Jump to content

Bytte av glødeplugger 2011 Mondeo 2.0 tdci 115hk


Sfinx

Recommended Posts

Hei!

 

Sliter med glødingen på bilen min. Tenkte derfor jeg skulle bytte glødepluggene. Fikk lokal Ford forhandler til å bestille plugger, så har hentet disse nå. Disponerer eget verksted, så har alt av verktøy tilgjengelig. Har aldri byttet på denne motoren før, så derfor så håper jeg noen her inne som har vært borti det kan hjelpe meg med følgende:

 

Hvor mye jobb er det å gjøre det? Altså, timer? Ser at glødepluggene sitter litt kinkig til, så må skru fra hverandre en del i front der, innsug osv. Og når jeg gjør dette, er det da andre deler jeg trenger for å gjøre denne jobben? Tenker at hvis jeg plutselig må ha noen nye bolter til diverse, evt pakninger ol som jeg plutselig blir oppmerksom på underveis. 

 

Håper noen med erfaring fra dette kan gi en tilbakemelding:). Da hadde jeg blitt glad:)!

Link to comment
Share on other sites

har ikke skrudd på disse bilene før, men pleier å bytte innsugspakninger og slikt om innsuget må av.

et rens av innsuget og egr ventil er også smart om du først skal av med dette.

 

 

 

Dette gjelder vel for de fleste diesel biler.

 

ips for removal
  • Soak around them with WD40 and then drive the car so it warms up. note only do them with a warm car!
  • When you're done soak them again for about 10 minutes; this will give you time to get the wire off etc.
  • Firstly you need to use a 1/4" drive with a long reach socket. do not use any bigger drive.
  • Crack them loose first - shouldn't take much effort really
  • Next undo them slowly but soon as you feel the tension getting tighter then turn them to tighten back up but only go about half a turn.
  • Then you turn back to loosen them: only go into the tension a little bit then repeat the process over and over.
  • Be patient and don't think you can go into the tension more because I guarantee they will end up snapping.
  • Light movements on the ratchet, and hold the ratchet closest to where the socket fits on when you're undoing, not the furthest end of the bar.

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?title=Glow_Plugs_-_Changing_TDDi_/_TDCi

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

2011 mod? Da har du garanti, så lenge bilen ikke er import. Skal ikke koste deg en kr å få skiftet de, visst det er dem. Er heller ikke normalt at de ryker på en så ny bil. Er ikke hvert år vi skifter glødeplugger uansett Ford modell, på jobben

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har garanti så mål om de er defekte før du i det heletatt begynner å demontere.

Mellom spjeldhuset og dieselfilterhuset sitter det en grå/svart kontakt med 4 lilla ledninger.

De 4 ledningene går til hver sin glødeplugg så du kan måle en og en plugg får og se om de er defekte. (Ta av kontakten).

Sjekk samtidig om det er 12v der når bilen skal gløde.

 

Som grcossie sier så er det ikke vanlig at de ryker. Har ikke skiftet på en eneste 2.0L siden Mondeo mk3.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for gode råd:)!

 

Bilen har gått 113' km, så garantien er utløpt hvis det ikke er lengre garanti på glødepluggene.

 

Jeg målte den ene pluggen som jeg faktisk kommer til uten å demontere noe. Og den responderte bra. Kan jo være at en eller flere av de gjenværende 3 er defekte, men virker jo som om det er lite sannsynlig ifht det dere sier.

 

Skal sjekke denne multipluggen. Der var er godt tips!

 

Hva annet tror dere det kan være hvis det ikke er pluggene? Når det er mildt ute (plussgrader), så starter bilen lett. Og med en gang det faller ned mot 10 minus, så sliter den veldig. Så derfor jeg har konkludert i at det må være noe med glødingen. Kan jo selvfølgelig være noe helt annet.

 

Skal måle kontakten som har ledninger til glødepluggene i helgen. Ellers så er planen at lokal Ford verksted skal se på den på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Liten oppdatering. Målte kontakten som nevnt over og fikk respons på alle glødepluggene. Testet om det kom 12v inn på denne kontakten med tenning på (gløding), men ingenting. Nå var motoren varm ved testing, så det kan jo være at det er en tempsensor som stopper strømmen dit når motor er varm?

 

Kanskje kan det være styringsrelé som er defekt?

 

Uansett, blir spennende å høre hva lokal Ford verksted sier i morgen. Etter all sannsynlighet er nok pluggene i orden.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

Har hatt bilen inne på verksted i dag og de har ikke gjort noe spes, bare kjørt diagnose.

Dommen jeg fikk var at det lå mange feilkoder inne. Og flere henviste til PCM. Jeg trodde dette var "park module control", men de sa at det var det ikke. Dette var "hjernen" på bilen. Lå ingen feilkoder inne på selve glødepluggene. Og heller ikke på webasto (selv om denne ikke har fungert noe i det siste).

 

Jeg kjøpte bilen i september i fjor av forhandler og der fikk den etter hvert ny kabelmatte (under?) bilen pga at ryggelys ikke virket, og heller ikke at parksensor aktiverte seg når jeg satte bilen i revers. Har sjekket sikringer i ettertid da jeg fikk beskjed om at kabelmatten var litt mer kraftigere og at det kunne være grunnen til at en sikring til kupélys og vindhusheiser var blåst når jeg hentet bilen etter denne jobben.

NB! Dette var ikke hos Ford forhandleren jeg nevnte innledningsvis. Sist jeg var inne hos dem pga at webaste ikke fungerte, så sa de at det kom feilmelding på lav spenning. Og at de pga dette satte inn nytt batteri (jeg måtte betale pga at dette var "slitedel", hva er vel ikke det på en bil..).

 

Hva sier dere til dette?

 

Er PCM hjernen? Og har noen her vært borti problemer med dette før? Jeg synes det virker veldig rart at en såpass ny bil skal ha slike elektriske problemer? Ford verkstedet der jeg fikk diagnose i dag sa at det også kunne være andre ledningsbrudd evt dårlig jordingskontakt ett eller annet sted.

 

Har ny dato på verkstedet mandag 9. februar for at de skal feilsøke videre. Er redd for at timene flyr i og med at de ikke var noe mer spesifikke overfor meg i dag. 

 

Hvis det er større problemer med elektronikken som er litt mer komplisert å utbedre, føler jeg at jeg må ta dette med forhandleren jeg kjøpte bilen av.

 

 

Takker for alle innspill og tilbakemeldinger:).

Edited by Sfinx
Link to comment
Share on other sites

PCM står for power control modul, og er motorstyringa. At sikringene ryker pga kabelmatta, skal være kraftigere, er bare tull. Sikringene ryker ikke av den grunn, er nok en dårlig unnskyldning på at de ikke har sjekka at allt fungerte etter jobben. Etter du fikk nytt batteri, virket webastoen da? Dårlig kontakt eller fuktighet i kontakstykke, kan lage mye feilkoder. Jeg hadde inne en 2010 mod S-max, forrige uke, som hadde masse feilkoder, det viste seg å være et elendig utført arbeid av en anna Ford verksted. Ene clutchpedal bryterens ledning, var skiftet. Denne ledniingen på ca 90cm, var skjøt 6 plasser av en eller anna idiotisk grunn, derav dårlige kontakter. Jeg blir skuffet over hvor dårlig arbeid noen kan gjøre. Manglet flere skruer, knekte klips her og der. Under gulvteppet, låg en stor taperull. Mye rart man skal se

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei!

En oppdatering i denne saken.

Bilen har nå vært inne hos Ford verksted i 2 dager for feilsøking og utbedring av feil. Det viste seg at det var flere ledninger til PCM som var ødelagte. Rett og slett irret sunn. I tillegg, så var det noen kontakter bak grillen på bilen som var totalt oppspist. Det verkstedet har gjort da er å lodde de ledningene som var ødelagte og isolere på nytt. I tillegg bytte de kontaktene som var ødelagte. Men mye feilsøking og verkstedregninga er nå oppe i 12 500kr. 

Må si det er litt spesielt å oppleve slike feil på en bil som bare er 3 år gammel. Greit nok hadde det vært slitedeler som hadde hatt en naturlig slitasje. Er dette vanlig på disse bilene? Må vel være en produksjonsfeil tenker jeg? 

 

Usikker på hvor jeg skal gå videre med dette. Om jeg skal gå på forhandleren jeg kjøpte bilen av eller Ford sentralt. Det har jo vært mye forskjellige feilmeldinger på bilen ifbm dette. Og umulig å si hvor det kommer fra før man faktisk saumfarer ledningsnettet på bilen. En ting er sikkert, og det er at feilen har vært der siden jeg kjøpte bilen i september 2014. Dessverre har det tatt såpass lang tid før det har blitt skikkelig kaldt og jeg opplevde startvansker. Skal dog nevnes at bilen har vært inne flere ganger hos forhandleren jeg kjøpte bilen av (ikke Ford hvor bilen har vært inne til utbedring) pga feil med parksensorer, ryggelys, Webasto. Webasto fortsatt et problem, hvis ikke den fungerer nå da, med utbedring av disse kontaktfeilene. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, de sier de har tatt bilder og kan dokumentere det som er gjort på bilen. Det er jo bra. Men de nevnte over telefon at det ikke var noen garantisak. Men jeg har henvendt meg til Ford sentralt for å høre hva de har å si til dette.

 

Hvis de har brukt så mange timer på å feilsøke dette, så regner jeg med at dette ikke er en feil som er gjengs for Mondeo og at det da må være en produksjonsfeil? Hadde de hatt mange slike tilfeller, så vil jeg anta at feilsøking hadde gått fort - for da hadde de visst hvor de skulle feilsøke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skal snakke med verkstedet på fredag når jeg skal hente bilen. Høre om de har konkludert i saken eller ikke. Hvis jeg hører noe fra Ford Motor Norge før den tid, så er jo det bare en bonus. Men slike saker krever sikkert litt behandlingstid vil jeg tro. 

Link to comment
Share on other sites

Ringte verkstedet i ettermiddag og spurte om de kunne søke om garantidekning på dette. Han jeg snakket med sa at de kunne det, men virket ikke som om de var så veldig imøtekommende akkurat. Sa at bilen nå var 4år og igjen dette med kilometerstand som er 114 000. Han jeg snakket med sa at det var bare slik som skjedde i med bilene i dag. Jeg synes det er helt merkelig å si. 

Ifht garantidekning så sa han at de kanskje fikk et svar ila neste uke. Hva betyr det? At jeg må la bilen stå der til de får svar, hvis de søker? Eller må jeg betale ut bilen og så evt få refusjon? Jeg tenker at hvis jeg først betaler, så blir det nok mer eller mindre umulig å få tilbake noen kroner. Uansett hvem jeg henvender meg til. 

 

Men hvis det er som dere sier, at de kan få svar ila dagen, så burde jeg jo kunne få et svar i morgen.

 

 

Hva tror dere? Er det i det hele tatt realistisk at Ford Motor Norge gir garantidekning på dette? 

Link to comment
Share on other sites

Skal ta en telefon til de i morgen tidlig jeg (har ikke bil (fordi den andre vi har bruker kona på jobb og jeg er hjemme med unge i morgen:P) så får ikke reist dit). Så får jeg heller bare være litt mer streng. 

 

Takk for innspill:)! 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...