Jump to content

Fusking


Strutlur

Recommended Posts

Av og til fusker min Kuga i situasjone der jeg nesten triller/svært lav belastning og har rundt 2.000 rpm. Slipper jeg gassen helt forsvinner det, og gir jeg gass gir det seg igjen. Kommer ofte hvis jeg har ligget i kø og så vidt pirket i gassen en stund. Synes det begynner å bli oftere og oftere. Er dette et symptom på noe jeg bør sjekke?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Kan være egr ventil. Har du euro4 motor, så kan du blokkere ventilen

Hvordan finner jeg ut om jeg har Euro4 motor, og kan jeg blokkere ventilen selv? Hvordan?

Hadde problemer med en konstruksjonsfeil i partikkelfilteret på denne modellen/motoren, som ble fikset. Var en slange til en sensor som målte trykket foran og bak partikkelfilteret under avbrenning som frøs på grunn av kondensvann. Det har kanskje ikke noen sammenheng?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Hvordan finner jeg ut om jeg har Euro4 motor, og kan jeg blokkere ventilen selv? Hvordan?

Hadde problemer med en konstruksjonsfeil i partikkelfilteret på denne modellen/motoren, som ble fikset. Var en slange til en sensor som målte trykket foran og bak partikkelfilteret under avbrenning som frøs på grunn av kondensvann. Det har kanskje ikke noen sammenheng?

 

Hvilken årsmodell er bilen? Blokkere kan du gjøre selv ja, ved å bruke rustfri plate og blende røret med. Det du sier med dpf sensor slange, er en forbedring ikke en direkte feil. Har gjort den jobben på en del biler. Pleier ikke være noe problem med frysing etter at det er gjort

Link to comment
Share on other sites

Hvilken årsmodell er bilen? Blokkere kan du gjøre selv ja, ved å bruke rustfri plate og blende røret med. Det du sier med dpf sensor slange, er en forbedring ikke en direkte feil. Har gjort den jobben på en del biler. Pleier ikke være noe problem med frysing etter at det er gjort

Bilen er kjøpt i desember 2009, og er en 2010-modell med 136hk. Har rullet 71.000km nå. Dette med dpf har ikke gjenntatt seg etter at de rettet den feilen, men jeg tenkte at dette kanskje kan ha noe med det å gjøre i og med at jeg kjørte drøyt 14-dager i nødmodus før verkstedet rettet feilen. De byttet vist dpf også i forbindelse med "forbedringen". Dette var vinteren 11/12.

 

Hvor finner jeg det røret som skal blokkeres? Kan ev. be verkstedet gjøre det på neste service hvis det er for komplisert, men jeg har en del erfaring som hobbymekker, så en god beskrivelse bruker å gjøre susen :-)

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Bilen er kjøpt i desember 2009, og er en 2010-modell med 136hk. Har rullet 71.000km nå. Dette med dpf har ikke gjenntatt seg etter at de rettet den feilen, men jeg tenkte at dette kanskje kan ha noe med det å gjøre i og med at jeg kjørte drøyt 14-dager i nødmodus før verkstedet rettet feilen. De byttet vist dpf også i forbindelse med "forbedringen". Dette var vinteren 11/12.

 

Hvor finner jeg det røret som skal blokkeres? Kan ev. be verkstedet gjøre det på neste service hvis det er for komplisert, men jeg har en del erfaring som hobbymekker, så en god beskrivelse bruker å gjøre susen :-)

 

Da har du euro4, og kan blokkere uten at du får feilkoder. Dpf sensor er med i settet til den servicemeldinga, som har blitt gjort ja. Ta av motordekselet, så ser du et stål rør, som går inn på innsuget i framkant på motor, følg dette røret til du kommer til bakre enden. Der løyser du det, tar ut pakningen og bruker den som mal, til å lage en rustfri plate, som erstatter pakningen. Ta og av spjeldhuset i framkant og rengjør det

Link to comment
Share on other sites

Da har du euro4, og kan blokkere uten at du får feilkoder. Dpf sensor er med i settet til den servicemeldinga, som har blitt gjort ja. Ta av motordekselet, så ser du et stål rør, som går inn på innsuget i framkant på motor, følg dette røret til du kommer til bakre enden. Der løyser du det, tar ut pakningen og bruker den som mal, til å lage en rustfri plate, som erstatter pakningen. Ta og av spjeldhuset i framkant og rengjør det

 

Tusen takk :-)

 

Da er det gjort. Ingen feilkoder, og alt ser ut til å virke som det skal. Var masse sot og seig, svart guffe inni røret fra egr-ventilen og inn på manifoilen. Selve spjeldet i innsuget var også svært tilgriset så jeg gjorde reint det også. Dessverre er det fortsatt mye dritt innover i manifoilen, men det fikk jeg ikke tak i uten en større demonteringsjobb.

 

Nå som egr er blokkert, hvor blir det så av det som skulle vært sendt inn i systemet igjen? Samler det seg opp et annet sted? Hva om jeg tar vekk blokkeringen igjen etter en stund?

 

Og hvorfor har bilen en slik funksjon som tilsynelatende bare er til prakk?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Demontere innsuget er litt jobb ja, da det er mye plast deler, som henger sammen og den er festa med 22 skruer. Eksosen som skulle komt inn, blir nå stoppet i plata og vil sive inn igjen i eksos manifold. Egr system er et tiltak, for å klare de forskjellige euro kravene ved utvikling av nye motorer, altså en miljø ting, som ikke er noe særlig gunstig for motor. Kombinasjon med eksos og veivhus damp, lager en tykk graut, som blokkerer i innsuget Du trenger ikke ta vekk plata. Har gjort dette på mangen biler, bla min egen Kuga med samme motor

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei jeg har en Ford Galaxy 2007 2,0 tdci, importert fra belgia, så regner med det er en 136 hk. med samme symptomer som dere beskriver her. Kan jeg blokkere egr uten å få feilmeldinger også?

Ser på at mange på utenlandske forum skriver at det ikke går med euro IV.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...