Jump to content

[Løst] During vibrasjoner i forstilling eller drivverk mk4.


audun-eg

Recommended Posts

Har lagt merke til når jeg kjører rett frem og venstresvinger durer det fra forstilling eller drivverk. Dette blir merkbart når man kommer opp mot 60 km/t og blir veldig merkbart i 80-100 km/t. Det merkelige er at denne duringen opphører ved sving mot høyre. Trodde først at dette kunne ha sammenheng med utslitte dekk, men har nå nye dekk, og problemet er der fortsatt. Hva kan være årsak til dette?

Kan legge til at dette ikke har noen relasjon til turtall eller gir. Det er altså hastighet som bestemmer frekvensen på denne duringen.

2010 Mondeo 2.2 tdci.

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Hmm. Bilen har knapt rulla 90.000km. Kan det være mulig? Og jeg som er på tur fra trøndelag og skal kjøre til Rogaland. Noen som vet om et verksted på Lillehammer som kanskje kan ta dette på stående fot i morgen?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det verste som kan skje hvis jeg ikke får fikset dette fort? Jeg har vel igjen en ca. 200 mil på turen og den er det ikke særlig aktuelt å avbryte.

Om det er hjullager kan det hende hjulet låser seg helt, og du kjører ut. Eller noe som er Litte sansynelig men murlig at hjulet løsner.

Du kan ende opp med mere skader på bilen en det er nå.

 

Om det nå er veldig ille, ville jeg nok ikke kjørt så langt, med tanke på egen sikkerhet og andre sin.

 

 

Selv vert borte i at et hjullager har låst seg i en vrid posisjon. Dette var da på en bane bil.

Og hørt om hjul som har løsnet helt ved hjullager men det var en bilcross bil.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ordnet det hos Sulland Bilsenter på Lillehammer som tok det på dagen. Kunne nok fått det rimeligere på et annet verksted, men de skal ha for god service. Fikk låne bil mens min stod på verksted slik at jeg ikke gikk glipp av hele dagen på Hunderfossen.

By the way, så var det en 2014 Fiesta 1.0 EcoBoost med Powershift kasse. Veldig kvikk liten rakker. God å kjøre også.

 

Takker forresten for hjelp her.

Edited by audun-eg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det er hjullager kan det hende hjulet låser seg helt, og du kjører ut. Eller noe som er Litte sansynelig men murlig at hjulet løsner.

Du kan ende opp med mere skader på bilen en det er nå.

 

Om det nå er veldig ille, ville jeg nok ikke kjørt så langt, med tanke på egen sikkerhet og andre sin.

 

 

Selv vert borte i at et hjullager har låst seg i en vrid posisjon. Dette var da på en bane bil.

Og hørt om hjul som har løsnet helt ved hjullager men det var en bilcross bil.

Har vært borti flere biler, der hjulet detter av, når man heiser opp bilen. Dette var mer vanlig før, da man hadde to koniske lager. Med dobble kule lager,  som man bruker nå, er det skjelden noe slikt skjer, Mangen som kjører med lyd i flere år

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti flere biler, der hjulet detter av, når man heiser opp bilen. Dette var mer vanlig før, da man hadde to koniske lager. Med dobble kule lager, som man bruker nå, er det skjelden noe slikt skjer, Mangen som kjører med lyd i flere år

Ah :) da har heg lært noe nytt i dag også :) greit og vite. Selv om jeg velger og bytte fort:)

Er dem noe utsatt for og låse seg?

Link to comment
Share on other sites

Ah :) da har heg lært noe nytt i dag også :) greit og vite. Selv om jeg velger og bytte fort:)

Er dem noe utsatt for og låse seg?

Har aldri sett at kulelagera låser seg, selv om det mangler flere kuler. Det er grove lager og ruller rundt selv med motstand, men hører jo lyden da

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...