Jump to content

Belysning i fotbrønn vil ikke slå seg av


scrooge

Recommended Posts

Har fått et litt merkelig problem med min 2011-modell, ved at lysene i fotbrønnene plutselig lar være å slå seg av / dimmes ned samtidig med kupebelysningen?

Samtidig kan jeg også nevne at fotbrønnsbelysningen har vært litt "til og fra" i en periode, ved at den har virket / ikke virket når dørene åpnes. Kupelyset oppfører seg derimot normalt - dvs dette dimmes / slåes av etter en liten

stund, eller når motoren startes.

Nå vet jeg, samtidig som jeg også har kontrollert dette, at det meste av interiørbelysningen overvåkes / slås av etter en viss tid, og dermed risikerer jeg ikke å oppleve "flatt batteri".

Det jeg imidlertid _ikke_ vet noe om, er hvorfor denne belysningen ikke oppfører seg som den skal? Sannsynligvis beror dette på en feil i "hjernen" som styrer dette, men det kan jo også ha andre årsaker?

Derfor spørsmålet, i håp om at noen kan svare...

---

Og med det samme det er snakk om elektriske pussigheter:

Når jeg i kalde perioder blinker til venstre, så øker blinkfrekvensen til det dobbelte av den normale. Har selvsagt sjekket alle pærer, alle er ok. Når bilen blir "varm nok" innvendig, forsvinner problemet.

Andre som har opplevet dette?

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette ikke er riktig, men jeg mener å ha opplevd at ved dårlig/feil kontakt på hengeren blinker blinklyset dobbelt så fort. Kanskje du har overledning i hengerkontakten? Eller så kanskje du har dårlig kontakt i en av pærene til venstre?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Tjah, det var jo slett ikke noe dårlig forslag?

Har ikke sjekket hengerkontakten, ei heller kontakten for pærene i venstre blinklysrekke.

Dette er helt sikkert tilfeldig, men jeg oppdaget problemet etter å ha fått montert ekstra DRL-diodelys i front. Dette medfører at hovedlyktene / kontaktene for disse må demonteres / monteres, og jeg så for meg en mulig dårlig kontakt i koblingen for venstre side hva lys i front angår.

Noe som tilsynelatende fungerte, der og da. Senere har jeg observert at problemet er konsekvent relatert til ute- innetemperatur, i den forstand som at alt fungerer når bilen blir brukt en stund.

Pussige greier!

Dette skal uansett forskes på, ettersom jeg har fått verkstedtime for feilsøking i romjulen...

Edited by scrooge
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...