Jump to content

TDCI starter ikke P2291


KooPa

Recommended Posts

Jeg har en 2005 TDCI 130HK (374.000km) som plutselig ikke starter.

 

Feilkode P2291 - Injector Control Pressure Too Low - Engine Cranking

 

Ved start ber den om 800kPa trykk, men får kun 285kPa i følge Forscan.

 

Tanken er nesten full og når jeg prøvde å lufte på rørene til dysene kom det ikke noe luft. Jeg åpnet alle 4 rørene ca 1/4 runde, hadde ikke nok batteri til å prøve 1 og 1 etterpå pga gjentatte startforsøk.

Dieselfilteret ble skiftet i sommer og er Delphi-filter.

Jeg ser ikke noe tegn til at noen dieselslanger ligger i klem.

 

Jeg tok en leak-off test av dysene i sommer og de lakk ut mer enn dobbelt så mye som de skulle. Så jeg mistenker jo at dysene må skiftes.

Det er greit nok hvis det kun er dysene som er defekte, de fikk jeg i sommer tilbud på ca 5.000,- overhalte.

 

Men jeg har hørt at det kan like godt være dieselpumpa som er defekt og igjen har ødelagt dysene. Denne kan visst sjekkes ved å sile innholdet fra dieselfilteret og se om det er metallpartikler i det.

 

Hvis dieselpumpa skulle være defekt, hvor mye jobb er det å skifte den? Jeg kan skru, har skiftet det meste inkl topp og registerreim på andre biler. Men dieselpumpa ser ut til å være rimelig vanskelig å komme til.

 

Er det ellers noen forslag til hva jeg kan prøve?

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Jeg skiftet dieselfilter til et som jeg skiftet for noen måneder siden (som jeg har glemt å hive). Nå fikk jeg start på bilen og fikk feilkodene P0251 og P1211.

Bilen er nå delvis kjørbar, jeg tok en kjøretur og den oppførte seg normalt ved pen kjøring, men stoppet 2 ganger like etter jeg ga på litt.

 

Jeg tenker nå på om det kan være så enkelt som gjengrodd sil i tanken. Jeg regner med at det sitter sil der, selv om det ikke er pumpe der.

Får ta en titt på det i morgen.

 

Tømte dieselfilteret som satt i og der var det kun noen få sorte partikler, ingen metallpartikler som tyder på dieselpumpe.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ute doseringsventil og den fungerte som den skulle. Filteret på doseringsventilen var også gullende rent.

 

Men jeg har søkt mer om denne på nett, og det er visst veldig sjeldent den blir defekt, men den får ofte skylden hvis dysene lekker ut for mye i retur, som mine dyser da gjør.

 

Så er det bare å skaffe nye/brukte dyser.

Jeg har vært rundt på ebay, trodde jeg fant et sett overhalte dyser til rundt 5.000,- inkl mva men så skulle de i tillegg ha depositum på ca 2.000,- frem til jeg leverer de gamle dysene. Dette ser jeg for meg at blir dyrt å sende tilbake...

 

I Norge fant jeg et firma som tok 9.000,- for overhalte dyser.

 

Finnes det ikke noen som selger overhalte dyser til en grei pris her i Norge? Evt noen billige brukte dyser...

Det er 501z dyser.

Edited by KooPa

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...