Jump to content

fjerning av skilleveggen på plenumet på Ford 2.9 v6 motorer.


Andre Tronstad

Recommended Posts

Noen som har ett bilde eller et eksempel av no slag på hvordan jeg kan fjerne den skilleveggen og lage ett lokk eller sveise igjen ?
fikk ett forslag på å fjerne det får å få mer moment og gamp i bilen. dette er en Sierra bilcross bil.
Takk for svar. -Andre Tronstad

Link to comment
Share on other sites

Du tar en svær 2-hånds vinkelkutter og skjærer ett snitt på langs på midten fra oppsiden. Poenget å redusere høyden på skilleveggen i plenummet og på den måten åpne opp mellom de to sidene. Du trenger ikke gjøre vitenskap utav det.

 

Sporet slipes til en V-form og tettes med to-komponent epoxy eller kemisk metall.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har gjort dette på min. Kombinert med andre inngrep vil nok dette være god hjelp, men dette alene gir ikke formidabel økning akkurat. Men det har vel ikke akkurat skadet heller...

Link to comment
Share on other sites

Lavbudsjett trimming av en gammel Ford V6 er en øvelse i mange bekker små.....

 

Når jeg kjøpte min 2,9 Scorpio Automat så var prestasjonene så latterlige at det var direkte flaut å kjøre rundt i det. Hvem som helst kunne ta forbikjøringer hvor som helst. Denne uholdbare situasjonen måtte iallefall korrigeres så raskt og rimelig som mulig og fordi det er luftens vei fra FØR luftfilter til ETTER  bakpotten som hovedsaklig avgjør sluttresultatet, så såg man nærmere etter på hva Ford hadde gjort her.

 

Man oppdaget da:

1. Luftfilterboksen har for dårlig tilgang til uendelige mengder med luft.

2. Det er kvasskanter i utgangen av lutfilterboksen.

3. 2,9 motoren går med 2,4 innsugsmanifold som har små gasspjeld og 2 delt plenum.

    Dette er å hjelpe den veike 2,4 motoren å levere dreiemoment på lave turtall og er totalt unødvendig på en 2,9 motor.

    Når man fjerner skilleveggen så øker den praktiske størrelsen på gasspjeldet med 40%! noe som er fordelaktig da spjeldakslingene stjeler

    flødeareal fordi de er så overdimensjonert at man helt sikkert kan løfte hele motoren etter dem.

4. Overgangen mellom øvre plenum og kanalene i manifolden er helt elendig med stygge overganger og motkanter.

5. Støtten rundt dysene inne i innsugskanalene er overdrevet stor.

6. Eksosen fra begge sider av motoren ble samlet, gikk inn i én katalysator- deretter videre til neste katalysator og så inn i samme eksosanlegg som bilene med 2,0 motor har.

 

Hver og en av disse punktene saboterer ikke allverden for selve 2,9 motorens potensiale, men tilsammen, når alle sammen ble fjernet ble det virkelig betydelig forbedring. Etterhvert som tiden gikk sluttet speedometeret og derfor O.D. på automatkassen å virke. Det ble derfor noe kjøring på turtallsperre med 3,64:1 diff og de store hjulene som Scorpioen går med. Dette var helt uaktuelt med det originale oppsettet.

 

Når alt dette er gjort er tiden kommet for:

A. Montering av grenrør.

B. Fjerning av den alt for lave orginale turtallperren.

C. Planing av topplokk og innsugsmanifold.

D. Fylle oljetilsetning som Liqui Moly MOS2, ZDDP, STP osv.

E. Montering av Fast Road eller Ultimate Road trimkam.

 

Nå begynner konkurrentene å ta den gamle Ford V6 motoren på alvor skal du se. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...