Oddwar Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Hei. Har problemer med starteren på min 72' Taunus stv. Det starta med at den gamle starterren ikke klarte å dra rundt motoren, innslaget slo og veiva vrikka så vidt på seg men den klarte ikke å dra i rundt. Kjøpte derfor en brukt starter fra Ford Sierra, starteren ser prikk lik ut. Det som da skjedde når jeg hadde montert starteren på motoren i Taunusen, var at starteren ikke ville stoppe og batteriet begynte å koke, to derfor ut starteren igjen og testet den med samme bilbatteri på verkstedbenken der jeg laget en tilsvarende krets selv. Da funka starteren som den skulle, stoppa når jeg slapp pluss signalet og batteriet kokte ikke.. Satte statereren tilbake i Taunusen og problemet var fortsatt der, kobla da derfor av resten av el-kretsen til bilen og kobla pluss fra battriet ned på pluss på starteren, lot jordinga gå via motoren som før, og tilførte start-signalet selv med en ledning fra + på batteriet til kontakten for start på starteren. samme problemet var der da også, starteren stoppa ikke og batteriet begynte å koke.. To derfor atter en gang ut stareren, laga samme krets i mens stareren låg løst i motorromet, lot jordinga gå via motoren slik at kretsen ble PRIKK lik som om at starteren hadde stått montert i motoren. Da var IKKE problemet der, starteren oppførte seg som den skal. Dette vil si at starteren får dette problemet KUN når den mekanisk monteres mot motoren og svinghjulet. Hva er det jeg overser? Kobla jo til og med vekk resten av el-anlegget i bilen til slutt..?En ting som er verdt og nevne er at når problemet oppsto, ble kapslingen til wiren til håndbrekket til høyre bakhjul kjempevarmt.. Ser ingen logikk i dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 `72 modell skal ha innslag med 2 m8-skruer, en 4mm tapp og en flatstift mener jeg.(Sierra frem til 8/85 også).Kan dette ha blitt byttet om på.Altså de to tynne ledningene?Det er den flate du skal koble til styrestrømmen på, den andre er til forbikobling av coilens formotstand. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now