Jump to content

motorbyttebyråkrati


Guest Bust

Recommended Posts

er det noen som veit om det er mye gebyrer og avgifter for å bytte ut motoren i en veteranEscort med for eksempel en blyfri toliter?

 

Rent praktisk skal det være rimelig enkelt, iallefall er internett fullt av detaljerte forklaringer på hva som må gjøres. I england er dessuten slike oppgraderinger ganske vanlige.

 

Får man beholde gamle skilta og fritaket for vegavgift?

 

Er det dyr forsikring for ombygde biler?

Link to comment
Share on other sites

Er vel "bare" 450? i gebyr på visning hos biltilsynet. Er ikke volum avgift på biler 1gang reg FØR 1.1.96

 

Bør vel forsikres som 2L/RS hvis det er en 1.1-1.6L fra før.

Link to comment
Share on other sites

sjekka prisberegneren på if.no og fant ut at ansvar og delkasko for en "Escort 2000" uten garasje koster ca 5500 pr år med 50% bonus. Dvs ca det dobbelte av det jeg betaler for "Escort 1300" nå.

Hvis selve godkjenninga hos biltilsynet ikke koster stort mer enn en EU-kontroll så er det ikke fullt så avskrekkende dyrt som jeg hadde forestilt meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har surfa litt og funnet ut at man trenger en slags attest fra importøren for å bytte motor for at bilitilsynet skal kunne finne ut om man har gjort tilstrekkelige oppgraderinger av bremser, hjuloppheng og liknende. En slik attest kan man bare drite i å få med mindre man har ufortjent mye flaks fordi importørene tjener penger mer på å bruke tida si til andre ting.

 

Er en "genuine ford supplementary manual" god nok dokumentasjon på hva som trengs? Burton har en slik for mk1 rs2000/mexico for £12.50

 

Et annet alternativ er visst å vise bilen på et biltilsyn hvor det har blitt godkjent tilsvarende ombygginger før.

 

Hvor er det dere har fått godkjent motorbytte fra 1300 til 2000 i escort mk1?

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

Kan du ikke dra til nermeste ford-forhandler og la de godkjenne bilen? Får du det så er det jo bare og dra til biltilsynet og få den omreg.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som faktisk har gjort det?

Hva koster det og hvordan funker det?

 

Pleier det ikke koste en arm og et bein å få gjort noe som helst på et Ford verksted? Hvis "menyen" som henger bak kassadisken forteller noe om prisnivået generelt blir det helt uaktuelt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har blitt laget en version av bilen fra Ford så drar du til biltilsynet å får den godkjent. Jeg fikk godkjent en bmw 325 som orginalt var en 315, da sjekket de bare hvordan ombygginga var blitt gjort.

 

Dra til ditt lokale biltilsyn og snakk med dem, forklar hva du har tenkt å gjøre og hør hva dem sier.

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...