Jump to content

Vannlekasje mondeo mk4


taunus gxl coupe

Recommended Posts

Merket til min store fortvilelse her om dagen, at min mondeo var klissvåt på gulv venstre side foran og bak? Har hatt bilen i 4 år og ikke merket noe tidligere. Bilen er en 09 mod titanium s med takluke, noen som vet hvor dreneringene til takluke befinner seg? Er det andre svake punkt som kan sjekkes? For slik vil/kan jeg ikke ha det, så tips mottas med takk.

Edited by taunus gxl coupe
Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje komme inn langs takrailsen....eller rundt frontruta...vannlekkasje er aldri morsomt, og som regel et helvette å finne ut av :( enkleste er kanskje å få lånt seg en røykmaskin å sette i bilen, for så å fylle bilen med røyk, for så å se hvor det evt siver ut

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Merket til min store fortvilelse her om dagen, at min mondeo var klissvåt på gulv venstre side foran og bak? Har hatt bilen i 4 år og ikke merket noe tidligere. Bilen er en 09 mod titanium s med takluke, noen som vet hvor dreneringene til takluke befinner seg? Er det andre svake punkt som kan sjekkes? For slik vil/kan jeg ikke ha det, så tips mottas med takk.

Ja godt mulig det du sier stemmer, vedr takrails eller frontrute? Var fruen som oppdaget det, og hun sa det dryppet vann ved solskjermen i tak på førersiden. Det eneste jeg kansje har merket som en endring i det siste, er en surkling fra taket når jeg kjører i nedoverbakke rett etter oppstart, og bilen har stått ute i dårlig vær. Røykmaskin, vil den gi lekkasje i form av røyk i stedet for vann ???

Link to comment
Share on other sites

Ja godt mulig det du sier stemmer, vedr takrails eller frontrute? Var fruen som oppdaget det, og hun sa det dryppet vann ved solskjermen i tak på førersiden. Det eneste jeg kansje har merket som en endring i det siste, er en surkling fra taket når jeg kjører i nedoverbakke rett etter oppstart, og bilen har stått ute i dårlig vær. Røykmaskin, vil den gi lekkasje i form av røyk i stedet for vann ???

Røyken fra maskinen vil nok sive ut i de åpninger hvor det er lekkasje ;)

 

Jeg vil faktisk holde en finger på at vannet kommer inn gjennom ene festet på takrailsen :)

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker en dusj håndtak festet på en stang, som vi spyler bilene med, for å finne lekkasje. Ved takrailsen, er en plass det har vært dårlig fuget

Ok. Har spylt med hageslangen på taket av bilen, men har ikke noe kokret resultat. Dette med takrailsen som nevnes her, hvordan finner jeg ut av det? Må taktrekk ned innvendig? Eller kan en lokalisere det utvendig på tak? Er rails skrudd med gjennomgående skruer innv i bil ? Taktrekk er vel ikke så enkelt å ta ned ?

Edited by taunus gxl coupe
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket litt mere rundt denne saken. Spylte med vann over takluke en stund, og takluke lekker slik at det drypper vann inn i taklukeramme. Dette vannet blir bare liggeende i ramme, er sånn ca 2-3 dl. Fant noen dreneringshull i hvert hjørne i front av ramme, blåste med trykkluft og de virker ok? Men vannet ligger fortsatt uten å renne bort. Min teori er da, at når jeg beg å kjøre i nedoverbakke så renner vannet inn i bil, ved taktrekk??? Og når dette har skjedd noen ganger drypper vannet ved solskjerm slik som fruen oppdaget. Og tilslutt kommer det ned på gulv??? Dette er jo bare en teori fra min side, men høres det sansynlig ut?? Burde ikke vannet forsvunnet fra takluke ramme, relativt kjapt, og ikke blitt liggende???? Vil det hjelpe å bytte taklukepakning? Eller er dette noe jeg må leve med??? Er jo ikke spesiellt lysten på at dette ikke skal kunne løses.

Noen som har synspunkter på teoriene mine?

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å tømme vann ned i dreneringshulla? Sjekk dreneringa under bilen til takluke. Har vært borti at de tetter seg med tectyl eller skit. Husker ikke i farta hvor de befant seg, men har vært borti dette en gang før. 

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å tømme vann ned i dreneringshulla? Sjekk dreneringa under bilen til takluke. Har vært borti at de tetter seg med tectyl eller skit. Husker ikke i farta hvor de befant seg, men har vært borti dette en gang før. 

Ja har tømt vann i dreneringshull til luke, og det renner ut igjen, og kommer ut under bil på begge sider. Så dette ser ut til å virke som det skal. Men som sagt så ligger vannet en liten stund før det renner ut. Finner ikke noen andre merkbare lekkasjer, så er derfor jeg lurer på om teorien med at viss det ligger vann i taklukekasett ved mye regn, og jeg da tar bil fra stillestående og så kjører i nedoverbakke med en gang. Så vil dette vannet renne over og inn i bil???? Og siden det ikke er så mye vann, så vil det gå en stund, før det merkes inne i bil???

Link to comment
Share on other sites

Letet etter en lekasje på en gammel opel jeg hadde en gang. Å da tok gutta på verkstedet å sprayet zalo rundt vinduer og plasser de mistenkte. Så blåste de med trykkluft på innsiden og fant flere lekasjer :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...