Jump to content

Mondeo 2004 MKIII - diesel manuell gir (ghiax) - tolke varsel lys og at bilen lukter svidd


Skynet97

Recommended Posts

Hei dere,

Har hatt denne bilen noen år nå, og har hatt en god del vedlikehold på den. Nå har den begynt å skape seg igjen, og da lurer jeg på om det er noe assistanse å få her inne.

 

Det er kommet noen varsellys i dashbordet som lyser hele tiden, og bilen lukter litt svidd etter jeg kjørte den 400m opp til mine foreldres garasje. Motoren virker også ugjevn i form av at gass-pedalen gir en variende motoreffekt.

 

Her er link til hvordan dashbordet ser ut:

https://www.dropbox.com/s/87z9czk7ifozsu4/20160902_180255.jpg?dl=0

 

Det er dør-åpen lyset er på, trenger dere ikke bry dere om. Det er bakdøren som ikke var skikkelig igjen når jeg kjørte.

 

Håper noen har forslag til hva jeg kan sjekke :-)

Link to comment
Share on other sites

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Det var visst en diesel injeksjonsdyse som var gåen. Er dette greit å bytte selv, vha. litt youtube? Slik jeg forstod det var det en dyr del, over 7000kr. Noen som har erfaring med å skaffe disse her billigere?

Det er en 12 år gammel bil dette, og jeg gjør alt for å spare ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei, akkurat gjort dette på bilen til en kompis. Han kjøpte en brukt/overhalt dyse på ebay. Du trenger en diagnosekabel og programvare til pc for å programmere inn serienummer på den nye dysa. Mener det var f super diagnosegreie het. Fikk iværtfall fikse problemet for under 1000lappen ink kabel og pc program

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Hei, akkurat gjort dette på bilen til en kompis. Han kjøpte en brukt/overhalt dyse på ebay. Du trenger en diagnosekabel og programvare til pc for å programmere inn serienummer på den nye dysa. Mener det var f super diagnosegreie het. Fikk iværtfall fikse problemet for under 1000lappen ink kabel og pc program

 

Takk for svar.

Jeg kunne ikke spurt deg om å høre med kameraten din hva han har kjøpt? Kabel, SW og hva dysen han kjøpte het på ebay?

EDIT:

Fant denne som ser ut til å passe til min maskin:

http://www.ebay.co.uk/itm/F-SUPER-2-diagnostic-Interface-Scanner-SCAN-TOOL-USB-Reader-OBD-Focus-Mondeo-/161737743029?hash=item25a8521ab5:g:fgEAAOSwDNdVgncp

 

Kan jeg da spørre hvilke du kjøpte? Og hvilke dyse?

Edited by Skynet97
Link to comment
Share on other sites

Ser lik ut som den vi kjøpte. Du må nesten se etter delenummer på dysa du skal bytte eller slå opp ved hjelp av skiltnummer.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Kan og være bare rusk i dysa. Veldig mange får fikset dette problemrt med å ha dyserens på tanken. Kan være greit å teste først.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

Jeg hadde bilen hos et Ford-veksted nær der jeg bor, som jeg har hatt veldig gode erfaringer med. De sa det var en av dysene som var fucka.

Nå tenker jeg at jeg tar bilen med meg hjem og bytter dyse samt programmeringen selv. Håper det skal gå fint.

 

Det ble 182kr for datakabel+SW og 1977kr for en dyse. Begge fra England, så jeg håper det kommer fort i posten.

 

EDIT:

er denne dysen jeg kjøpte:

http://www.ebay.co.uk/itm/121294182509

Edited by Skynet97
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

Jeg hadde bilen hos et Ford-veksted nær der jeg bor, som jeg har hatt veldig gode erfaringer med. De sa det var en av dysene som var fucka.

Nå tenker jeg at jeg tar bilen med meg hjem og bytter dyse samt programmeringen selv. Håper det skal gå fint.

 

Det ble 182kr for datakabel+SW og 1977kr for en dyse. Begge fra England, så jeg håper det kommer fort i posten.

 

EDIT:

er denne dysen jeg kjøpte:

http://www.ebay.co.uk/itm/121294182509

 

Jeg var innom verkstedet idag. Det de har gjort er å lese ut feilkode fra komputeren, som sa at det var et problem med dyse3.

Når symptomet er at bilen røyker noe innforJÆVLI og er treg å starte, kan det da hjelpe å bare kjøre på med Dyserens? Evnt. hvilke rens skal jeg prøve?

Mekanikeren sa at han fikk liv i bilen og kjørte den et stykke uten at den daua, men at den røykte MYE og at han måtte gi litt gass på pedalen for å starte den.

Link to comment
Share on other sites

Når bilen min gikk i feilmodus og klaget på defekt dyse 2, var en flaske dyserens fra biltema nok for meg.

Siden da har jeg fylt på en flaske på ca annenhver tank og ikke hatt noe problemet.

 

Er bilen i nødmodus? for da går bilen helt elendig og ryker mye. fikk vel såvidt 60km\t på min når den klaget på dysen.

 

Var ett problem å få den ut å inn av garagen, da den kveltes hver gang jeg satt den i gir (har automatgir :P )

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan komme med en kort oppdatering. Har ikke fått ny del enda, men jeg helte dyserens på det som da var en halv tank. Fyren på Ford verkstedet sa at jeg skulle helle den på en kvart tank, men jeg hadde ikke noen måte å helle av.

Det ble allikavel mye bedre bare på ca 5km kjøring, og bilen er nå helt uproblematisk å starte.

Holder håpet oppe.

Link to comment
Share on other sites

Et enda bedre tips er å kjøpe et nytt diesel filter. Fyll så det nye filteret med rens. Start bilen, og la den gå noen sekunder (10-15sek) og så stopper du den. La den stå over natta. Dan får du rein rens som får stått i dyser og pumpe. Har fått ordna både dyser og doseringsventiler på den måten. Har best erfaring med FORTE diesel treatment.

  • Like 1

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Et enda bedre tips er å kjøpe et nytt diesel filter. Fyll så det nye filteret med rens. Start bilen, og la den gå noen sekunder (10-15sek) og så stopper du den. La den stå over natta. Dan får du rein rens som får stått i dyser og pumpe. Har fått ordna både dyser og doseringsventiler på den måten. Har best erfaring med FORTE diesel treatment.

 

Jeg skal gjøre dette i helgen. Har kjøpt nytt dieselfilter. Men jeg må vel fylle filteret med diesel også? Slik at det ikke er så mye luft i systemet når jeg starter bilen? Er det et triks for å fylle dette filteret med diesel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gjøre dette i helgen. Har kjøpt nytt dieselfilter. Men jeg må vel fylle filteret med diesel også? Slik at det ikke er så mye luft i systemet når jeg starter bilen? Er det et triks for å fylle dette filteret med diesel?

 

Fyll filteret med diesel for å få lettere start etterpå. Husk å fylle i "inn" porten på filteret så du ikke får skitten diesel rett i dysene.

Fyll først opp, og så vent 10 minutter å fyll på mere.

 

Ikke noe spesielt triks. Bruke en liten trakt kansje. Søl blir det uansett :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg skiftet dieselfilter i sommer, og brukte en trakt med slange fra biltema:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Trakt-med-slange-2000028235/

 

Slangen passer på filteret, så det ble veldig lite søl.

Jeg helte i korte "støt" til det var fullt.

Og som Complexity skriver, selvsagt på inn-porten (markert med pil inn).

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt tips den trakten der fra biltema. Det hele gikk sølefritt :-)

Har byttet dieselfilteret.

Helt på en flaske dyserens.

Fylt opp med diesel i filteret.

Kjørt motor i 10-15 sek.

 

Nå lar jeg den stå til i morgen tidlig.

 

Jeg koblet til ForSCan med obd-usbadapteren. Men jeg syns det var vanskelig å bli helt klok på den. Hvordan bytter man feks adresse i computeren om jeg må bytte dyse nr 3?

 

Her er logfilene jeg tok ut fra ForScan::

 

#####configuration######

Interface: 
Type: FTDI #1:A5005VF1, 38400 kbps
Adapter: ELM327 v1.4
Min.delay: 16 ms ( Good)
 
Vehicle: 
Model: Ford Mondeo
Engine: Duratorq-Turbo Diesel Common Rail Injection
Capacity: 2.0L
Year: 2001 MY
VIN: WF0WXXGBBW4R24904
 
PCM - Powertrain Control Module
Part number: 4S71JC
Calibration: 4S71-12K532-XC  
 
ICU - injector control unit
 
HEC - Hybrid Electronic Cluster
Part number: 3S7T-10849-JC
Software version: v1 2002-12-20
 
RCM - Restraint Control Module
Part number: 4S7T-14B056-AB
Software version: v3 2002-06-26
 
GEM - Generic Electronic Module
Part number: 3S7T-15K600-TB
Software version: 2003-04-01
 
ABS - Anti-Lock Brake / Traction Control Module
Part number: 3S71-2C405-AC
Software version: 2003-06-27
 
 
 
 
 
########Utlest log fra DTC:#####
 
 
===PCM DTC P1000===
Code: P1000 - On-Board Diagnostic (OBD) Systems Readiness Test Not Complete
 
Module: Powertrain Control Module
 
Diagnostic Trouble Code details
 
EOBD Systems Readiness Test Not Complete
 
This DTC may be caused by :
 
Some or all of the EOBD monitors not being correctly completed.
 
EOBD monitors not complete since last DTC clear. To resolve, run engine from cold through warm up cycle to allow monitors to complete successfully.
 
do not replace the module when this DTC is set
 
if this is the only DTC present, return the vehicle to the customer, the DTC will clear under normal operating conditions
 
For further diagnostic information refer to the appropriate section of eTIS.
 
===END PCM DTC P1000===
 
===PCM DTC P0251===
Code: P0251 - Injector pump fuel metering control malfunction
 
Module: Powertrain Control Module
 
Diagnostic Trouble Code details
 
Injector pump fuel metering control malfunction
 
This DTC may be caused by :
 
There is a fuel rail pressure control fault.
 
no fuel in tank
 
Restriction between fuel pump and fuel tank
 
Blocked fuel filter.
 
Blocked kinked or crushed fuel lines
 
Fuel Metering Control Valve/Wiring
 
Injector fault
 
For additional information refer to:
 
TSB No. 46/2005
 
Perform the Fuel Pressure and Leakback test.
 
FIP malfunction
 
===END PCM DTC P0251===
 
===PCM DTC P2338===
Code: P2338 - Cylinder 3 knock control limit attained
 
Module: Powertrain Control Module
 
Diagnostic Trouble Code details
 
Cylinder 3 knock control limit attained
 
This DTC may be caused by :
 
One or more injectors have reached their adaptive limit.
 
Check the PCM for the latest calibration.
 
Enter the correct injector correction factor as it is read counter-clockwise from the head of the injector.
 
Clear fault codes
 
Road test the vehicle and run the diagnostic again.
 
If the %(DTC) are still present:
 
Renew the injector in cylinder 3.
 
When an injector is renewed the injector configuration routine must be carried out.
 
===END PCM DTC P2338===
 
===HEC DTC None===
Successfull DTC reading, no error codes found
 
Module: Hybrid Electronic Cluster
 
===END HEC DTC None===
 
===RCM DTC None===
Successfull DTC reading, no error codes found
 
Module: Restraint Control Module
 
===END RCM DTC None===
 
===GEM DTC None===
Successfull DTC reading, no error codes found
 
Module: Generic Electronic Module
 
===END GEM DTC None===
 
===ABS DTC U2202===
Code: U2202 - CAN communication bus fault
 
Module: Anti-Lock Brake / Traction Control Module
 
Diagnostic Trouble Code details
 
Communication fault between the ABS ECU and the PCM
 
This code is set when a fault has been detected on the CAN bus.
 
This code is set when the ABS module does not receive valid CAN data from the PCM
 
This code is set when the ABS module does not receive valid configuration CAN data from the PCM.
 
Run engine diagnostic
 
This DTC may be caused by :
 
Open circuit
 
Damaged or contaminated connector
 
Short circuit
 
Check the CAN bus and terminating resistor (60 ohm) at the OBD connector.
 
Disconnect the ABS connector and check the CAN lines between ABS module and the OBD connector.
 
Note:
 
DTCs that start with 'U' are faults which occur during module-to-module communication.
 
Modules should never be replaced based only on a 'U' code. These codes do not always indicate a problem, and can be caused by normal diagnostic functions, carried out on the vehicle.
 
===END ABS DTC U2202===
 
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...