Jump to content

2l ford ecoboost, trimming potensiale ?


Sondre91

Recommended Posts

I det siste har jeg sett litt på forskjellige motorer, alt fra honda f20c, yamaha beams 3s-ge, ford 3.7L v6, ford falcon rekke6 ,og flere.

 

Men den siste motoren jeg begynte å titte på var l-i4 motoren som kommer i de nye 2012 ford falcon modellene, Falconen er jo bakhjulstrekt så da er jo motoren laget for å stå rette veien og da blir den jo ganske så mye mer attraktiv som evt swap/conversion til evt prosjektbil.

 

Men det jeg grubler over er hvor mye potensiale denne 2L rekke 4 ecoboost motoren har. Originalt i Falconen kommer den med 240hk på 5500rpm og rundt 353nm på 2000rpm. Motoren skal jo være den samme som sitter i nye focus st.

 

Er det noen som vet om trim evt noen som har eksperimentert med denne motoren ? Siden den er så ny så er det jo ikke akkurat mye å finne på google. Og trimmeproblemer som hvor mye innmaten tåler, om det går an å få tak i større direkteinnsprøytnings dyser, og styring av det variable kamsystemet, er jo ting det er greit å vite noe om.

 

Jeg er bare nyskjerrig, om dette er noe å satse på :)

Link to comment
Share on other sites

Potensialet i desse er enormt, og jeg tror det vil vises utover når flere får kost seg med desse :)

Men på egenhånd å trimme og styre på nå for tiden er nok ikke billig/enkelt siden det er såpass ferskt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Her er det plombert vettu, maks effekt på 5500 når man lett drar 6500 sier sitt. Smekk på større turbo og dyser, så tipper jeg man ser over 350hk lett. Så spørs det hvem som mapper slike hjerner som følger med motoren ?

 

jepp, har stor tro på disse motorene! Men jeg har også grublet litt over de små turboene ford bruker nå for tiden. Turboene som blir brukt på diverse ecoboost motorer er jo knøttsmå, er vel kanskje en kombinasjon av de små turboene og variable kammer som gjør att de lager såppas med moment tidlig... Og da hvis man slenger på en større tubo så kanskje man mister dette tidlige momentet.. men igjen så er det ikke sikkert det gjør så mye å flytte momenttoppen 1000rpm oppover hvis man får endel mer effekt...

 

Også tenkte jeg på hjernen.. lurer på om det finnes sprut på ettermarkedet som kan drive disse direkteinnsprøytningsdysene.. men jeg vet jo heller ikke om disse dysene blir drevet noe anderledes en konvensjonelle dyser.

 

Jeg går i spenning å venter på første dokumenterte swappen med denne motoren, blir interesant å se :)

Link to comment
Share on other sites

En fellesnevner for det meste med trimming av desse er nok at det koster flesk, enda.

Siden trimming av motorer med direkte innsprøytning er rimelig ferskt enda.

Men du kan jo se f.eks. Radical har jo denne i den nye SL modellen sin, der den leverer 300hk.

Så at det kommer til å bli mer og mer trimming av desse etterhvert har jeg stor tro på.

 

Turbovalg, mapping etc. på desse veibilene er jo gjort utelukkende med hensyn til kjørbarhet, utslipp, økonomi etc.

Så det blir litt feil å se på dette som i nærheten av fullt potensiale ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel direkteinnsprøytning med høyt trykk på disse, så noe vanlig mapping faller vel litt ut ?

Har en bekjent med golf gti mk6 som fikk chippet den, så det er mulig, men akkurat hva som kreves ekstra, om noe, vet jeg ikke.

 

 

 

jeg leste litt i denne videoen. Det står at disse systemene oppererer med 2200psi bensintrykk, så er nok ikke superlett å få en ny mapp til disse motorene, og ja dette blir nok ikke billig de neste årene.. Vil tro disse dysene minner mer om commonrail disel sytemer, hehe kanskje det går å konvertere diselsystemer og komponenter

Link to comment
Share on other sites

Direkteinnsprøyta bensinmotorer bruker pizoelektriske dyser, lignede som commonrail dieselmotorer. Jeg har ikke all verden til kunnskap om denne typen innsprøytning, men har plukket opp litt.

Slike dyser krever helt andre dysedrivere enn konvensjonelle induktive dyser. En ting som er litt spesielt er at dysene trenger strøm for å åpne og lukke, men ikke for å holde seg åpen eller lukket.

For å bruke slike dyser på rett måte kreves det en veldig rask prosessor som styrer de, vesentlig raskere enn ett mer normalt datasprut klarer. Om du tenker å trimme til ett nivå der datasprut er greiest.

Jeg har ikke hørt om andre datasprut som kan styre en direkteinnsprøytet bensinmotor enn Nira og Bosch motorsport. Begge i rimelig høy prisklasse.

Ecoboost motorene blir vel i samme sjanger som GDI og TFSI? Altså høykomp der swirl og squish betyr alt, og motoren vil ha vanskeligheter for å gå om de ikke fungerer. EGR er også en veldig viktig faktorer i slike motorer, spesielt de med turbo. EGR håndteres ofte ved hjelp av de justerbare kamtidene.

Denne typen motor blir ikke helt samme sjanger som eldre turbomotorer, som f.eks YB som er lavkomp og portinnprøyta.

Jeg tipper oppgradering av turbo og dyser på en slik motor vil fortone seg litt annerledes enn på en konvensjonell bensinmotor, lavkomp eller høykomp.

Om kamtiming og innsprøytningsvinkel klaffer vil du beholde vesentlig høyere moment uten ladetrykk enn en portinnsprøyta lav eller høykompmotor uten justerbar kamtiming.

Jeg har tro på at dette kan bli morsomme motoralternativ i fremtiden når folk får erfaring med tuning av denne type motorer :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...