Jump to content

2004 Mondeo stv - ujevn slitasje på bakdekk


JChE

Recommended Posts

Da jeg skulle bytte til sommerhjul idag, oppdaget jeg at dekket på venstre bakhjul(førerside) var helt utslitt på indre kant av slitebanen. De andre dekkene ser fine ut.

Hva kan være galt her? Bilen er en 1.8 bensin 110hk, og er ikke senket. Originale alu-felger.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Det er det flate staget du som går fra navet til under baksetet, rett bak hjulet, enkelt forklart...

 

Hjelper ikke å stille hjulstillingene hvis foringer er slitte...

Ville heller sjekket om det er foringer som er gåene først, skifte disse og så ta hjulstilling kontroll..

 

På min er disse stagene lettere bøyd/vrid pga alder/rust, så med litt hard kjøring lukter det gummi når jeg parkerer.

Dette er fordi staget bøyer seg under kjøring og dekket subber bort.

 

Dessverre kan du ikke bytte bare dette staget eller flatt jernet om du vil, slik som på mk1 og 2.

Hvis de dårlige koster det 5000kr pr side å bytte disse siden de kommer komplett med nav.

 

Jeg skal sveise på et par firkant jern i 5x5mm eller rundt den dimmen litt senere..

Min er senket 50mm og jeg har mye spissing og camber, og etter stilling av hjulstillingene sa verkstedet at de ikke fikk det bedre...

 

Så mine stag er iallefall bøyde både i lengde rettning og og vridning.

Ser ut som en S, skal være RETTE!

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Flott forklart. Jeg har ikke hatt tid til å se under bilen enda, men skal nok få tid en av de nærmeste dagene. Holder dere oppdatert :)

 

 

Sliter også med at esp slår inn i venstresvinger i visste hastigheter, esp-lampa blinker og det kommer en abs/esp-lyd i noen sekunder. Skjer bare sporadisk. Kjente feil her?

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det flate staget skal være flat som ei planke, ikke buet eller vrid i lengde rettning..

Er det ikke helt rett så er dette feilen...

 

Dyrt å bytte....

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...