KooPa Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Jeg har en 2005 TDCI 130HK (374.000km) som plutselig ikke starter. Feilkode P2291 - Injector Control Pressure Too Low - Engine Cranking Ved start ber den om 800kPa trykk, men får kun 285kPa i følge Forscan. Tanken er nesten full og når jeg prøvde å lufte på rørene til dysene kom det ikke noe luft. Jeg åpnet alle 4 rørene ca 1/4 runde, hadde ikke nok batteri til å prøve 1 og 1 etterpå pga gjentatte startforsøk.Dieselfilteret ble skiftet i sommer og er Delphi-filter.Jeg ser ikke noe tegn til at noen dieselslanger ligger i klem. Jeg tok en leak-off test av dysene i sommer og de lakk ut mer enn dobbelt så mye som de skulle. Så jeg mistenker jo at dysene må skiftes.Det er greit nok hvis det kun er dysene som er defekte, de fikk jeg i sommer tilbud på ca 5.000,- overhalte. Men jeg har hørt at det kan like godt være dieselpumpa som er defekt og igjen har ødelagt dysene. Denne kan visst sjekkes ved å sile innholdet fra dieselfilteret og se om det er metallpartikler i det. Hvis dieselpumpa skulle være defekt, hvor mye jobb er det å skifte den? Jeg kan skru, har skiftet det meste inkl topp og registerreim på andre biler. Men dieselpumpa ser ut til å være rimelig vanskelig å komme til. Er det ellers noen forslag til hva jeg kan prøve? 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
KooPa Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Jeg skiftet dieselfilter til et som jeg skiftet for noen måneder siden (som jeg har glemt å hive). Nå fikk jeg start på bilen og fikk feilkodene P0251 og P1211.Bilen er nå delvis kjørbar, jeg tok en kjøretur og den oppførte seg normalt ved pen kjøring, men stoppet 2 ganger like etter jeg ga på litt. Jeg tenker nå på om det kan være så enkelt som gjengrodd sil i tanken. Jeg regner med at det sitter sil der, selv om det ikke er pumpe der.Får ta en titt på det i morgen. Tømte dieselfilteret som satt i og der var det kun noen få sorte partikler, ingen metallpartikler som tyder på dieselpumpe. 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Mistenker at det kan være problem med doseringsventil. Sitter i bakkant av dieselpumpe. Er denne som regulerer dieselmengde i pumpa. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 P0251 er vel doseringsventil ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KooPa Posted November 23, 2016 Author Share Posted November 23, 2016 (edited) Jeg har hatt ute doseringsventil og den fungerte som den skulle. Filteret på doseringsventilen var også gullende rent. Men jeg har søkt mer om denne på nett, og det er visst veldig sjeldent den blir defekt, men den får ofte skylden hvis dysene lekker ut for mye i retur, som mine dyser da gjør. Så er det bare å skaffe nye/brukte dyser.Jeg har vært rundt på ebay, trodde jeg fant et sett overhalte dyser til rundt 5.000,- inkl mva men så skulle de i tillegg ha depositum på ca 2.000,- frem til jeg leverer de gamle dysene. Dette ser jeg for meg at blir dyrt å sende tilbake... I Norge fant jeg et firma som tok 9.000,- for overhalte dyser. Finnes det ikke noen som selger overhalte dyser til en grei pris her i Norge? Evt noen billige brukte dyser...Det er 501z dyser. Edited November 23, 2016 by KooPa 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Er ikke så sjelden med doseringsventil, har skifta en del av de 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now