Jump to content

termostat som sliter litt?


dohcen

Recommended Posts

på min 2,2tdci har jeg en dieselvarmer som fungerer som den skal :)

men jeg sliter litt med å oppnå normal arbeidstemp på motoren...

tempen ligger på 60-70 grader, i oppover bakker stiger den til 90 grader for så å falle igjen på sletta, kjørte også med henger på søndag, da var tempen fin hele veien, til jeg satte fra meg hengeren.. da var tempen tilbake på 60-70grader...

ser på engelske forum at de har byttet " oil cooler stat" og etter dette har bilen vært fin igjen.

kan dette være mitt problem?

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Det KAN være feilen, men det KAN være annet også, hvis det i det hele tatt er noe feil. Generelt sett så sliter en commonrail dieselmotor med varmeutvikling, så det du forklarer er jo egentlig ikke unormalt. I en bakke eller med hengeren, så vil den klare å lage varme pga belastning, mens på sletta igjen, så gjør den ikke det og da kjøler jo kulden ute godt og drar tempen ned. Spørsmålet er jo om dette er unormalt nå, i forhold til hvordan den har vært før.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 04 mod 2.0 TDCi som sliter med det samme problemet. Fin temperatur i oppoverbakker og kaldt på flaten. Min Dieselvarmer har gitt seg for sesongen, så det er ikke noe hjelp å få der. I fjor fungerte den men bilen var kald da også. Jeg byttet termostatene, både den på oljekjøleren og den på vannet. Resultatet ble akkurat slik det var fra før. Ingen bedring i det hele tatt. Jeg har nå en papplate forran radiatoren og det hjelper på en anelse. Jeg har i tilleg det at kjøleviften slår seg på selv om motoren ike har blitt mer enn ca 60 grader, iallefall på måleren.

Jeg tror ikke det er måleren som er feil for det er stor forskjell på varmen som kommer ut av varmeapparatet når moteoren blir varm i oppoverbakkene.

 

Jeg har en 04 mod 2.0 TDCi som sliter med det samme problemet. Fin temperatur i oppoverbakker og kaldt på flaten. Min Dieselvarmer har gitt seg for sesongen, så det er ikke noe hjelp å få der. I fjor fungerte den men bilen var kald da også. Jeg byttet termostatene, både den på oljekjøleren og den på vannet. Resultatet ble akkurat slik det var fra før. Ingen bedring i det hele tatt. Jeg har nå en papplate forran radiatoren og det hjelper på en anelse. Jeg har i tilleg det at kjøleviften slår seg på selv om motoren ike har blitt mer enn ca 60 grader, iallefall på måleren.

Jeg tror ikke det er måleren som er feil for det er stor forskjell på varmen som kommer ut av varmeapparatet når moteoren blir varm i oppoverbakkene.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

ok, bilen var slik i fjor vinter også.. men da ble det lite kjøring så da var det ikke noe å tenke på...

i år så er det kjøring vær dag, bilen blir god å varm inni, men motortempen er litt lav synes jeg..

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

ok, bilen var slik i fjor vinter også.. men da ble det lite kjøring så da var det ikke noe å tenke på...

i år så er det kjøring vær dag, bilen blir god å varm inni, men motortempen er litt lav synes jeg..

Det er desverre sånn det er. Mercedesen min er akkurat lik om dagen, blåser fin varme, men tempen er lav, 50-60 grader bare.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...