Jump to content

Fra 16“ til 17“ på Focus 2008 ? Lurt eller ikke?


cartman9090

Recommended Posts

Jeg har Focus Titanum 1,6 TDCI 08.

 

Som mange ved er det littegranne egenresonans i motoren på disse bilene som forplanter seg via hjulene . Originale felger er 7 x 16, har nå funnet et par ubrukte 7 x 17 som er fra "2011-", regner med de er fra den siste generasjon Focus.

 

Regner med at felgene passer, men kan dette være ugunstig med hensyn til egenresonansen? Det blir vel litt bredere dekk ( felgene selges uten dekk så vet ikke hvilken dimmensjon som må til her)

 

Lurer også på andres erfaringer mht sporing /støy ved å bytte til 17“ felger på denne modellen av Focus?

Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fruen har en 2009 Focus hvor jeg byttet fra 16" til 17", og når det gjelder sporing har jeg ikke merket noe problem. Vil tro at det er avhengig av hvilken dimensjon du velger på dekkene, og også dekktype.

Jeg valgte Vredestein Ultrac Cento i dimensjon 215/45-17, og det fungerer bra. Forsøkte først noen billige Goodride dekk i samme dimensjon, men det ble ikke bra, masse hjulstøy og elendig grep.

Felgene er 7,5x17 fra Mondeo mk4, det passer helt fint.

Kan ikke si noe om motorstøy, da denne har bensinmotor.

 

dekk2_zps75fnyfff.jpg

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

17, 18, 19, 20... Spiller som regel ingen rolle, er dekkmerket og gummiblandingen som avgjør hvorvidt det støyer eller ei.. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...