Jump to content

Mk4 86modell 1.6


andreashvalen

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte meg en 86 modell for noen måneder siden for kun 5k. Den ser ut til og være i god stand, eid av et gammelt ektepar hele livet. 

Noen som har noen forslag til ting jeg kan gjøre for og få litt mer ut av den ? Utenom motorbytte
Finnes det noen mulighet for og ha på hengerfeste på disse bilene ? 
Varmesetene fungerer ikke, kan virke som at bryteren er gåen, tror dere at det er bryteren eller selve elementet? 

Edited by andreashvalen
Link to comment
Share on other sites

sikkert elemente. skulle ikke mer til en et kne i sete så gikk de. Hengerfeste er ikke noe problem på disse. kan vel dra 900 kg elns mener jeg, Kan sette inn rs turbo motor eller xr3i motor.

Hor kan jeg få kjøpt element til dem ? greit og ha litt varme i setet nå om vintern

Hvor kan jeg få tak i henger-feste ? 

Mulig det er jeg som er litt dum, men hvor kunne jeg få kjøpt forgasser? 

Edited by andreashvalen
Link to comment
Share on other sites

ventildeksel pakning er en sykdom er lagd av kork. heter valve cover gasket. Hadde et henger feste liggende før, men må leite å se om jeg finner det. tror det kanskje manglet noe deler.

 

element er jeg ikke sikker på.

hadde vist blitt helt på noe feil olje så de røyk, hvis du finner det hengerfestet og det funker så er jeg intresert om du ikke vil ha det lengre altså :) 

Link to comment
Share on other sites

MMeg bekjent ja.Var Renault motor tror jeg i den du tenker på 

Ja, godt var det. LX, var det ikke det de het?

 

Men tilbake til topic.

Den europeiske Escorten mk3 hadde en utgave som het XR3, den hadde 1,6 CHV, som du også har, og den var ganske frisk. Om du kommer over en slik motor så sett over innsug, gasser, grenrøret og kammen/løfterne fra den, eller deler som tilsvarer dette.Om jeg ikke husker feil etter 30 år så er det vel en XR3i motor med dobbelportgasser.

Oljetettningene bytter du samtidig som kamreim vet du. Er sikkert tid for det any way!

Link to comment
Share on other sites

Ja, godt var det. LX, var det ikke det de het?

 

Men tilbake til topic.

Den europeiske Escorten mk3 hadde en utgave som het XR3, den hadde 1,6 CHV, som du også har, og den var ganske frisk. Om du kommer over en slik motor så sett over innsug, gasser, grenrøret og kammen/løfterne fra den, eller deler som tilsvarer dette.Om jeg ikke husker feil etter 30 år så er det vel en XR3i motor med dobbelportgasser.

Oljetettningene bytter du samtidig som kamreim vet du. Er sikkert tid for det any way!

er det vanskelig og bytte de oljettetningene ? aldri vært borti det før 

Link to comment
Share on other sites

Dropp cvh og kjøp 1.8/2.0 zetec-e. bedre motor på alle kanter. Kjente en med 86' Fiesta XR2, han byttet til 1.8 zetec-e fra xr2i og senere til 2.0liter fra Mondeo. Gikk som en rakett både med 1.8 og 2.0. Alternativ er 1.8 Zetec-HE.

Edited by xr2i91

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Cvh er en fin og lett motor som går ok med de rette modsa. Er ikke bare bare å bytte fra gasser heller. Eier vil ikke bytte motor sier han. Hva er zetec-he?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

er det vanskelig og bytte de oljettetningene ? aldri vært borti det før 

Både ja og nei. Det kommer ann på hva du har av erfaring. Lite erfaring: sett det bort til noen som kan det, er noen feller å gå i!

Har du litt erfaring så kjøp deg Haynes reprasjonsbok som en begynnelse. Ventiltettningene byttes ved hovedsaklig to metoder, en uten å ta av topplokket og en ved å ta av topplokket. Det billigste er ta bruke metoden uten å ta av toppen men det krever to spesilaverktøy, en til å løsne vippearmene/ventiltallerken og en luftnippel til å sette i plugghullet. Skal du bytte kamreim så kan du ta av kammen men du trenger forsatt et spesialverktøy for å presse ned ventilenfjæren. Når vippearmene er tatt bort setter du trykk i sylinderen(stempelet må stå nøyaktig på topp,ØD =øvre dødpunkt). Gjør dette FØR du tar av de gamle tettningene. Trykk ned ventiltallerknen så mye at du kan fjerne låsekilene med en magnet-penn. Ta vekk ventiltalerken og fjær. Ta av tetning på en ventil av gangen og erstatt med ny. Man skal ta en runde med tynn, klar tape over rillene så man ikke skader den nye tettningen, om det ikke følger med en slikhatt til å sette på ventilskaftet. Gjør det samme med neste ventil og monter så ventilfjør, ventiltallerken(retainer) og til slutt låsekilene. Gjenta sylinder for sylinder. Om du tar av toppen må du ha et komplett pakningsett til toppen men du kan da se bort i fra spesialverktøyet, du kan bruke en ventiltang for oveliggende kamaksler, får hos Biltema.

Kamreim: ganske enkel jobb men det som er litt kukent er å få løsnet mutteren til nedre reimhjul samt å trekke den til med rett moment. Alt dette er beskrevet i Haynes-boken, den har de på Biltema mener jeg.

mvh J

 

Dropp cvh og kjøp 1.8/2.0 zetec-e. bedre motor på alle kanter. Kjente en med 86' Fiesta XR2, han byttet til 1.8 zetec-e fra xr2i og senere til 2.0liter fra Mondeo. Gikk som en rakett både med 1.8 og 2.0. Alternativ er 1.8 Zetec-HE.

Hallo!! Han spør om hvordan å bytte ventiltettninger, ikke å bygge om hele drivverket. Dette vet du er en stor jobb som krever ganske mye erfaring og tilpassing av deler, motorstyring etc. Det er heller ikke dokumentert at dette er en lovlig ombygging. Han skriver jo at han ikke har særlig erfaring og da mener jeg man må svare deretter.

Link to comment
Share on other sites

Leste litt for fort igjennom tråden, så misforsto litt. Take it easy boy ;-).

 

På min cvh så kjørte jeg luft i ned der tennplugga sitter for å holde ventilene oppe. På burton får du kjøpt spesial verktøy for å klemme ned fjæra, så du kommer til klips som holder fjæra igjen, ta de av etter det ta av fjæra og så har du tilgang til tentinger. Lett jobb, har noe bilder av det.

 

 

Duratec-he kom i Focus mk2, Mondeo mk3. Dette er også en motor samarbeid med Yamaha på lik linje med Zetec-se, selv om de er 2 vidt forskjellige motorer. Har regkjede. Kom med 120hk og 125hk.

Edited by xr2i91

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Leste litt for fort igjennom tråden, så misforsto litt. Take it easy boy ;-).

 

På min cvh så kjørte jeg luft i ned der tennplugga sitter for å ventilene oppe. På burton får du kjøpt spesial verktøy for å klemme ned fjæra, så du kommer til klips som holder fjæra igjen ta de av etter det ta av fjæra og så har du tilgang til tentinger. Lett jobb, har noe bilder av det.

 

 

Duratec-he kom i Focus mk2, Mondeo mk3. Dette er også en motor samarbeid med Yamaha på lik linje med Zetec-se, selv om de er 2 vidt forskjellige motorer. Har regkjede. Kom med 120hk og 125hk.

:wub: :P

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nei. Det kommer ann på hva du har av erfaring. Lite erfaring: sett det bort til noen som kan det, er noen feller å gå i!

Har du litt erfaring så kjøp deg Haynes reprasjonsbok som en begynnelse. Ventiltettningene byttes ved hovedsaklig to metoder, en uten å ta av topplokket og en ved å ta av topplokket. Det billigste er ta bruke metoden uten å ta av toppen men det krever to spesilaverktøy, en til å løsne vippearmene/ventiltallerken og en luftnippel til å sette i plugghullet. Skal du bytte kamreim så kan du ta av kammen men du trenger forsatt et spesialverktøy for å presse ned ventilenfjæren. Når vippearmene er tatt bort setter du trykk i sylinderen(stempelet må stå nøyaktig på topp,ØD =øvre dødpunkt). Gjør dette FØR du tar av de gamle tettningene. Trykk ned ventiltallerknen så mye at du kan fjerne låsekilene med en magnet-penn. Ta vekk ventiltalerken og fjær. Ta av tetning på en ventil av gangen og erstatt med ny. Man skal ta en runde med tynn, klar tape over rillene så man ikke skader den nye tettningen, om det ikke følger med en slikhatt til å sette på ventilskaftet. Gjør det samme med neste ventil og monter så ventilfjør, ventiltallerken(retainer) og til slutt låsekilene. Gjenta sylinder for sylinder. Om du tar av toppen må du ha et komplett pakningsett til toppen men du kan da se bort i fra spesialverktøyet, du kan bruke en ventiltang for oveliggende kamaksler, får hos Biltema.

Kamreim: ganske enkel jobb men det som er litt kukent er å få løsnet mutteren til nedre reimhjul samt å trekke den til med rett moment. Alt dette er beskrevet i Haynes-boken, den har de på Biltema mener jeg.

mvh J

 

Hallo!! Han spør om hvordan å bytte ventiltettninger, ikke å bygge om hele drivverket. Dette vet du er en stor jobb som krever ganske mye erfaring og tilpassing av deler, motorstyring etc. Det er heller ikke dokumentert at dette er en lovlig ombygging. Han skriver jo at han ikke har særlig erfaring og da mener jeg man må svare deretter.

hmm, det hørtes jo ikke såå ille ut det da. Faren til en kompis var fordmekaniker og har ganske god erfaring med de motorne, han vil sikkert gjerne være med og skru litt :) 

Leste litt for fort igjennom tråden, så misforsto litt. Take it easy boy ;-).

 

På min cvh så kjørte jeg luft i ned der tennplugga sitter for å holde ventilene oppe. På burton får du kjøpt spesial verktøy for å klemme ned fjæra, så du kommer til klips som holder fjæra igjen, ta de av etter det ta av fjæra og så har du tilgang til tentinger. Lett jobb, har noe bilder av det.

 

 

Duratec-he kom i Focus mk2, Mondeo mk3. Dette er også en motor samarbeid med Yamaha på lik linje med Zetec-se, selv om de er 2 vidt forskjellige motorer. Har regkjede. Kom med 120hk og 125hk.

legg gjerne ut bilder ! :)

Link to comment
Share on other sites

e025007c7f05b53a154fb9b7a7ee113a.jpg

 

c7dae74b7ec70405e2c43f745cd655ea.jpg

 

Ikke de mest detaljerte bildene men er ihvertfall en pekepinn hvordan man bruker verktøyet som jeg la ut link til :-)

Edited by xr2i91

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...