Dieseldyret Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Hei! Ny bruker her inne,som har nylig kjøpt en 2002 Mondeo 115hk diesel. Håper dere kan hjelpe meg med et problem eg har fått på denne. Bilen har fått ny fødepumpe,men mangler strøm på kontaktene.Har målt over sikring i motorrom(merka med drivstoff-pumpe symbol),og der var det spenning. Men eg mistenker som sagt enten ledningsnettet til fødepumpa og/eller releet til denne. Hvor er releet til fødepumpa plassert,og har noen oversikt over hvor ledningene til fødepumpa går? På forhånd takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Releèt sitter i sikringsboksen i motor rom, husker ikke hvilket i farten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Antok dette,men skulle gjerne ha visst nøyaktig hvilket av de som er til fødepumpa...Ford kunne ikkje hjelpe meg pr tlf,og det er over 1 time kjøring dit 1 vei så... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Skal ta en kikk på det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Kjempeflott,takk skal du ha! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Når du står fremfor bilen, så er det releèt på andre rekke fra topp, helt til høyre (lite rele) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Takker og bukker,skal sjekke dette ut iløpet av dagen og forhåpentligvis finne synderen i kretsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 (edited) Fant releet,dette slår ikke inn når tenning slås på. Testa releet med ekstern ledning- og strømkilde rett på batteri: ok.Testa strømforsyning til releet: 12v (målt uten belastning). Med belastning(rele tilkoblet) falt det til 0v. Spenningsfall lokalisert til jordings krets(over 30ohm). Prøvde å komme meg inn på FordEtis sine sider,men der var det bare feil(internal server error) når eg prøvde å komme til koblingsskjemaer Noen som har peiling på hvilke jordingspunkt denne kretsen har,og hva som bryter jordingen da den er tidsstyrt går eg ut ifra(rele,styreenhet etc..)?? Edited June 18, 2013 by Dieseldyret Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Har du prøvd å jumpe de to store kontaktene til releèt og se om pumpa går da? Jordinga blir styrt av modul. Har vært borti en med samme problem, når jeg tenker etter. Var en dårlig kontakt, men husker ikke helt i farten hvor feilen låg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 (edited) Ja,har ohma både jordkretsen og + kretsen bak ved pumpa for å verifisere at desse var bra mtp resistans,samt jumpa kontaktene til releet for å sjekke funksjon. Alles in ordnung der,pumpa gikk fint den Hvilken modul styrer jordinga,hugser du dette? Og hvor ligger den plassert?Da kunne eg fått sjekka både funksjon ut av modul samt kretsen. Edited June 18, 2013 by Dieseldyret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret Posted July 19, 2013 Author Share Posted July 19, 2013 (edited) Etter ei tid vekke har eg fått sett på denne igjen. Er styrt jordingssignal via ECU på pin 44 viser det seg,men ettersom eg har over 30ohm på denne kretsen ved belastning(ECU tilkoblet og rele innmontert) så får eg ikkje dette til å fungere naturlig nok.Tenkte det kunne være dårlig jordforbindelse mellom batteri og karosseri(ECU er jorda i høgre innerskjerm),prøvde en startkabel mellom minus på batteri til karosseri,men det vart kun 0.6ohm lavere verdi.Alså ikkje nok....Sjølve ledningskretsen frå ECU til rele er ok,kun 0.4 ohm. En anna ting eg merka..eg gjekk ut ifrå at jordsignalet kun skulle vare noen sekunder etter tenning var slått på. Alså for å få opp diesel til fordelerpumpa,¨då desse jo har pumper innvendig til å supplere seg sjøl.Men signalet frå ECU vedvarte heile tida,så da går eg ut ifrå at desse mate/fødepumpene skal alså gå heile tida mens motoren er igang?! Har nå laget en midlertidig jording direkte til batteri,ettersom kspenninga til styringa av releet er via tenning/ECU(klemme 15). Så den går kun når tenning er på/motor er i gang. Noen som har innvendinger og/eller "harde fakta" om noen av mine konklusjoner om dette systemet her,så taes dette hjerteligt imot da eg ikke er 100% sikker på hvordan denne pumpa egentlig skal gå.Men slik er det eg har komt fram til i alle fall. Edited July 19, 2013 by Dieseldyret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now