and Posted February 20, 2016 Posted February 20, 2016 Har en Ford Mondeo 2007 med masse småproblemer som har kommet på løpende bånd etter jeg kjøpte den for ett år siden. Er ikke mekaniker selv så tar gjerne imot tips med stor takk . 1, Bremseklosser har plutselig begynt å bråke (skrape) uten forvarsel og abs lampa har lyst en periode. Klosser eller abs føler?Bremseklosser fungerer som oftes helt fint til dagen de er utslitt. Har du ikke byttet de på lenge så er det kanskje på tide?Ta en titt inn gjennom felgen om det er mulig eller ta av hjulet så ser du tilstanden/tykkelsen på skive og klosser.2, dempere som fryser? Bilen fungerer perfekt nå som det er plussgrader men bikker det -5 grader føler jeg at jeg kjører en totalsenka bil.Der har du allerede en tråd ute.http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/78327-problemet-med-dempere-i-minusgrader/?do=findComment&comment=7723653, varsellampe på motor.. fikk en diagnose av mekonomen for ca 6 mnd siden om at dieselpatikkelfilteret var litt "grumsete" og etter et par mnd stoppet jeg med motor I gang og da røyk det som juling ut av panseret. Bilen fungerte like fint etterpå. Hva f... skjedde?? Filteret?Har hatt Connect 2011 som gikk tett i partikkelfilteret pga overdreven ECOsparekjøring. Den gikk omtrent ikke fremover til slutt, men det kom ingen røyk av dette.Men får man en diagnose så er det lurt å begynne å følge det opp. Er ikke alt som går over av seg selv.4, airbag varsel... kom I displayet for 4 dager siden.... Synes dette begynner å høres dyrt ut å fikse alt dette her.... Eller er dette kjente problem?Her er det bare å få verkstedtime da dette kan være flere ting. Alt dette på engang kan bli en utgift om du har samlet opp over 1 år. Men er ikke så mye galt her om en ser bort fra utslitte bremser, og fryste dempere.Partikkelfilteret er jo noe som kommer på disse eldre dieselbilene når kilometerstanden drar seg til som på denne 8 år gamle Mondeo. Og airbaglampa det kan jo skje det også. FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025 FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Hovedtreff Vålerbanen 6-7-juni 2025 (Del1). FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2) FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025 FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025
Rebell Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 (edited) Heisann... ☺. Har en Ford Mondeo 2007 med masse småproblemer som har kommet på løpende bånd etter jeg kjøpte den for ett år siden. Er ikke mekaniker selv så tar gjerne imot tips med stor takk . 1, Bremseklosser har plutselig begynt å bråke (skrape) uten forvarsel og abs lampa har lyst en periode. Klosser eller abs føler? 2, dempere som fryser? Bilen fungerer perfekt nå som det er plussgrader men bikker det -5 grader føler jeg at jeg kjører en totalsenka bil. 3, varsellampe på motor.. fikk en diagnose av mekonomen for ca 6 mnd siden om at dieselpatikkelfilteret var litt "grumsete" og etter et par mnd stoppet jeg med motor I gang og da røyk det som juling ut av panseret. Bilen fungerte like fint etterpå. Hva f... skjedde?? Filteret? 4, airbag varsel... kom I displayet for 4 dager siden.... Synes dette begynner å høres dyrt ut å fikse alt dette her.... Eller er dette kjente problem? Mvh Jørn TangbergAdmin's svar er korrekte.I tillegg vil jeg si noe om DPF.Dette er en disaster som venter på å skje hvis du ikke er flink å drar på litt fra tid til annen.En tur på ca 30 min i over 60 km/t med rpm på mellom 2,5-3000 så har du "renset" DPF for en stund.Kjenner en verkstedseier og de ler litt av dette tullet, for de setter bilen på bukk og drar på høyt nok turtall og lar bilen stå det til DPF er nesten rødglødende og vips så er det bra en stund igjen.Har selv en 07 TDCI MK3, men av et lykketreff er det ikke montert DPF på min bil.Det koster meg 600 penger mer i vegskatt, men opplever at det er verd det.Lykke til =) Edited February 21, 2016 by Rebell 1 08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4 98 Mustang Cobra SVT 10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X 13 Focus 2.0 TDCI Titanium 07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium 00 Focus 1.6 Trend 97 Mondeo 2.0 Ghia 75 Capri 1.6 71 Cortina 1.6
Recommended Posts