Jump to content

Feil på kursstabilitetssensor (Feilkode C1279), Mondeo 04.


Mondola

Recommended Posts

På min Mondeo 04 115 TDCi begynte lampene for ABS og ESP å lyse etter en kraftig oppbremsing. Jeg har nå vært på et verksted for å få en diagnose og den gir feilkode C1279, Yaw rate sensor and lateral accelerometer circuit failure. På norsk skulle det bli feil på kursstabilisatoren eller noe sånt. Har funnet ut at den sitter montert midt-konsollen foran girspaken. 

Jeg lurer på om det er noen som har hatt tilsvarende feil og om det er noen som har byttet denne? Erfaringer?

Må det gjøres noen programmering eller re-setting i etterkant?

Pris på original sensor er ca 8000,-. Kan man få tak i slike sensorer uoriginalt eller hos en hugger?

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat det samme på min, enkleste måte å komme til den sensoren er å ta av side dekslene i fotbrønner på begge sider. Er 1 skrue på hver side av sensor, derfor av med side deksler.

 

Var ikke en enkel sak å få tak i på huggeren med det første siden det er en del de vanligvis ikke demonterer, og derfor ikke hadde noen som helst kjennskap til hva det var for noe.

Men etter mye forklaring og beskrivelse på hvor delen satt fikk jeg tak i den ganske greit når jeg fant hugger med en bil med ESP. fikk den for 750 kr tror jeg det var

 

Fikk skiftet delen og feilkoden forsvant av seg selv når den nye sensoren var på plass

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat det samme på min, enkleste måte å komme til den sensoren er å ta av side dekslene i fotbrønner på begge sider. Er 1 skrue på hver side av sensor, derfor av med side deksler.

 

Var ikke en enkel sak å få tak i på huggeren med det første siden det er en del de vanligvis ikke demonterer, og derfor ikke hadde noen som helst kjennskap til hva det var for noe.

Men etter mye forklaring og beskrivelse på hvor delen satt fikk jeg tak i den ganske greit når jeg fant hugger med en bil med ESP. fikk den for 750 kr tror jeg det var

 

Fikk skiftet delen og feilkoden forsvant av seg selv når den nye sensoren var på plass

 

Takk for tilbakemelding! Har demontert deksel rundt girstang + sidedeksel for å lese av typebetegnelsen (Bosch 0 265 005 236, 1S7T-14B296-AD), ser jo overkommelig ut å få byttet den. Fikk bestilt en ny brukt hos Bil1Din for 850,- + frakt. Fant vel to stk på det søket jeg gjorde hos huggere, så det er nok ikke så mange av dem ennå. Så nå håper jeg bare at feilkoden forsvinner hos meg også når den er byttet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk byttet sensoren. Plundret litt, det var jo ganske trangt. Måtte kople fra gir-stagene fra stanga. Men fikk på plass den nye brukte og da forsvant feilmeldingen :-) Under 1500 kr alt i alt, føler jeg slapp billig da, bare sensoren kostet jo over 8000 kr ny! Sensoren kalles ESP-sensor hos huggerne.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...