Jump to content

Fjærer til Xr4i


Maarius

Recommended Posts

Hvilke type fjærer og hvor mye "senk" må jeg kjøpe til Xr4i'en min ??

 

Senkefjærerne som står på gjør den lav på ræva og det synes jeg ikke er noe fint. Har ikke peiling på hvilke fjærer som står på, men dem er ialfall rusta i filer.

 

Noen som har noen eksempler på bilder av sine sierraer med en spesifikk type fjærer? 

EVNT. link til forhandlere som selger? Noen som har og selge og kanskje?

Trenger litt veiledning :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei folkens.

De fjærene som står på bilen min er et senkesett som jeg ikke vet noe om, annet enn at det er skrevet inn i vognkortet. Fjærene bak var knekt i bunnen og den var alt for lav bak.

Så da kjøpte jeg et sett Spax fjærer fra Burtonpower som skal senke 40mm.. tenkte at dette ble ok!

Monterte dem først bak da for å se om det ble bedre. Men det ble jaggu verre!!! Nå ligger den helt nedpå stopperne bak nesten! Vangene som fjærene hviler på er ikke rusta i filler. Så det er ikke det som gjør det.

Er dette normalt med 40 mm senking da?? Alt for lav jo... forbanna :mad2:

 

Skal fjærene ligge i noen slags gummidings nede i bærebroa?? Det har ialfall ikke jeg.

 

IMG_1271_zps544f9041.jpg

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Men i svarte da, ser jo ut som Black and Decker senkesett? Jeg har 30mm Konisenkesett(Fjærer og dempere) på min Ti og den er jo lav men ikke så lav som din.

Litt vondt å se på dette bildet da den står på hengeren og motor er tatt ut på bildet. Når bilen står på bakken ligger nok skjermbuen bak en eller halvannen cm lavere foran litt høyere enn din.

 

24062012309.jpg

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Koni fjærsett altså... ser jo mye bedre ut på bilen din ja... hmm ... hvor får jeg kjøpt det da?

 

Fikk mail fra Burtonpower nå dem hadde prata med Spax angående dette, og Spax sier at fjærsettet jeg har fått er til XR4X4 88-93 modell, så dem er ikke riktige for bilen min.

Er det virkelig så stor forskjell på bilene da (?) Er ikke bærebroene og karosseri likt på en Xr4x4 (?)

 

Ialfall så er det irriterende når jeg spør Burtonpower om hvilke fjærer dem har til bilen min så får jeg link til disse, og jeg ser jo at det står til Xr4x4 men da regna jeg med at det passa allikavel da... men så gjør det altså ikke det. Burtonpower kan ta dem i retur sier dem om dem er helt fine.. så jeg får ta dem av igjen og sende dem i retur..  Blir vel en del tap for meg i frakt uansett men.

 

Burtonpower har ikke andre fjærer spesielt til Xr4i.... så hvor skal jeg kjøpe da? hmm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mest tro på AVO fjærer. Har selv brukt i orginal Cosworth høyde. Det er de fjærene jeg synest har gitt best kjøreegenskaper.

De er en del stivere enn andre både orginale og senkefjærer jeg har vært borti til Sierra.

Har faktisk strukket bakfjærene til ett senkesett for å få høyde bak som matcher høyden framme bedre.

Det er faktisk små forskjeller fra årsmodellene, selv om det meste av deler er nesten lik.

Jeg har hatt 2 stk 84 mod. Sierre ohc, og har den andre enda. Begge var høyere framme enn f.eks en 85 mod., selv med samme fjærene framme.

Om forskjellen ligger i selve dempertårnet eller skålene som holder fjærbenet fast i dempertårnet vet jeg ikke.

84 modellene har ivertfall litt forskjellig utformede skåler som holder fjærbenet i dempertårnet enn f.eks 85 og senere, uten at jeg har målt om det vil gjøre bilen høyere framme.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Koni fjærsett altså... ser jo mye bedre ut på bilen din ja... hmm ... hvor får jeg kjøpt det da?

 

 

Burtonpower har ikke andre fjærer spesielt til Xr4i.... så hvor skal jeg kjøpe da? hmm

Det var hvisnok et komplett sett for XR4Ti som Koni utviklet, har gått ut av produksjon for mange år siden. Vet ikke om det finnes noen som selger godkjente senkesett til XR4i lenger?

Fjærer av god kvalitet til Ti finner du her http://www.mc2racing.com/products/xr4ti/suspension/springs/frontsprings/index.htmlmen disse er selvfølgelig ikke godkjent for bruk i norge. Passer om du ikke har konisk ende på fjærne foran(83-84 modell mener jeg det var men ikke sikker). Ti kom som 85 modell og har sylindriske fjører.

Link to comment
Share on other sites

Min har konisk ende på fjærene foran.

 

 

Ingen som trenger et senksesett til XR4X4 da ?

Det kan da ikke bli seende slik ut på bilen det er laget til. Spax skal jo være rimelig oppegående... 

 

Da slepper jeg og sende dem tilbake til Burtonpower... koster en del i frakt

 

Jeg trenger ikke ha noen godkjente fjærer, da senkesett er innskrevet i vognkortet tidligere... godt nok det ;)

 

En del å velge i her da..   http://www.billige-senkesett.no/shop/sierra-5089s1.html

men ingen ting spesifikt til XR4i ... chassinummertypen på min er GBB tenkter jeg og ingen av setta passer til det som jeg kan se..

Link to comment
Share on other sites

Om du bytter fjørbein foran til 85- så får du fler muligheter på fjærer. Hva med orginale Cosworthfjærer? Nå husker ikke jeg hvor mye forskjell det er på de men nå er jo motoren tyngre(litt) enn Cosworth så det kan hende det blir greit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...