Jump to content

Ford Fiesta 2009 1.6 diesel aircondition prob.


tooppne

Recommended Posts

Hei og hå.

Helt ny på detta så bare bær med meg om jeg skriver eller gjør noe feil :D

 

Raskt fortalt:

 

Kjøpte en brukt ford fiesta 2009 diesel 1.6 75 hp gått ca 50000.

 

Når jeg har på Aircondition eller bare varmeaparatet og den går på tomgang, (også noen ganger når jeg kjører og både når bilen

er varm og kald) så ser man tydelig at kjørelysene og lyset i taket på bilen og bak lysene dimmer opp og ned / blinker. Detta med ca 1-2 sek mellomrom.

Får beskjed fra selger og mekanikere ( dette er ikke privat salg ) at det er slik bilen er laget og nesten alle fiestaene er slik. Så detta må jeg leve med.......

Er jente og greit kan ikke så mye om bil...men syntes dette skurrer. :glare:

 

Er det noen der ute som har en ford fiesta som er slik som min???

Blir meget lykkelig for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan skjønne dette med litt "spenningsfall" i lamper hvis batteriet er litt dårlig og motoren er kald evnt, da lys er avhengig av konstant spenning. LED lysene på bilen min også "blinka" som en idiot når det var veldig kaldt, dette har blitt mer eller mindre eliminert etter at jeg ladet batteriet ordentlig..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! jeg er åpen for alle forslag her, da jeg er som sagt litt grønn på bil hehe :unsure: Da jeg ikke har hatt bilen mere en ca 4 uker er det litt kjedelig

greie med lysa. Ser ut som jeg blinker på alle hehe ;)vennene mine kaller den bare disko bilen :lol: Den sto på verksted i 2 dager, men de fant ikke ut av det.( fikk da svaret at de bilene var slik )

Men da skal jeg jaggu sette den til lading i helgen! Og håper det fikser det litt :) :) Håper Håper :)

Edited by tooppne
Link to comment
Share on other sites

Sjekk ladespenning på dynamo. Jeg hadde kast i akselen på dynamo på en Mondeo St200 og det blinka greit i lysa. Helt til jeg kom opp i over 6000 rpm. Da kortslutta dynamoen :P. Må bruke et skikkelig voltmeter som leser av desimal også. Mange av de billige runder opp så du ser ikke at det er 1 volt forskjell. Kan måles direkte på batteri

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Er ikke så godt på detta, men har nå fått en mekaniker til til å se på den, målte spenningen/ ladingen ( ? ) på batteriet...går jevnt opp og ned med ca 1 volt mellom...hehe om dere skjønner :D

 

fikk igjen beskjed at det er slik bilen skal være..... :( Har gitt opp heile bilen.

 

Er visst for å spare diesel / miljø / buker mere strøm en motoren klarer/ ett eller annet...og heller se ut som en tulling på tomgang..ingen garanti sak....og super skuffa over bilen.... så blir nok til salgs til høsten igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Superskuffet over bilen generelt eller bare pga dette?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Synes det virket rart at de bare sier at bilen er laget slik. Det høres ut som en feil. Du kunne jo prøve å sette bilen bort til et bilelektrisk verksted - de er litt mer spesialister på slikt.

 

Hvis man går ut i fra at bilen har nok robust ledningsanlegg og at alle tilkoplingspunkter er sjekket - så gjenstår egentlig batteriet. Selv om det fungerer greit til start og slikt - og later til å bli fulladet - så kan det etterhvert bli veldig "tørst" på ladestrøm. Da kan det bli lite overskudd av strøm, særlig når bilen går på tomgang - noe som medfører blinking. Man kan også forsterke kablene mellom batteri og karrosseri og mellom batteri og generator - det vil hjelpe ytterligere.

 

Anbefaler at du i hvertfall river i et skikkelig batteri - av typen sølv-kalsium som bilen skal ha - og av kurant merke, koster vel rundt en tusenlapp eller to - gjerne større enn originalt hvis det får plass. Er ikke sikkert det hjelper, men det er uansett greit å få i et nytt batteri.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det var nok litt raskt sagt at jeg er super skuffa over bilen, kjenner 2 som har lik, dog 90 hester. og de er super fornøyde :)

 

Og jeg ville nok vært fornøyd, hadde det ikke vært for at jeg aldri kan ha på noe strøm ( aircon./varme) når den står på tomgang. Da den blinker som en jojo B) til og med hatt ukjente som har kommet bort og spurt om jeg trenger hjelp med bilen hehehe...

Et evig irritasjonsmoment hehe :rolleyes: som jeg ikke ønsker å ha sånn kjmepe lenge til.

 

Har tenk litt på det med batteriet i dag selv....Har vurdert vestfold elektro-diesel..ble anbefalt dem da de skal være flinke har jeg hørt. Men det koster jo flesk og har fått høre at dette ikke er noe garanti sak... så det får vente til lommeboka vokser litt hehehe :lol:

 

BTW kjempe flott forum detta!! :) :)

Link to comment
Share on other sites

Typisk jenter, er så utålmodige :) :whistling:

 

Men, som Spock sier så er det nok kanskje greit å bytte batteri. Googlet litt og fant en lignende sak, og der mente en "ekspert" at problemet mest sannsynlig ligger i enten dynamoen eller kablene til dynamoen. Har du et annet Ford verksted du kan kontakte for å høre om dette er et "kjent" problem?

 

Det er også noen her inne som er Ford mekanikere, forhåpentligvis så ser de kanskje tråden og svarer :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hahaha :P Jeg vet, skulle gjerne hatt det fikset i går :lol:

 

 

Har kontaktet en del mekanikere nå og får litt difuse svar hele veien. noen sier den skal være sånn, andre sier det er feil osv osv så vet rett og slett ikke hvor jeg skal gå videre med dette :unsure: . Får håpe det blir en mild sommer så slipper jeg å ha på noe aircondition eller varme ;)

 

 

 

Legger det litt på is...Så kansje det kjører seg til hehehe :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...