Jump to content

Mondeo 2,0 TDCI 2001-2004 - Chip trimme?


POS

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer seriøst å gå tilbake til Mondeo etter å ha hatt Mercedes E300 TDT en stund. Den har 177 HK og ca 340 Nm, så det som trekker litt ned med Mondeo er svakere motor. Men med manuelt gir kan jeg jo utnytte motoren litt bedre.

 

Men allikevel, 116 Hk er en del mindre. Så jeg sjekket opp chip/ omprogrammering. Ser at det selges sett fra 2500 og oppover. Disse lover en del økning, men hvordan er det i praksis?

 

Er det noen her som har gjort det, og blir det en vesentlig sprekere bil av det?

 

- aksellerasjon?

- dreiemoment?

Link to comment
Share on other sites

Du får ikkje nok ikkje 6er draget i den uansett.. Men det er momentet som betyr noe :)

Min er på nesten 400nm nå å det var ein merkbar forskjell for meg  hvertfall..

 

Har sjøl god erfaring med de her:

http://www.chipsenter.no/?page_id=523

 

Men anbefaler også han her:

http://www.sveinunggardmotorteknikk.no/tuning.htm

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Har du 400 Nm i en 2.0 ?

 

Autopower holder til rett i nærheten, så det lyder jo bra :-)  142 HK og 330 Nm bør være relativt greit på en Mondeo. Det er ikke langt unna Nm jeg har på min 3-liters rekkesekser i dag...

Edited by POS
Link to comment
Share on other sites

hva med en 2,2tdci med 155hk og 360Nm
veldig morsom bil med en chip :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ang chip trimming...

 

Noen som har noen erfaringer med BlueFin? Evnt kontra ChipExpress.

 

Ser de har omtrent identiske tall.

 

Det gjelder en 04 tdci 115hk automat.

 

Jeg syns bare at effekt/moment som er likt 131hk tdci var litt "lite" liksom... Hadde trodd det var mulig å hente ut mer, innafor rammene av "forsiktig og vettugt" :)

Edited by Fair Dinkum

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

Det som begrenser effektuttaket er nok girkassen og ikke motoren. Jeg forhørte meg med et lokalt firma som har spesialisert seg på omprogrammering av motorhjernen, og de har noe de kaller "Safe Tuning". Dvs at de dekker evt reparasjoner som kommer av at motoren / girkassen ikke tåler den ekstra belastningen. 

 

De sa til meg at dersom jeg er interessert i høyest mulig "Safe Tuning" effekt på en Mondeo 2.0 TDCI, så bør jeg skaffe meg en 6 trinns manuell kasse. Den tåler mer enn 5 trinns, som igjen tåler mer enn automatkassa. 

 

De sa at de kan hente ut ennå mer effekt av motoren, men da vil de ikke lenger garantere tuningen.

 

Jeg vil anta at det å hente ut for mye krefter på en automatkasse kan bli potensielt veldig dyrt. (kasse havari)

 

En kamerat har BlueFin og sier han henter ut ca 175 hk på en 2.0 TDCI (org 130 hk). Kjørt med det i 7 år tror jeg. Ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det som begrenser effektuttaket er nok girkassen og ikke motoren. Jeg forhørte meg med et lokalt firma som har spesialisert seg på omprogrammering av motorhjernen, og de har noe de kaller "Safe Tuning". Dvs at de dekker evt reparasjoner som kommer av at motoren / girkassen ikke tåler den ekstra belastningen.

 

De sa til meg at dersom jeg er interessert i høyest mulig "Safe Tuning" effekt på en Mondeo 2.0 TDCI, så bør jeg skaffe meg en 6 trinns manuell kasse. Den tåler mer enn 5 trinns, som igjen tåler mer enn automatkassa.

 

De sa at de kan hente ut ennå mer effekt av motoren, men da vil de ikke lenger garantere tuningen.

 

Jeg vil anta at det å hente ut for mye krefter på en automatkasse kan bli potensielt veldig dyrt. (kasse havari)

 

En kamerat har BlueFin og sier han henter ut ca 175 hk på en 2.0 TDCI (org 130 hk). Kjørt med det i 7 år tror jeg. Ingen problemer.

Ja jeg og tror at det er automatkasse som er det svakeste leddet i en øking av effekt/moment.

Men manuell har jeg ikke :) Så jeg får jobbe ut i fra begrensninger med automat.

Å gire selv er dessuten litt sånn 1970 for meg... Man lager jo tross alt biler som girer selv ;)

 

Jeg tenker at forskjellene på 115 og 131 motorene sikkert er ikke-eksisterende... Jeg tipper det kun er mapping som gjør forskjellen.

Kanskje noen vet noe mer konkret om dette...? For da burde det være greit å hente ut originale 131 pluss BlueFin sine 25hk/40nm på 115 også....?

 

---

 

For å ta dette et steg videre... Er det noen som vet om noen som gjør en LIVE remap i østnorge?

 

Jeg tenker på hvis jeg går for følgene mods;

De-cat

Luftfilter

EGR delete

 

Jeg antar at det vil være en god del høyere airflow med disse modifikasjonene?

Og vil ECU lære seg dette, og kompensere selv?

 

Hmmm..... Tenke tenke.

 

Mer rødvin!

Edited by Fair Dinkum

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at forskjellene på 115 og 131 motorene sikkert er ikke-eksisterende... Jeg tipper det kun er mapping som gjør forskjellen. 

 

Ut fra hva jeg er blitt fortalt (ikke bekreftet), er forskjellen også turbo. Er variabel turbo på 130 hk ut fra hva jeg har forstått. 

 

Jeg kan mappe min 116 hk til ca 150 hk og rundt 330-350 Nm. Det er maks av hva som anbefales som "Safe tuning" på min girkasse. Svakheten er da mest clutch/ svinghjulet som kan få for mye kraftoverføring når den presses. Det kan hentes ut mer krefter av motoren, men det er neppe sunt for motor, girkasse eller clutch/ svinghjul.

 

Med andre ord kan du nok hente ut det samme som på en 130 hk, bortsett fra at jeg regner med at en 130 hk vil ha det høye dreiemomentet over større turtallsregister. Igjen er dette ikke bekreftet, og strengt tatt uinteressant for min del. 

 

Jeg vet om en som gjør live mapping i Oslo-regionen. Husker ikke navnet her og nå. Han er kjent som veldig flink.

 

Her sør så er det et firma som mapper bilen, men først etter at de har lest ut "dypanalyse" fra hjernen - siik at de vet at dyser etc fungerer som de skal. 

Link to comment
Share on other sites

Ut fra hva jeg er blitt fortalt (ikke bekreftet), er forskjellen også turbo. Er variabel turbo på 130 hk ut fra hva jeg har forstått. 

 

Jeg kan mappe min 116 hk til ca 150 hk og rundt 330-350 Nm. Det er maks av hva som anbefales som "Safe tuning" på min girkasse. Svakheten er da mest clutch/ svinghjulet som kan få for mye kraftoverføring når den presses. Det kan hentes ut mer krefter av motoren, men det er neppe sunt for motor, girkasse eller clutch/ svinghjul.

 

Med andre ord kan du nok hente ut det samme som på en 130 hk, bortsett fra at jeg regner med at en 130 hk vil ha det høye dreiemomentet over større turtallsregister. Igjen er dette ikke bekreftet, og strengt tatt uinteressant for min del. 

 

Jeg vet om en som gjør live mapping i Oslo-regionen. Husker ikke navnet her og nå. Han er kjent som veldig flink.

 

Her sør så er det et firma som mapper bilen, men først etter at de har lest ut "dypanalyse" fra hjernen - siik at de vet at dyser etc fungerer som de skal.

 

Flott :)

Takk for svar.

 

Hvis du skulle komme på navnet så si gjerne i fra :)

 

Hvis ikke, hvem i sør tenker du på.

Og hvor?

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

Hør med fyksen på Lillehammer.. de har bremsebenk og tester bilen før, under og etter mapping.. vet mange har omprogrammert oljebrennerne sine der :)

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Hør med fyksen på Lillehammer.. de har bremsebenk og tester bilen før, under og etter mapping.. vet mange har omprogrammert oljebrennerne sine der :)

Ok, takk for tipset :)

 

Hvordan blir det hvis jeg går for BlueFin, vil de kunne justere for de-cat, k&n og EGR-delete?

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...