Jump to content

Smidde 2.9 stempel


RaymondP

Recommended Posts

Hei

 

Da har jeg fått pris på smidde 2.9 stempel fra Flatlander Racing i Usa.

469 dollar + litt for stempelringer + frakt = overkant 3000 kr.

Smidde stempel er kun nødvendig for turbo konvertering.

Dave i England med sine gode 2.9 turbobygg kjører 7:1 i kompresjon men sier at jeg ikke burde gå ned

fra 9:0:1 iom jeg  har gode resultater med dette.  

Stemplene blir produsert i 1mm overdim. 94mm

Har man en motor som knapt vært i bruk kan man sikkert sette inn 93mm org dim stempel i motor.

Jeg har idag 363 whp og 550nm på standard innmat.

Var ingen tegn til at det la opp i dynon bortsett fra det la opp på bensin mengde av en uforståelig grunn.

Mener jeg har 440cc dyser men er 7 år siden jeg kjøpte de og kan godt være de er mindre.

Dave mener 500hk på org råder er greit såfremt det blir riktig justert.

Jeg har nye H profil råder men er ikke et must.

Planen min er ny motor som skal mappes til turboene ikke gir mere. 500hk ifølge Dave

Svenske Mikael i skogenracing har fått custom lagd kent cam til nye 2.9 motoren sin.

Blir spennende å se hva han får ut av den :)

 

Dette legger jeg ikke ut for å tjene noe.

Mine Gt2252 turboer er egentlig diesel turboer. Handlet direkte fra fabrikk via Dave.

Koster i underkant av 4000 kr for disse inkl frakt.

 

Vil DU ha stempel?

 

Raymond

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. merke er de stempla da? jeg har tidligere skaffet 94mm mahle med 22mm krysspinne som har vært det rimligste som var å få tak i.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.rosspistons.com

 

 

Svar fra dem:

 

Hi Raymond,

We can custom manufacture forged pistons for your 2.9 Ford. What is the engine code for this engine? To start this custom piston order I will need to know what your cylinder bore size is and I will need A OEM sample piston to reverse engineer from. The pricing for 6 and 12 pistons is the same per set and if you purchase 3 sets or 18 pieces you would get Jobber pricing. Once you purchase the 3 sets on your first order you can order 1 set from then on and get Jobber pricing.

 

  • Pistons 1 or 2 sets  $677.74 ea set or jobber pricing 3 plus sets $569.59
  • Pins     1 or 2 sets  $148.32  ea set or jobber pricing 3 plus sets $123.60

 Before you send the sample please email me some pictures of the factory piston.

 Thanks,

Chris

 Chris Laduca

Automotive Piston Sales

claduca@rosspistons.com

Phone: (310) 536-0100 EXT. 20


Hei. merke er de stempla da? jeg har tidligere skaffet 94mm mahle med 22mm krysspinne som har vært det rimligste som var å få tak i.

Hei

 

Hva er prisen på 6 mahle bolt on org råde fra deg?

 

Ser ut som jeg blir å kjøpe stempel sammen med Mikael i skogenracing. Laget i Sverige.  ca kr 6600.   Kanske like greit ang utforming topp stempel osv at di karene der tar seg av saken :)

Link to comment
Share on other sites

Hovedulempen med gamle orginale stempler er stempelringene som er ALT for tykke, brede og tunge. Når du går for custom stempler så vil jeg på det sterkeste anbefale at du sjekker nøye hvilke stempelringer du vil bruke. Ta en titt på Total Seal sine beste.

 

Valg av stempelringer til ett custom stempel kan sammenlignes med valg av turbo til en custombygget motor. Dette er IKKE plassen å spare penger.

 

Når det gjelder utforming av stempeltoppen så husk på at disse V6 motorene har støpejernstopper, ett uvanlig høyt rådeforhold og vanligvis ikke toppakning i kobber. Alle 3 er svært lite gunstig i forhold til tenningsbank med pumpebensin.

 

Her noen nyttige quotes:

"For many decades, professional race engine builders have believed that the best racing engine setups where those that can operate consistently on the brink of detonation, without ever crossing the line of going into detonation…. And time has proven that they were half right.  Modern data gathering tools developed during the 1990s showed clearly that the best racing engine setups actually detonate 5-15% of total combustion strikes."

 

“Squish clearance” is the thickness of the air gap between the cylinder head dome and the piston crown at top dead center.  This clearance is important because the igniting of the fuel mixture “end gases” in this “squish band” is the culprit responsible for causing 90%+ of all detonation.  In a perfect head design, the fuel mixture in this very thin squish-band are greatly cooled by nearby surfaces of the piston crown and head.  If the squish clearance is too thick, the cooling of these end gases is not sufficient to keep them from exploding, and so they become the source of detonation.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...