Jump to content

FORD GRANADA 2.3 GNU 84', stopper i motbakke


Ståle

Recommended Posts

FORD GRANADA 2.3 GNU

Førstegangsreg: 1983 Sylindervolum: 2294 Motorkode: YYP

Har gått litt over 200k

 

Har en 84 mod som har stått noen år uten bruk, tok den ut i fjor vår, eu kontroll, byttet olje, luft olje filtre, med mer.

Fikk tak i 98 oktan og la til bly erstatning og med det gikk den som en klokke i en mnd eller 2.

 

Så plutselig, startet den å fuske ved at motoren stopper i oppover bakker...men kun etter at den gikk varm....

sjekket f.eks varmgang men ingenting kokte over, tli slutt kom vi frem til at det er noe med bensin systemet ett sted.

 

brente av noen tusen på verksted der de fant ut at det var dårlig bensin trykk.

De blåste opp diverse slanger og byttet de som var mest morknet. Etter dette var trykket ok.

 

Kjørte så ca 2 tanker med bensin til, så kom problemet tilbake.

 

Skal forsøke å gi så mange symptomer som mulig fra en som sjelden har motor olje på hendene  :smartass:

 

Det er konsekvent nå bilen står i ca 20 grader oppoverbakke, og betydelig mer fremtredende når motoren belastes.

 

F.eks kan man stå i oppoverbakke, file litt på tenningen og komme seg 5-10 meter videre opp baken før den stopper, dersom motoren er kald.

Dersom motoren er varm, stopper man etter 2 meter, hvis man i det hele tatt får tatt løs.

I samme tilfelle, dersom bilen står horisontalt, er alt i skjønneste orden, den tåler belastning og kan stå på tomgang,

Choken fungerer også bra på kaldstart og presser opp turtallet til 1,5-2k.

Har lagt merke til å de diodene som viser overforbruk av drivstoff (på speedometeret) ikke har lyst noe rødt, uansett hvor mye gass jeg gir - inkl på flat mark.

Den lyser orange som forventet når man gir for mye gass, men aldri rødt uansett hvor mye gass jeg gir.

 

en liten detalj som kanskje er viktig, når man kjører på flat mark og gir litt gass, kan man noen ganger (som oftest når motoren er helt varm etter 15-20 min kjøring) merke

at det virker som det fusker litt, men aldri nok til at motoren stopper eller noe lign.men når man da forsøker seg på en bakke så kan man være 95% sikker

på at den stopper, jo mer belastning, det kortere kommer man opp bakken.

 

Det ryker ganske godt av eksosen når den er kald - men det er vel normalt...

 

Regner med at det er en viktig detalj at man har relativt god trekk kraft så lenge det finnes bensin i systemet, eller bensin trykket er der.

Men har man først gått 'tørr' i oppover bakke må man komme seg horisontalt før man får start igjen.

Hvis hellingen ikke er for stor, kan man vente en stund, file litt på tenningen, å få nok bensin i systemet til at man kan lure seg fremover i første gir under 1,5k omdreininger.

 

Ideer taes i mot med takk :)

 

(har forsøkt å lese litt her, men er overhode ikke bil kyndig så forstår ikke så mye..vet ikke om det gjelder for 84 mod heller..)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan det være bensinpumpen som ikke klarer å levere nok under belasting? Jeg hadde en 2.0 der jeg monterte besinpumpen uten det lille mellomstykket mellom pumpe og blokk. Det resulterte i at returfjæren ble ødelagt og at membranen ikke beveget seg langt nok. Bilen gikk ok nok på flat mark, men hadde store problemer i oppoverbakke. Siste bakken opp til huset måtte jeg rygge for å få fall fra tanken til motor. Byttet pumpe og satte på mellomstykket så var at i orden.

 

Ellers så ville jeg holdt en knapp på Gran-Mk1 sitt forslag.

 

Har du forresten sjekket silen/filteret i forgasseren? Det sitter jo en liten sak ved innløpet, kanskje denne er tett.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hadde den ute en liten tur i dag.

Når den var kald, for de første 2000 meter så var alt i orden. Også i oppoverbakke med belastning.

Det betyr at motoren får nok bensin når den trenger det.

 

Etter at temp måleren passerte 1/3 så var det på'n igjen med host hark og kvelning.

med andre ord, det flyter nok bensin fra tank, gjennom slanger, via pumpe - så lenge systemet er kaldt.

 

Hvorfor i all verden skjer dette bare etter at motoren har varmet seg opp ?

utelukker ikke dette rusk i bensin tanken eller noe annet som hindrer nok bensin til å nå motoren når den trenger det ?

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke Granada lengre men det er sikkert noen andre hær inne som kan hjelpe deg med et bilde.

 

Den likner forresten litt på vakumklokken som står på venstre side av fordeleren og du finner den sånn ca i midten av innerskjermen på førersiden.

Link to comment
Share on other sites

Verksted koblet forbi det de sa var retur ventilen, men problemet ble bare mye verre....

 

Har bestilt ny mekanisk bensin pumpe som skal byttes i slutten av neste uke.

 

Angående tank og dritt på tanken så var bensinen krystall klar når jeg tømte ut 20 liter til kanne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny pumpe montert - samme problem, men som nevnt om mulig mer følsom nå.

Ser ut som det skal mindre oppvarming til for at den stopper.

 

Verksted mente det muligens kunne være choke som var problemet.

 

Er det en enkel måte å koble ut eller fra choke så jeg i det minste kan ha en sommer bil :P ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt og løsnet luftfilteret og set hvordan choken står når motoren er varm. Du skriver at choken fungerer på kald motor, men det er jo ikke sikkert at den slår seg nok av på varm motor, og da kan det fort by på problemer.

Chokejusteringsmekanisman er  kompleks og det er ikke nødvendigvis så mye skitt som skal til før den ikke fungerer optimalt.

Du har vel elektronisk choke på din bil, det kan jo være at den ikke fungerer, dårlig kontakt eller at tempføleren gjør at den ikke åpner nok.

Start opp bilen, la den bli varm på tomgang, ta av luftfilteret og tving choken helt åpen, sett på plass luftfilteret og ta deg en test tur.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest alt du har skrevet....men vært borti lign

På en eldre opel....der var oppsugnings røret fra tanken rustet hull....kom kun i oppover bakker

Prøvd med egen kanne i motor rom eller inne i bilen?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...