir for jæv!

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vil du legge i bil da??

Mondeo Mk4 er lysår mye bedre bil å kjøre rundt i kontra Mk3! Har begge deler her..

Å har hatt to Mk3 til nå.. Eg syns egentlig Mk2 er bedre å kjøre enn Mk3 også eg da :huh:

 

Merce og BMW er nydlige biler.. Men det koster ofte mer enn det smaker! feks hvis du har luftfjæring, nivåreg osv.. Må jo ha egne forsikringer på slike biler.. Å det blir for jæv!

 

BMWen min har billigere deler enn escorten min og er faktisk nesten like grei å skru på.. Luftfjæringa bak er ikke dyr i det hele tatt.

Mercedes derimot har en sinnsyk pris på luftfjæringa f.eks..

Link to comment
Share on other sites

 

Mondeo Mk4 er lysår mye bedre bil å kjøre rundt i kontra Mk3! Har begge deler her..

Å har hatt to Mk3 til nå.. Eg syns egentlig Mk2 er bedre å kjøre enn Mk3 også eg da :huh:

 

 

 

Hva er galt med Mondeo mk3? Regner med du mener Mondeo produsert mellom 2001 og 2007?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

BMWen min har billigere deler enn escorten min og er faktisk nesten like grei å skru på.. Luftfjæringa bak er ikke dyr i det hele tatt.

Mercedes derimot har en sinnsyk pris på luftfjæringa f.eks..

To luftputer bak på E39 kostet 8000kr å bytte. Dette var ikke merkeverksted.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vil du legge i bil da??

Mondeo Mk4 er lysår mye bedre bil å kjøre rundt i kontra Mk3! Har begge deler her..

Å har hatt to Mk3 til nå.. Eg syns egentlig Mk2 er bedre å kjøre enn Mk3 også eg da :huh:

Vi tar sikte på å kjøpe bil i prisklassen rundt 150.000kr med mulighet for å strekke oss til ca 170.000kr om noe i nærheten av en drømme bil skulle dukke opp. Og jeg er kanskje litt gammeldags i denne tankegangen, men i mitt hode er 140.000 kjørte km mer enn langt nok. Så vi leter etter noe med lavere km.stand enn det.

Jeg har mk2 nå, hadde mk3 tidligere. Har kjørt en del mk4 i senere tid uten att den bilen har imponert med nevneverdig i forhold til mk3. Mulig jeg må ta en ny testtur. Eneste jeg merker stor forskjell på er sittestillingen. Mk4 har langt bedre seter, og ikke minst så føles det som rattet står mer rett ovenfor setet enn i mk3 hvor jeg til dels føler jeg sitter å skal styre bilen med ett ratt som er langt utenfor senter av min sitte plass.

Merce og BMW er nydlige biler.. Men det koster ofte mer enn det smaker! feks hvis du har luftfjæring, nivåreg osv.. Må jo ha egne forsikringer på slike biler.. Å det blir for jæv!

Ønsker meg en litt mer komfort bil nå. Og en mer luksus preget bil. Mye fordi att en C klasse synes jeg ser flott ut med 17" og ikke så mye annet styr. En Mondeo må liksom stasjes opp litt for å være skikkelig knall.

 

En Mondeo kan bli utrolig flott, men da med senk, store hjul osv og da er komforten borte.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Jeg også har begynt å helle litt mot å kjøpe meg en mercedes, men som det blir nevnt på flere punkter her - astronomiske summer for å ha på verksted. Låner en 05 ML nå, og jeg lurer svært på hva det vil koste å bytte ut endeleddet som er på vei til å gå :) Men gud bedre for en herlig bil å kjøre.! titta på Denne i går, den så svært pen ut. God plass og mye utstyr :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...