Jump to content

Bilhandel, tilstandsrapport, funnet feil


roddis

Recommended Posts

Kjøpte en 2012 Mondeo i Trondheim for en mnnd siden. Lurte på hvor store feil og mangler må være for at man fører opp i tilstandsrapport? Er ikke noen feil og mangler på bilen iflg rapporten, kun normal slitasje. Har funnet fire små bulker, dype riper, en del stygge merker rundtforbi på paneler innvendig. Brun ventil i motorrom må byttes, understell til førerstol må byttes, samt at det er en annen ulyd fra motor som skal sjekkes ut i Mandal. De siste tingene tar de på garanti, men burde vel uansett stå i rapporten. De kosmetiske tingene burde jeg sikkert sett da jeg hentet den, men ser aldri alt.

 

Selgeren var og veldig på det at bilen var over gjennomsnittet tatt vare på og var en av de fineste bilene de hadde inne. Jeg var veldig på han før handelen om at jeg er veldig nøye og ville forsikre meg at den var så fint holdt som han sa før jeg kjørte helt opp der. Han hadde ikke noe å utsette på den. Jeg fant ting på den da jeg hentet den, så blei litt diskusjoner. Han blei litt småhissig faktisk. Men uansett så kjøpte jeg den, selv om jeg sikkert skulle ventet til neste dag og sett mer nøye på den i dagslys og ikke minst uthvilt. Reiser jo ikke så langt for å ikke kjøpe den, tar selvkritikk på den :) Det dukker stadig opp nye ting, merker og hakk på paneler innvendig. Så skal jeg få den som jeg vil ha den havner jeg vel på 8-10 lapper. Da med retting av bulker og bytting av deler innvendig.

 

Jeg er veldig over gjennomsnittet nøye og sikkert ikke en selgers drømmekunde. Følte meg ikke superbra behandlet der oppe. Men kjøpte den da, sikkert siden vi kjørte så langt. Og det vet jo selger :)

 

Men stiller meg veldig skeptisk til den tilstandsrapporten.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Skal vel ikke akkurat stole blindt på slike rapporter nei.

Skulle også kjøpe meg bil i Trondheim en gang, fikk oversendt full NAF kjøpsrapport som ikke hadde noe feil og sa bil var bra og var verdt kjøpesum. Men langt ifra, fant masse feil. Noe som resulterte i at jeg tok flyet hjem. Klagde og fikk medhold og refundert flybilletter. Det viste seg at selger kjente vedkommende hos NAF...

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja. Bilen er digg den, men må bare få fikset litt ting for å ordentlig få godfølelsen. Er mye tvilsomme selgere sikkert, men er ikke jeg vandt med. Har alltid blitt bra behandlet ved tidligere handler på andre plasser. Da jeg kjøpte den forrige bilen i Mysen, forøvrig bilhandel nummer to der, da hadde de byttet tre av felgene og frontrute uten at jeg visste det. Han visste hvor nøye jeg var, så var best å levere strøken bil sa han :) Poenget er at det koster de ikke mye å gjøre kundene fornøyde.

 

Så har jeg prøvd i Trondheim å få rabatt på interiørdelene jeg vil bytte, ikke lett. De har hverken lyst eller behov for å selge bil til meg igjen virker det som.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Er vel den klassiske fellen.

Jo lengre unna jo mindre forarbeid. For man har jo bygd opp en forventning over et lengre tidsrom før man står der sammen med selgeren i en halvtime, og vil jo at dette skal være noe bra så krampa tar deg.

Motsatt er det når den står i nabolaget for da tar man gjerne en eller flere turer forbi bare for å se pån. Bruker noen ganger så mye tid at den blir solgt før man får dobbelsjekket alt av evntuellt tvilsomt, og x-antall føling på magefølelsen.

Når det egentlig skulle være omvendt. :rolleyes: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Er gjort av verkstedet der jeg kjøpte bilen, av de sin takstmann regner jeg med. Kan være jeg har en sak ja, men så,er det hva som er de sin definisjon av vanlig slitasje. Om de bulkene utvendig og de slitte og ripete deklsene og panelene innvendig er normal slitasje? I min verden skal det jo ikke se sånn ut i alle fall etter bare 44 000km. Det skulle nå i alle fall vært nevnt i rapporten og verdien av bilen lavere eller feil utbedret.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

så dere kommer oppover hit å handler biler ? hmmm.jeg handlet hos dahlby autosalg. kjempefornøyd,sa klart fra at jeg kom langveisfra å ikke tålte bullshit.å han lurte meg ikke.kjempebil,men hva hjelper det når vi har kjøpesentra.bulk straks det.kjøpte kugaen her oppe.kjempetabbe,skal aldri skje igjen.

Edited by trøndern
Link to comment
Share on other sites

Får håpe man lærer da, blir ikke no handling oppi der igjen. Akkurat nå prøver jeg å få rabatt på oppripet interiør deler, vanskelige folk altså, aldri opplevd makan. Skal vurdere om jeg skal ta det videre siden ingenting er nevnt i tilstandsrapporten. Får se hva de sier på mandag når Ford i Mandal skal ta en kikk på den.

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Er selger som har underskrevet tilstandsrapporten, og rapporten er den fra Forbrukerrådet. "Normal slitasje iht. alder og km" står det på alle punkter.

vis du leser på forbrukerrådet angående tilstands rapport så ser du at din ikke er riktig eller mangelfultt utfylt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...