Jump to content

Feilkodeleser ford focus stv 1,6 2000 modell


Kathrine

Recommended Posts

Hei, fikk i dag prøve en feilkodeleser fra biltema ( til 399, skulle passe di fleste biler), men fikk opp meldingen "link error".

Di har en pro utgave til 999, som også passer di fleste biler. Er det noen som vet hvilken feilkodeleser jeg trenger?

 

Feilen jeg prøver å finne ut av er antagelig noe som har med tenning, eller coil og gjøre. Lærte å skru litt da jeg hadde en escort, men nå er det meste glemt... :blush: 

Bilen er lettstartet og går fint på tomgang, ved påkjenning, som fartsøkning, eller å holde jevn fart i oppoverbakker så nykker det ganske mye. Her om dagen da det oppsto, skulle jeg øke fra 60-80 og da ristet det så mye at jeg trodde jeg hadde punktert.....hadde det bare vært så vel..  Det skraper også i radioen, bare mens bilen nykker tror jeg. Noen ganger føles det som om han nykker seg til større fart ett øyeblikk, men som regel bare som om han går saktere.

 

I går fikk han nye originale plugger, han ble kansje pittelitt bedre. Det lyser i varsellampa for motorfeil hele tia, av og til bare blinker den.

En kompis prøvde i går å koble fra luftmengdemåleren (?) like ved luftfilteret, han sa bilen ikke skulle oppføre seg normalt da, min oppførte seg fint.

 

Bilen har forøvrig gådd 191000, og bør helst gå noen år til :mellow:

 

Kathrine

Link to comment
Share on other sites

Har og prøvd diverse universal feilkodelesere, har ikke funnet noen som virker til min bil. Tror heller at det er verdt å ta bilen til forhandler og heller betale noen kroner for dette. 

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Hei, fikk i dag prøve en feilkodeleser fra biltema ( til 399, skulle passe di fleste biler), men fikk opp meldingen "link error".

Di har en pro utgave til 999, som også passer di fleste biler. Er det noen som vet hvilken feilkodeleser jeg trenger?

 

Feilen jeg prøver å finne ut av er antagelig noe som har med tenning, eller coil og gjøre. Lærte å skru litt da jeg hadde en escort, men nå er det meste glemt... :blush:

Bilen er lettstartet og går fint på tomgang, ved påkjenning, som fartsøkning, eller å holde jevn fart i oppoverbakker så nykker det ganske mye. Her om dagen da det oppsto, skulle jeg øke fra 60-80 og da ristet det så mye at jeg trodde jeg hadde punktert.....hadde det bare vært så vel..  Det skraper også i radioen, bare mens bilen nykker tror jeg. Noen ganger føles det som om han nykker seg til større fart ett øyeblikk, men som regel bare som om han går saktere.

 

I går fikk han nye originale plugger, han ble kansje pittelitt bedre. Det lyser i varsellampa for motorfeil hele tia, av og til bare blinker den.

En kompis prøvde i går å koble fra luftmengdemåleren (?) like ved luftfilteret, han sa bilen ikke skulle oppføre seg normalt da, min oppførte seg fint.

 

Bilen har forøvrig gådd 191000, og bør helst gå noen år til :mellow:

 

Kathrine

Hei og velkommen her. Har ikke noe erfaring med biltema sine feilkode lesere, da jeg kunn bruker Ford sin egen. Såg du om det var ensvart stripe på porselenet, på noenav  pluggene du tok ut? Kan evt være overslag, som er et vanlig problem. Siden du har nye plugger,kandet være pluggkabler, evt coil,som også er et kjent problem. Enkleste er å få lest av feilkoder, evt få prøvd deler fra tilsvarende bil

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen her. Har ikke noe erfaring med biltema sine feilkode lesere, da jeg kunn bruker Ford sin egen. Såg du om det var ensvart stripe på porselenet, på noenav  pluggene du tok ut? Kan evt være overslag, som er et vanlig problem. Siden du har nye plugger,kandet være pluggkabler, evt coil,som også er et kjent problem. Enkleste er å få lest av feilkoder, evt få prøvd deler fra tilsvarende bil

Hei, porselenet var ikke akkurat hvitt, han som hjalp meg antydet at pluggene kansje var originale :blink: Porselenet er rustbrunt ( tynt lag) nederst, og litt avart her og der oppe, veldig korte striper/flekker. Vet ikke om noe av det kan komme fra smøremiddel i plugghette. Er det lett å bytte pluggkablene? Kanjse det jeg bør gjøre først, siden di er billigst? Di på ford sier jeg bør bruke originale plugger ( di nye er originale) og pluggkabler og coil. Minimum org pluuger sa han jeg snakket med, di sa bilen kunne bli litt tullete, og at forder, vertfall focusen likte originale kabler og coil best. Erfaringer?

 

Kathrine

Edited by Kathrine
Link to comment
Share on other sites

Stemmer at de er følsomme på plugger, har selv byttet flere nye andre merker, som ikke funker på disse. Visst pluggene blir for gammle,så blir åpninga for stor, og man tar knekken på coilen. Visst du ser tynne svarte striper,som går langs porselenet til, så er det overslag

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at de er følsomme på plugger, har selv byttet flere nye andre merker, som ikke funker på disse. Visst pluggene blir for gammle,så blir åpninga for stor, og man tar knekken på coilen. Visst du ser tynne svarte striper,som går langs porselenet til, så er det overslag

Det var en god del større åpning på di brukte pluggene enn på di nye. Det kan høres ut som om at det bare er å dra å kjøpe en ny coil da, og kanskje pluggledninger også. Hva er egentlig overslag? :unsure:

Kunne ikke se tydelige tynne striper på poresenet, men mer som flekker, litt brede korte streker/flekker, og tynnt brunt grums i rillene.

Link to comment
Share on other sites

Overslag er når strømmen går en anna vei, enn den skal. I dette tilfelle, på utsiden av pluggen. Rust flekker er normalt, da det ofte blir liggende vann rundt pluggene. Jeg ville ha fått lest av feilkoder også

Link to comment
Share on other sites

Overslag er når strømmen går en anna vei, enn den skal. I dette tilfelle, på utsiden av pluggen. Rust flekker er normalt, da det ofte blir liggende vann rundt pluggene. Jeg ville ha fått lest av feilkoder også

Bilen gikk klokkerent fredag og lørdag. Virket som om at når delene var kjøpt så helbredet han seg. På søndag var et ett og annet nykk, men di kom ikke samlet, og ganske skjelden. I dag har han nykket litt igjen, nå er det veldig vått vær. Skal sies at jeg har kjørt han en god del på høyt turtall før helgen. Det sto vann rundt pluggene etter motorvasken min, vi tørket opp før pluggbytte, men kanskje fikk han i se noe vann.

I dag fikk jeg lest av feilkoden, svaret var at "hjernen" til gasspedalen var utslitt. Så det var evt å bytte gasspedal med tilbehør som var løsningen sa di på verkstedet. Det er kanskje ikke vanlig å slite ut gassen :lol:

Noen som har erfaringer med den type feil? Bilen er til og leve med nå, men veldig synd om selve gassen pluttselig dør under kjøring.

Feilkoden gikk ikke ann å slette, så det lyser fortsatt i lampen, litt domt om ny feil dukker opp, og jeg går glipp av varsel.

 

Kathrine

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hard på gassen du da. Må være sensor på gasspedalen, som er gåen, ikke hjernen, da den er den samme som motorstyringa. At den evt kom noe vann ned når du skiftet plugger, er ikke så farlig. Fuktig vær, kan ha en innvirkning på motorgange

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...