Jump to content

MK1 eller MK2


harruz

Recommended Posts

hei. Trist å tilkjennegi min uvitenhet, men til mitt forsvar så har jeg eid denne bilen bare i 10 dager

 

Spørsmålet er, er dette en MK1 eller en MK2 (det er avgjørende å vite bl.a for å kjøpe deler, f.eks fra e-bay)

 

Det er altså en standard 2005 Trend, 1,6 liter bensin, registrert 1. gang i april 2005

 

(pokker, hadde tenkt å legge inn bilde, men får det ikke til)

Link to comment
Share on other sites

FF2005_zpsf2050082.jpg

 

ikke akkurat den fargen jeg ville valgt om jeg kjøpte den ny. Som bruktbil er ikke farge det som kommer først blant kriteriene for kjøp for meg i hvert fall.

 

Må laste bildene opp i Photobucket først :)

 

Så limer du inn linken fra Photobucket, her.

 

prøvde å gjøre det fra google, men det funka ikke.

Nå har jeg gjort det fra photobucket, og da funka det heldigvis greit

 

Takk for tipset CR

Link to comment
Share on other sites

ja, Spock, må jo fikse den. men har ti tommeltotter selv, så det blir nok til at jeg må sende den inn til folk som tar godt betalt. Synes R&S tar kaka i denne sammenheng. Skal ha rundt 20' for skifte av drivaksler. men det skal de ha. de tilbød meg faktisk å skaffe deler selv, så det er jo en mulighet å sjekke nærmere på ebay

 

HAr fått et par gode tilbud av andre verksted på bremser og regreim, så da regner jeg med at bilen blir i god stand etterhvert, Men drivakselskifte er det ingen som er billige på pga av høye delepriser. Synes dette med drivaksel er ganske vanskelig. Det er åpenbart at flere har hatt samme problemet, men likevel er det ingen som kan foretelle meg hvor problemet ligger. Er det begge to, eller er det endeledd eler mansjett? Det værste er at flere sier at det er vanskelig å se hvor problemet er, man må bare sette i gang med å bytte, og så håpe at det som byttes ut, gjør susen. Nei dette er vanskelig å forholde seg til. Ikke minst når det er såpass med penger vi snakker om

Link to comment
Share on other sites

Har også lest om at drivakselne kan være et problem på Focus, men jeg vet ikke noe mer enn det. Hvor langt har din gått? Kan være greit å forberede seg litt på slikt.

Merkelig at det blir kast i drivakselen, det er jo bare en metallstang med ledd, metallet kan jo ikke endre seg, er det lagrene i leddene som etterhvert forandre tungdepunktet? Jeg har jo hatt biler tidligere som drivakselene har måtte skiftes. Men da har lagrene i leddene blitt slitt etterhvert og klunking og vibrering har startet, men da har det vært lett å "høre" hvilken side det er på.

 

Bremsene bak har jeg selv skiftet, hele greia på begge sider bak, kalipper, skiver og klosser, en veldig grei jobb.

 

Det begynner jo å nærme seg regreimskifte på min også, er vel 10 år eller 150k km, har tenkt litt på skifte den selv, kommer litt an på prisen verksted tar, har du fått pris på dette?

 

Du skiriver FF - er det Flexifuel? Kan den gå på metanolblanding?

 

Fortell gjerne hvordan det går med dette fremover, er greit vite.

 

Håper du slipper abs-pumpe problem, det pleier å dukke opp etterhvert på disse. Samme med vann rundt tennpluggene, greit å sjekke.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har også lest om at drivakselne kan være et problem på Focus, men jeg vet ikke noe mer enn det. Hvor langt har din gått? Kan være greit å forberede seg litt på slikt.

Merkelig at det blir kast i drivakselen, det er jo bare en metallstang med ledd, metallet kan jo ikke endre seg, er det lagrene i leddene som etterhvert forandre tungdepunktet? Jeg har jo hatt biler tidligere som drivakselene har måtte skiftes. Men da har lagrene i leddene blitt slitt etterhvert og klunking og vibrering har startet, men da har det vært lett å "høre" hvilken side det er på.

 

Bremsene bak har jeg selv skiftet, hele greia på begge sider bak, kalipper, skiver og klosser, en veldig grei jobb.

 

Det begynner jo å nærme seg regreimskifte på min også, er vel 10 år eller 150k km, har tenkt litt på skifte den selv, kommer litt an på prisen verksted tar, har du fått pris på dette?

 

Du skiriver FF - er det Flexifuel? Kan den gå på metanolblanding?

 

Fortell gjerne hvordan det går med dette fremover, er greit vite.

 

Håper du slipper abs-pumpe problem, det pleier å dukke opp etterhvert på disse. Samme med vann rundt tennpluggene, greit å sjekke.

 

JA FF er som tuszi antar: Ford Focus

 

Min har forresten gått 133.000. I følge ford skal regreim skiftes hvert 8. år eller 150.000 (noen Fordforhandlere sier også hvert 10, og 160.000) men det riktig er altså hvert 8. Dette er uansett et anbefalt intervall, og ingen indikasjon på garantitid. Har forøvrig fått tilbud om skifte regreim pluss vannpumpe, inkl deler og mva for under 5000,- det kommer jeg nok til å slå til på

Edited by harruz
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kunne få Focus 1.8 Flexfuel :) 120 +- HK :)

 

Men, vil jo selvfølgelig anbefale deg å evnt sjekke pris på bytte av de drivakslene i Sverige, evnt kjøpe brukt?

 

Forøvrig så syns jeg fargen på bilen din er veldig fin. Når denne fargen er nypolert og hvis man har noen pene felger så blir det en veldig pen bil å se på :) Fargen er noe trist i "gråvær" men i sola så er den pen :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

takk for det Stian. Fargen er grei nok den, enig med deg om dette med felger. Har bare ikke kommet så langt. Det sitter forøvrig originale Fordfelger på sommerdekkene (eller strengt tatt omvendt) så den blir straks bedre da.

Når det gjelder dette med Sverige, så har jeg allerede sjekket Mekonomen på Tøcksfors. Men der var de dyrere enn i Norge. Greide å påstå at drivakslene kostet 14000,. pr stk (men er usikker på om det kan være rett) Alt dette med drivakslene forvirrer meg noe veldig, når det er så mange som sier så ulike ting

Link to comment
Share on other sites

Vet det skal være en Ford forhandler i Strømstad. Kan jo sjekke der også?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Husk att med større hjul blir også kupe støyen enda værre.

 

Jeg merker kjempestor forskjell på 16" og 17" på min mondeo mk2. Selv om dekk bredden er den samme.

 

Mondeo mk2 er forøvrig langt bedre støy dempet enn Focus mk2, så jeg vil anta du opplever akkurat det samme.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...