Jump to content

Mk1 1996 Mondeo - Småhjelp


Polsen

Recommended Posts

Hei! :)

Er ny til forumet her så er ikke sikkert jeg posta denne tråden på rett plass, men ettersom det er en Mondeo jeg har kjøpt, så regner jeg med dette blir den beste plassen? hehe :)

 

Ja, saken er den att jeg har tenkt å fikse på Mondeo'n min da, kjøpte altså en Mk1 '96 Mondeo CLX 4x4, greit fornøyd selv! Har runda 230k, og bare små feil for å få den EU godkjent.

Så etterhvert tenkte jeg å lage en prosjekt tråd for den, men må få vite noe om hva som jeg har mulighet til å gjøre først.

 

Trim: Tenkte å få, iallefall mer effekt ut av zetech'en, har jo god mulighet for det ettersom det er 16v å 2.0l, ikke mer enn 200hk i første omgang.

Så spørsmåle er om det finnes å få kjøpt turbo-kit beint på? Evnt. hvor mye av modifikasjoner som må til? Andre måter å få litt bedre effekt i selve motorrommet?

Fikk fortalt att det var rundt 130 hæsta fra før, så må iallefall få ut 150 hest tå motorn!

 

Eksteriør: Finnes det ferdige lyselement (kalles de det?) som man kan sette inn istede for de som er bak så lysa blir litt freshere?

Og om det finnes øyelokk til de framme? Enkelt å bytte om til xenon/bi-xenon framme?

Og om det finnes eventuelle "uoriginale" frontfangere som ikke er så ekstrem, men litt annerledes enn den originale? Trenger helst ikke å være så lav heller, men litt forskjell gjør ikke noe :)

Må også få endra vingen bak, må ha noe litt større og høyere, men ikke overkill, pluss anna felger selvsagt!

 

Interiøret: Rekner med kanskje att Ford-kjennere vet hvordan interiøre er, men iallefall er det grått å tamt nå, når pengene strekker til har jeg tenkt å sette in Sparco/Recaro sæter framme (ikke de dyreste variantene), og trekke om de bak i svart skinn.

Men resten blir fortsatt litt grått, hvor enkelt er det å trekke om dørene? Og hvordan er det med taket og dashboardet er det enkelt å bytte?

 

Viss noen har svar til noe blir jeg veldig glad for alle tips, triks og info! :D

Gleder meg til å begynne på kjærra, 'till next time,

 

Polsen

1996 Mk1 Ford Mondeo CLX 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til FCN.

Grattis med fin bil :)

 

Trim, tja ikke så enkelt å trimme med den orginale motorstyringen desverre. Flere her inne som har forsøkt med forsjellige ting men ingen med "wow"effekt akkurat. Burton i england selger egne innsrøytningsanlegg som ut av esken gir ca 160 hk og er bolt on. Piggy back og trimkammer er jo et alternativ men slett ikke bolt on og mapping må til. Eller så er det jo avhengig av budsjett og dine egne evner, men fks et datasprut og turbo. Er en her inne som bygde en +300hk 4x4.

Et tillegssprut eller "piggy back" sprut sammen med turbo kan også være et alternativ, men som sagt, Burton sitt sprut er det eneste bolt on effektanlegget,men da som sugemotor. Simons her et eksos "effektanlegg" som er bolt on og finnes med enkel og to eksosstusser.

Estriørmessig så har Ford sitt eget RS styling sett. Dette finner du stadig vekk her inne eller på fks Finn til en grei penge. Et annet alternativ er jo å bygge om hele fronten til mk2 og bruke ST/RS stylingen. Vingen får du ikke i annen style enn orginalt, meg bekjent. Lage noe selv da evt. Senkesett er så som så til 4x4. Felger makser seg til 17" men 18" med 215/35/18 går med snill senk og lite last men min ble ikke noe god å kjøre. 17" med ET35 og kurante dekk er det jeg kan anbefale. Bremsene er gode nok til moderat trim mener jeg. Mener og at du forsatt får kjøpt nye reflektorer til fremlyktene ja.

Ineriørmessig så har Ford et sportsinteriør som er helt greit og finnes på huggeren,Finn eller her inne til en grei pris. Kan bruke seter og dørsider fra mk2 og. Dashen er derimot ikke bolt on. Vær litt OBS på at stolunderstellet til Mondeoen er litt krøkkete å bygge om om du tenker på å sette inn stoler fra andre biler.

Ikke noe leksikon dette her, sikkert flere som kommer til å fylle på litt her.

Link to comment
Share on other sites

Ahaa, tusen takk! :)

Ja har vurdert 17" selv, liker ikke for store felger da dt ødelegger allt..

Hmm, ble interresert i dette Burton insprøytningsannlegget, men klarte ikke helt å finne det på deres hjemmeside? Med mindre det er den "Power boost valve" da, såklart. Aight, men skal ta alt i betraktning, så får vi se hvordan det blir. Gleder meg til å begynne å skru, så klarer nesten ikke å vente med å få den inn i garasjen :D

1996 Mk1 Ford Mondeo CLX 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ble interresert i dette Burton insprøytningsannlegget, men klarte ikke helt å finne det på deres hjemmeside?

Ser at Burton faktisk ikke selger det settet mer!! :mad2:

Kun sett med throttelbodys.

Link to comment
Share on other sites

Blah, kjipern...

Disse throttlebody'ane er jo ganske så kule da, men de er svindyre :wacko: Gir de noen ekstra effekt, eller er det bare bortkastet penger med disse?

Såg på Simons eksosannlegg med 2 eksosenjda og det virka ganske så tøft! Vet du noen pris på ett slikt nytt? Sto ikke noe på hjemmesidene deres..

K&N induction-sett kommer nedi (er ett must for en ungdom! haha), men ellers så var det lite bolt-on?

Ettersom dette er første bilen min, tenkte jeg ikke å opp med motoren, men viss jeg skal det så har jeg mere å gjøre ;)

 

Spørs hvordan det blir om jeg kjøper prosjektbil itillegg eller Mondeo'n blir ett lite prosjekt.

Isåfall hadde det vært fint å få høre om hvordan det er med å sette inn kvassere kammer? Så på "kent cams rally camshaft" men må det mere til enn å bare bytte ut disse? Må man mappe om? Så vidt jeg vet betyr "mapping" att motoren må få vite hvor mye spruten ska sprøyte inn?

1996 Mk1 Ford Mondeo CLX 4x4

Link to comment
Share on other sites

Syns Mondeo Mk1 er finest med RS fangeren foran

 

1d9c010fda5318830544209de4f96851.jpg

 

 

Du skrev ikke om du har stasjonsvogn eller sedan som bildet over.

Men hvis du har stv så er Mk2 bakspoileren mye finere enn Mk1 utgaven..

 

 

Mk1 - spoileren henger ned som en banan........

Ford_Mondeo_1993_Blue.JPG

 

 

Mk2

1999_ford_mondeo_st200-pic-56906.jpeg

 

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Syns Mondeo Mk1 er finest med RS fangeren foran

 

1d9c010fda5318830544209de4f96851.jpg

 

Ahh, enig! Liker RS fangeren foran bedre enn den originale som står på nå :) viss jeg skaffer en RS frontfanger, så er det bare å ta av den gamle og på me RS fanger'n? må ikke ha noe mer?

Har sedan forsåvidt ;)

1996 Mk1 Ford Mondeo CLX 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ahh, enig! Liker RS fangeren foran bedre enn den originale som står på nå :) viss jeg skaffer en RS frontfanger, så er det bare å ta av den gamle og på me RS fanger'n? må ikke ha noe mer?

Har sedan forsåvidt ;)

 

Så vidt jeg husker så er den RS delen løs på fangeren, du bytter rett og slett ut den svarte plastikk netting greia med den nedre delen av RS fangeren..

Men får du tak i komplett RS fanger, så er det selvsagt bare å bytte rett over.

RS fangeren kom orginalt på SI bilene, (sitron gul som ovenfor), men de er skjeldne idag.

Vet om en som hadde 2 slike som delebiler før, men vet ikke om han har de forsatt, er ikke på talefot med han...

 

 

Replika fanger her: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-Mk-1-RS-Front-Bumper-/300582535303?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45fc1d8087&clk_rvr_id=464762334515

 

 

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...