Jump to content

Skifte registerreim


Mishca

Recommended Posts

  • 7 years later...

Hei. 1.8 motoren er spesiell da den har to sett med reimer (eller kjede). Det er et nedre sett som har kjede eller våtreim (motornummer eller annen info må til for å identifisere hva din motor har). Så har du en vanlig kamreim også. Intervallene på disse husker jeg ikke i farten. Mange som har fått ras på disse motorene er ikke klar over det nedre systemet og bytter kun den øvre/ytre kamreima og så får de etter hvert ras på den nedre. Blir dette overholdt så er faktisk den 1.8 LYNX motoren en bra motor. Har en bekjent som har kjørt sin snart 400k km og den maler som en katt iflg eieren. Legger ved litt info men ikke ta det som god fisk, du MÅ sjekke mot ditt motornummer/chas.nr

Øvre/kamreim Camshaft Drive FORD S-MAX/Galaxy 2006- (CA1) (7zap.com)

Nedre reim/kjede Timing Gear FORD S-MAX/Galaxy 2006- (CA1) (7zap.com)

Finnes mange videoer om dette på YT. Er litt jobb å bytte en nedre våtreima eller kjede om du har det (er samme jobben) samt å bytte den øvre kamreima men ikke noe du ikke klarer selv om du har litt erfaring og verktøy. Gjorde denne jobben for noen år siden på en Mondeo, gikk vel med en lørdag og litt på søndag men da byttet jeg også et par ventiler pga eier ikke hadde byttet reima.

Og så det du egentlig spør om, mener å huske at det er 200k km/10 år på reimene (usikker på kjede faktisk) men du må sjekke litt selv også, fks hos en Fordforhandler eller om noen her inne vet det med sikkerhet. Mener det var noe med en ny anbefaling (bulletin) Ford sendte ut at intervallene anbefales kortet ned men husker ikke om det gjaldt kjede eller våtreim. Kamreima er 200k km/10 år.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei 

takker dette er den info jeg får hos bildeler.no 

De viser også den er reg. I 2006, men deler er for 2007 model.

vet ikke om dette hjelper?

skal hører ford for silkerhet😉

 

B544D434-D49D-46B2-BED4-5CECA6F44239.jpeg

Edited by Ronny72
Skifte noet i billedet
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...