Jump to content

tikking dohc motor


dohcboy

Recommended Posts

dohc'n min er litt rar om dagen, begynte egentli gradvis med tikking fra motor, d høres veldig ut som noen ventil løftere som ikke er helt på nett, men så har d seg sånn at av å til er den helt stille å og andre ganger kakler d fælt, kan vel nevnes at bil er gått ca 350 tusen uten bytte av løftere..

 

kan dette være løftera som er passe kokko å klar for utskiftning, eller er d noe annet ?

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

noe hokus pokus å finne ut ang den skruen da ?

Måle oljetrykk først og fremst.

 

Må ha av dekselet foran på motoren ved reimhjulet skal du se om den har løsnet.

 

Lenge siden sist oljeskift? Har god erfaring med å bli kvitt ventiltikking ved oljeskift på de motorene der :)

Olje og filterskift på 10k km er en selvfølge ja.

 

Fikk alltid styggere gange på den gamle sliteren min også , hvis den gikk for langt på skifta.

 

Ville ikke ha noe annet enn fullsynt. 5/40 heller.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

olje å filter får den snittlig hver 5000 km så ingen fare med olje skifte :P

skjelden olja rekker å bli svart før jeg bytter hehe.

 

er vel oljetrykks givern så sitter rett ved filtret, kan også nevnes at noen ganger syns jeg d går vel lang tid før olje lampa slukker. så d kan vel tyde på at d er noe med trykket.

denne skruen her. ligger den i dage når man får tatt av dekslet,og er d en operasjon så jeg gjør iløpet av et par timer eller så ?

 

å så husker jeg at kenneth her på forumet nevnte noe om viss man gjore ett eller anna lurt fikk man ca 0.8 bar ekstra fra pumpa

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

olje å filter får den snittlig hver 5000 km så ingen fare med olje skifte :P

skjelden olja rekker å bli svart før jeg bytter hehe.

 

er vel oljetrykks givern så sitter rett ved filtret, kan også nevnes at noen ganger syns jeg d går vel lang tid før olje lampa slukker. så d kan vel tyde på at d er noe med trykket.

denne skruen her. ligger den i dage når man får tatt av dekslet,og er d en operasjon så jeg gjør iløpet av et par timer eller så ?

 

å så husker jeg at kenneth her på forumet nevnte noe om viss man gjore ett eller anna lurt fikk man ca 0.8 bar ekstra fra pumpa

Skruen sitter på siden av pumpehuset , så du ser det med en gang du har tatt av dekselet.

 

For å ev. skru den fast, så må du ha ut pumpa, men det er bare 3 skruer.

 

Hvis du legger ei vanlig stoppskive i mellom fjæra og skruen, så øker trykket.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

æsj :P jaja da blir d til at jeg tar av dekslet for jeg fant ikke noen overganger her på jobben for å måle olje trykket. :P men den dømrade skruen på veiva satt jo BOM fast :P her må d 3\4 trekker til for å få den av å da må jo seff radiatorn ut :P hadde jo håpa på mindre søl hehe

 

hvordan er d med en evnt aksling på pumpa ? eller er d bare å skru av uten noe fiks faks ?

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

d er 4 innvendige torx og 2 utvendige torx skruer der. i alt 6. hvilken av dem skal jeg løsne på

Utvendig torx er til å holde pumpa i sammen.

 

Skal være greit å se hvilke skruer som fester pumpa til blokka.

 

Mulig du ser noe her :

 

http://www.fordscorpio.co.uk/manual/engines/dohc8v/DOHC8VDismantle.pdf

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

jada. men bare for å være sikker :P aldri skrudd på dohc før hehe :P men nå ligger pumpa på benken å klar for å få ei skive mellom skru å fjær :P

skruen satt bom fast ihvertfall så d lukter løftere. å pumpa så fin ut innvendig. ellers så kan d nevnes at den ene slide'rn ikke satt fast :P å jeg fant skruen rett ved dreve på veiva :P

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

jada. men bare for å være sikker :P aldri skrudd på dohc før hehe :P men nå ligger pumpa på benken å klar for å få ei skive mellom skru å fjær :P

skruen satt bom fast ihvertfall så d lukter løftere. å pumpa så fin ut innvendig. ellers så kan d nevnes at den ene slide'rn ikke satt fast :P å jeg fant skruen rett ved dreve på veiva :P

Ble ikke helt bortkastet operasjon alikevell da.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

hehe :P skal ha 2l 16v etter hvert siden jeg får brodern sin frosk :P

slipte til ei m8 skive som passa akkurat i skruen på oljepumpa, så mere trykk har den nok fått

 

men kjente litt på løftera litt med et skrujern,bare å døtta dem ned å d var et par som var en del mere slappe enn di andre, så der er nok forklaringa. men skal få målt olje trykket oxo for å være sikker. men lampa slukker fort nå

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

har hatt meg en liten tur opp til Trones i Stokmarknes nå i helga å den her dohcn min er passe rar. sikkert litt lik eiern da :P

den tikka hele veien oppover,men nå på return så tikka den kunn under oppstart litt å til den ble passe lunken å god, så ble d jaggu stilt. ikke et eineste ventil pekk eller no :D

kan nevnes at den gjør fremdeles 0,6 på langkjør :D

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Klemte løfterene i sammen, eller var det sideveis slakk i mellom løfterene og de hullene de sitter nedi?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...