Jump to content

Batteri Stømproblem Galaxy/ S-Max


Petter.Galaxy

Recommended Posts

Hei. Har problem med lading og batteri på en 2.0 Galaxy 2011 mod Titanium utgave.

Sliter med at jeg hele tiden får Low Battry warning 2 -3min etter jeg har stoppa bilen, selv om det er kun radio som står på.

Har vert plaget med dette helt siden bilen var ny. Har vert på Ford verksted, fått oppdatert software skiftet batteri 2 ganger, er nå på det tredje batteriet siden bilen var ny.

Har riktig nok en god del småkjøring, men ikke verre en med andre. Men selv etter langturer på 10 - 20 mil så kommer problemet fort tilbake. Bruker å henge på lader for å toppe batteriet, men etter ett par dager er det like ille.

Har målt ladespennig på opp i 14,9V som jeg synes er i meste laget, hvilespenning på batteriet målt til 12,6 etter jeg har stoppet, men denne fortsetter å falle til 12,3 og da slår Radio og det som ellers bruker strøm seg av.

Har aldri hatt problem med å få start, men å høre radio i bilen uten at motoren går kan jeg bare glemme. Dette er ganske irriterende her på Vestlandet der ferger er en del av veien.

Har flagget dette til Ford på hver service, men de skjønner ingen ting. Noen her på Forumet som har erfart det samme eller har noen gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette høres ut som et problem vi har vært borti på noen biler. Og jeg veit flere forhandlere også har hatt det, uten at de har funnet ut av det. Det som skjer på de bilene er at den periodisk kan begynne å tappe seg for strøm, og når en feilsøker litt så slutter den å tappe. Har du lagt merke til om lyset i klimakontroll og lysbryter til kjørelys ikke vil slukke når du har låst bilen? Hvor er din nærmeste Ford forhandler?

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Strøm tapping kan være vanskelig å finne ut av, en på jobben dreiv på med en Ranger, som oppførte seg på samme måte, der var plutselig tappinga vekke. Talestyrings moduler, har det vært litt problem med. Er det målt uttapping på den? Kan og være batteri sensor, som lager problem

Link to comment
Share on other sites

Strøm tapping kan være vanskelig å finne ut av, en på jobben dreiv på med en Ranger, som oppførte seg på samme måte, der var plutselig tappinga vekke. Talestyrings moduler, har det vært litt problem med. Er det målt uttapping på den? Kan og være batteri sensor, som lager problem

 

Ka er ein batteri sensor fornoke??

 

 

Kan vere dårlig jording eller pluss frå dynamo. Sjøl om det er god spenning kan det ver eit brudd i ein ledning som gjer at spenninga blir lik 0 volt ved belasting. Vist det noke som dreger masse med strøm, tar du ut alle sikringer du kan finne og måler kor mykje enhetane sluker strøm.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ka er ein batteri sensor fornoke??

 

 

Kan vere dårlig jording eller pluss frå dynamo. Sjøl om det er god spenning kan det ver eit brudd i ein ledning som gjer at spenninga blir lik 0 volt ved belasting. Vist det noke som dreger masse med strøm, tar du ut alle sikringer du kan finne og måler kor mykje enhetane sluker strøm.

Det er en sensor, som står på minus pol på batteriklemma. Den registrerer temperatur, spenning og kapasitet fra batteri, for å beregne ladetilstand. 14,9v er normalt, den kan også gå opp i 15,2 i visse sykluser, for a fjerne sulfatering i batteriet. For å måle strøm tapping, så må du låse bilen og la den stå i 20min, slik at alle moduler har slått seg av. Vil tro at både lading og strøm tapping har vært målt ut her, siden garanti krava på batteri skift, er nokså strenge

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette høres ut som et problem vi har vært borti på noen biler. Og jeg veit flere forhandlere også har hatt det, uten at de har funnet ut av det. Det som skjer på de bilene er at den periodisk kan begynne å tappe seg for strøm, og når en feilsøker litt så slutter den å tappe. Har du lagt merke til om lyset i klimakontroll og lysbryter til kjørelys ikke vil slukke når du har låst bilen? Hvor er din nærmeste Ford forhandler?

Nærmeste Ford forhandler / verksted er Vestlandske Auto i enten Ørsta eller Ålesund. Har vert på begge steder.

Første gang i 2012 hadde de bilen inne en hel dag og enda med å skifte batteri da det var en defekt celle. Så var det OK i noen mnd, før problemet dukka opp på ny. Fikk da en software oppdatering som gjorde at dette igjen var OK i 3-4 mnd.

På service i 2015 måtte jeg skifte batteriet på ny da det var defekt. Nå 6 mnd senere ser det ut til å være på'n igjen. Har målt strømtrekk fra batteriet etter at motoren er stoppet og det er i følge verksted innenfor normalen. På meg virker som at noe begrenser batteriet fra å ta lading.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...