Jump to content

08 Tdci er treg å få i revers.


skarasne

Recommended Posts

Hei. Bilen er tung å få i revers når den er kald. Blir litt bedre når den er varm, men det går ikke helt knirkefritt. Det er ingen skraping på synkringer, den er rett og slett bare sperret fra å gli inn i revers. Kan dette være en justeringssak? Har hørt at det er 2stk wire som må "synkroniseres" / justeres. Vurderer også et oljebytte på girkassa i samme slengen, men finner ikke spesifisert hvor mange liter kassa rommer. Noen som vet? hvilken olje er anbefalt å bruke på disse girkassene? :)

Link to comment
Share on other sites

Manuell kasse går jeg ut i fra? Du nevner oljeskift, og da lurer jeg på hva ekspertene sier om det. Står vel ikke som noe punkt i noen servicer, men jeg har tenkt tanken selv. Ikke noe problemer hos meg, men tenker at det sikkert ikke er dumt med frisk olje etter en viss kjørelengde på manuellkasser heller. Bedre føre var etc...

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Manuell kasse går jeg ut i fra? Du nevner oljeskift, og da lurer jeg på hva ekspertene sier om det. Står vel ikke som noe punkt i noen servicer, men jeg har tenkt tanken selv. Ikke noe problemer hos meg, men tenker at det sikkert ikke er dumt med frisk olje etter en viss kjørelengde på manuellkasser heller. Bedre føre var etc...

Som du sier, så er det jo ikke noe skift interval på girolja, og jeg har heller aldri vært borti noen der olja skaper problem, men alikevell, så er jeg for å skifte olja en gang i blandt. Skifta på min 09 mod Kuga, som har ca 100 tusen km, olja der såg helt ny ut

Link to comment
Share on other sites

Som du sier, så er det jo ikke noe skift interval på girolja, og jeg har heller aldri vært borti noen der olja skaper problem, men alikevell, så er jeg for å skifte olja en gang i blandt. Skifta på min 09 mod Kuga, som har ca 100 tusen km, olja der såg helt ny ut

Ok. Da går jeg ut i fra at det ikke er nødvendig på min på ei god stund, da den også såvidt har passert 100k.

Link to comment
Share on other sites

Justeringa gjøres på vire enden, som går inn på kassa. Man løyser gir virene fra kassa, setter girstanga i 4 gir posisjon, og låser den med 4mm bor i et hull under mansjetten. Så legger man armen på kassa i 4 gir, og låser den med 2.5mm bor tror jeg det er. Så frigjør man justerings låsen på viren og setter viren på plass, så låser man justeringa

Link to comment
Share on other sites

Justeringa gjøres på vire enden, som går inn på kassa. Man løyser gir virene fra kassa, setter girstanga i 4 gir posisjon, og låser den med 4mm bor i et hull under mansjetten. Så legger man armen på kassa i 4 gir, og låser den med 2.5mm bor tror jeg det er. Så frigjør man justerings låsen på viren og setter viren på plass, så låser man justeringa

Skal se hva jeg får til :) Tusen takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...