Jump to content

Bluefin Mk3 Mondeo tdci automat


Fair Dinkum

Recommended Posts

Jeg fulgte strømmen, og gikk for Bluefin.

Bestilt fra sofan tirsdag kveld ganske sent.

DHL sto på døra torsdag morgen med pakka... imponerende.

 

Først ble det de-cat med en stainless fra england, kjøpt på ebay.

690,- ink frakt. Fantastisk.

Svært god passform, inkluderte pakning, bolter og muttere.

Jobben var gjort på 30+ minutter (med bukk).

 

Så ble EGR blendet med stålplate, også fra ebay i england, 70 spenn levert på døra.

 

Så kjørte jeg i en drøy ukes tid, merka noe forskjell, turbo kom mye tidligere, mer gassrespons, og jevnt over bedre drag. Men bare bittelitt...

 

Så installerte jeg Bluefin. Måtte ikke sende fila til england via uplink til deres database, den lå klart i den håndholdte greia.

 

40 minutter senere.. tut og kjør.

 

Og FOR et kjør... jeg vet ikke hvor lenge det holder, men jeg har stor tillit til Bluefin/Superchips når jeg ser hvor store der på Modeo tdci, og på alt av tilbakemeldinger på diverse fora der ute på interwebben.

 

Det er en heeeelt ny bil. Jeg er fullstendig overbevist at tallene de oppgir er reelle. Jeg er på tredje Mk3 Modeo tdci automat, og dette er første 116hk, de andre har vært 131. Den nye tuna 116 går mye bedre enn de originale 131 jeg har hatt.

 

Nesten null turbo-lag, lengre register, og mer skyv hele veien.

Mye mindre gasspådrag nødvendig på vanlig kjøring, og har redusert forbruket med en desiliter pr mil!

 

Jeg klokker ca 0,66 på bare småkjøring. Det er håndkalkulert, og inkluderer tomgangskjøring og dieselvarmer.

Langkjøring er ned mot 0,5 blank.

 

Jeg er imponert!

 

Jeg ville nok ikke gjort dette uten cat-delete, for den spiller nok en stor rolle i hele greia.

 

Men for rundt fire lapper TOTALT med cat-delete, Bluefin og EGR-delete er dette den desidert beste oppgraderinga jeg har vært borti.

 

Så gjenstår det jo å se holdbarheten på en 04 modell tdci med 190.000 km... men jeg er optimist :)

 

PKK er neste hinder... blir spennende å se avgasser. Skal holde dere oppdatert for de som er interessert.

 

Løp og kjøp !

Edited by Fair Dinkum
  • Like 1

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese ! hvordan tåler automatkassen dette ? :)

Hittil virker den sunn og fin... :)

Men man vet jo aldri.

Jatco-kassa tåler vel 360Nm, var det ikke sånn ca det de oppgir selv?

 

Den har nylig fått ny olje, så sånn sett er forholdene lagt til rette for at den skal overleve. Og så kjører jeg den mer i "manuell" hvis jeg har tung henger, så den ikke slurrer så lenge mellom gira. Det er vel der slitasjeskadene er, mellom gira vil jeg tro.

 

Får bare se hva som skjer, som de sier på TV2 :D

 

Noe peiling på om det er mye havariet assosiert med BlueFin?

Skulle tro de har tatt høyde for Jatco'n i mappinga si!?

 

 

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

Vi har skiftet noen slike kasser, en av dem hadde bluefin, men hvet ikke om det var årsaken. Den ble kjørt en del med stor campingvogn.

Ja sliter sikkert noe ekstra det, med en stor tung vogn bak.

 

Men folk flest bytter jo ikke olje på de, og det er vel sikkert det viktigste man kan gjøre for å øke levetiden.

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spennende, lurer på om jeg skal gjøre det samme selv.
Har manuell kasse, men synes motoren har gått litt langt (252k).

Alt virker i orden teknisk så trur det skal gå greit, må bare bytte drivknuter først.

 

Veldig fint om du poster resultat av pkk.

Virker litt stress å skru av og på kat.

 

Er det standard programmet til bluefin eller en som tar hensyn til decat og egr block?

 

edit: ser at du hadde posta forbruk.

Edited by Even
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spennende, lurer på om jeg skal gjøre det samme selv.

Har manuell kasse, men synes motoren har gått litt langt (252k).

Alt virker i orden teknisk så trur det skal gå greit, må bare bytte drivknuter først.

 

Veldig fint om du poster resultat av pkk.

Virker litt stress å skru av og på kat.

 

Er det standard programmet til bluefin eller en som tar hensyn til decat og egr block?

 

edit: ser at du hadde posta forbruk.

I følge Superchips så skulle det ikke være behov for annen mapping ved decat og EGR delete. Så det er en helt standard map.

 

PKK ikke tatt enda. Må bytte enda et bakhjulslager, de røyk med to ukers mellomrom :)

 

Og så røyk fjæra foran... Sikkert det forbanna fjærbeinslageret. Vel vel, ti år og nesten 200.000 km så er det vel ikke uventa...

 

Skal Hilde deg oppdatert ang PKK.

 

Ang 252K km så hadde jeg ikke brydd meg om det.

 

Hvis du kjører den "fornuftig" så ser ikke jeg atd et skulle spille så stor rolle.

Det er ikke så enorme effektuttak.

Si vis pacem parabellum!

 

05 GhiaX TDCI automat, grønn metallic (gone)

04 GhiaX TDCI automat, svart. Snart hvit gloss PlastiDip.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...