Jump to content

Trådløs nøkkel til Ford Mondeo


Totoshka

Recommended Posts

Bilen var til rutine service til Ford verksted. Samme dag som bilen ble hentet ble det merket at trådløs nøkkel fungerte kun fra 4-5 forsøk for å låse opp bilen. Tenkte at det var kanskje dårlig batteri... Få dager etterpå sluttet den å virke. Det ble satt inn ny batteri, men den trådløse nøkkelen fortsatt ikke virker. På bilverksted hvor bilen har vært tidligere sa de at "hvis en er ikke rask nok til å sette inn ny batteri så slettes programmen på nøkkelen og den må programmeres på nytt"... Jeg kan lite om bil. Men er det sant? Og hvor mange timer/dager menes med "rask nok"?

Edited by Totoshka
Link to comment
Share on other sites

Litt usikker her, men mondeoen til fruen har dette systemet.

Når hun kjøpte den privat så sa selgeren at han har byttet 2 slike nøkkler pga han har hatt den trådløse nøkkelen sammen med mobiltelefon sin. 

Etter han hadde hatt dem separert så hadde ikke han vært plaget mere, så han formanet henne gjentatte ganger at tråløs nøkkel og mobiltelefon sammen var sikkelig FY FY..

En sån nøkkel koster ca 6000kr mener jeg han sa.

 

PS!

Kansje noe å tenke på vis du mister en slik nøkkel ;)

http://www.if.no/web/no/privat/forsikringer/nokkel/pages/oversikt.aspx

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Trones... Nøkkelen har aldri vært oppbevart sammen med mobil, så den årsaken er utelukket. Men forsikringen kan være nyttig.

 

Men finnes det noen andre måter å få nøkkelen til å virke igjen uten å gå til Ford bilverksted?

 

Begynner å få litt dårlig magefølelse. Garantien på bilen gikk ut for noen år siden og etter det er det alltid noe som har sluttet å virke eller har begynt å lukte svidd i bilen dagen etter bilen har vært til rutinekontroll/service... :glare:  Forrige gang foreslå de å bytte ut en kostbar del i bilen for å fikse det nye plutselig oppståtte "problemet". Mens på en annen verksted ble løsningen på problemet å skru fast den ledningen som noen har "glemt" å skru fast... Trodde at det var tilfeldighet, men blir litt stusset når sånne tilfeldigheter oppstår gang på gang...

 

Så har ikke særlig lyst til å gå igjen til vår Ford bilverksted som vi har brukt i mange år. Er redd for at noe mer kan bli "ødelagt" etter besøket.

Link to comment
Share on other sites

Desverre er dette vanlig å høre at servicen varierer veldig fra Ford verksted til Ford verksted :(

 

Får håpe at : grcossi som er en av våre tekniske rådgivere kommer og gir deg en forklaring på selve nøkkel problemet :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hei og hå. Det hender nøkklene må programmeres til bil uten at det har med batteri skift å gjøre. Nøkkelen mister kommunikasjonen med bilen. Det har ikke noe med hvor lang tid man bruker på batteri skift, er bare slikt som skjer av og til, stråling fra mobil, kan være en årsak. Visst du ikke er fornøyd med verkstedet, så vil jeg anbefale å ta en prat med verksmester, der du legger fram det du er misfornøyd med, på en skikkelig måte. Behandling og svar du får da, bør gi deg en peikepinn om du bør bytte verksted.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei og hå. Det hender nøkklene må programmeres til bil uten at det har med batteri skift å gjøre. Nøkkelen mister kommunikasjonen med bilen. Det har ikke noe med hvor lang tid man bruker på batteri skift, er bare slikt som skjer av og til, stråling fra mobil, kan være en årsak. Visst du ikke er fornøyd med verkstedet, så vil jeg anbefale å ta en prat med verksmester, der du legger fram det du er misfornøyd med, på en skikkelig måte. Behandling og svar du får da, bør gi deg en peikepinn om du bør bytte verksted.

 

Tenkte meg akkurat det samme, at bruk av tida var litt rar forklaring på problemet.

Det er vår Ford nummer 2 og begge har hatt service på samme verksted og har fått god srevice i flere år. Men siste 2-3 årene var det alltid noe feil har skjedd med bilen dagen etter service. Så sikkert det er på tide å ta en prat med dem.

Hvilken årsmod er bilen da? Mondeo MK3 er jo lekende lett å få nøkkelen programmert :)

 

Det er Mondeo 2001 modell. Vi fant i går kveld oppskriften til å programmere nøkkelen på nettet. Har forsøkt men bilen fortsatt ikke responderer på nøkkelen.

 

Forslag til hvordan å få ordnet trådløs lås til bilen på billig måte mottas med åpne arm. Det er surt å betale 7000 for ny nøkkel, men samtidig er lei av å åpne og låse hvert enkel dør i bilen hver for seg når en må inn ot ut med barn. Sentrallås ved mekanisk bruk av nøkkel ikke fungerer heller, noe som var oppdaget kort tid etter oppgradering av softvare på samme verksted når bilen var der til service for 2 år siden. Men verkstedet også den gangen mente dette kunne ikke være årsaken til det... så den har aldri blitt fikset etterpå...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er som sagt over her, feil på sentrallåsen, kan hindre deg i å få programert nøkkelen. 7000 kr er langt over de ca 1300kr en fjernkontroll koster. Du kan få kjøpt den løs uten nøkkel delen, visst du trenger nøkkel delen, så koster den ca 100kr, + sliping, som vi gjør på 5 minutter

Link to comment
Share on other sites

Om sentrallåsen ikke fungerer ved bruk av nøkkelen fysisk så hjelper det ikke med ny nøkkel.

Sentrallåsen fungerer når det åpnes og lukkes trådløst ( i alle fall har fungert), men ikke fungerer når en fysisk setter inn nøkkelen i nøkkelhulet i bildøren.

Link to comment
Share on other sites

Er som sagt over her, feil på sentrallåsen, kan hindre deg i å få programert nøkkelen. 7000 kr er langt over de ca 1300kr en fjernkontroll koster. Du kan få kjøpt den løs uten nøkkel delen, visst du trenger nøkkel delen, så koster den ca 100kr, + sliping, som vi gjør på 5 minutter

Takk, det gir en forklaring hvorfor programmeringsforsøket ble mislykket i går og i dag også... Takker for at du orienterer om løsninger og pris. Bilen skal til verksted neste uke, så den informasjonen er ganske nyttig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med delefilmen framfor meg, så da er det bare hyggelig å hjelpe


Sitter med delefilmen framfor meg, så da er det bare hyggelig å hjelpe. Programmering av pats (startsperre) kommer også med da, men det er ikke så store greiene det heller

Link to comment
Share on other sites

Oki, virker den på høyre døra me nøkkel?

Per i dag, når fjernkontrollen (trådløs lås) har sluttet å fungere, så kan jeg faktisk åpne kun en dør med nøkkelen - det er døra på førerside. De andre 3 dørene må åpnes manuelt innvendig... og kan låses også kun fra innvendig ved å trykke på bryter (?) over dørhåndtaket...  Det var minus grader i kveld og låsene på bilen låser seg av seg selv og virker som at det fryser i tillegg. I alle fall hentet barnet i barnehagen, på vei hjem låste dørene av seg selv mens vi kjørte, og når vi kom hjem så kunne ikke åpne dørene fra innvendig heller, bortset fra døra fra førerside, så barnet som satt i baksete måtte klatre fra baksete og ut fra førerside

 

Når fjernkontreollen på nøkkelen fungerte så kunne alle dørene åpnes og låses med 1 trykk på knappen på nøkkelen...

Edited by Totoshka
Link to comment
Share on other sites

Hadde same problemet , når batt blei byttet av ford . Fortalte att den virket når jeg leverte bilen . Verks mesteren la seg ned på pass siden og gjorde noe med ECU (tror) jeg - virket strålende etter det - 97 mondeo ....

Link to comment
Share on other sites

Hadde same problemet , når batt blei byttet av ford . Fortalte att den virket når jeg leverte bilen . Verks mesteren la seg ned på pass siden og gjorde noe med ECU (tror) jeg - virket strålende etter det - 97 mondeo ....

 

Vil tro han har hatt av og på igjen kontakten til sentrallås modulen, som sitter på høyre a stolpe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...