Jump to content

Duraspark tenningsanlegg


SierraCL

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her, ganske noob på tenningsanlegg, hehe.
Har en 87 sierra med denne her tenningsboksen:

KxP8Ox.jpg

Den kutter gnisten på 5xxx rpm og vil derfor bygge om til Duraspark da denne ikke har turtallsperre etter hva jeg forstår.
Har denne liggende:

S0kXmw.jpg

Så lurer jeg på hvilken fordeler jeg trenger? Skal brukes sammen med to stk 45mm forgassere. Ser at Burtonpower har en fordeler de oppgir til road/race/rally med statisk tenning, men er det noe særlig da?
Og hvordan skal dette kobles opp? Fra bil til fordeler til Duraspark-boksen til coil?  :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser en Crane LX92 coil der. Du har vel Craneboksen også? :) I tilfellet, se nederst på katalogsiden 15 her for den korrekte lösningen som er oppkobling til en god gammel fordeler med magnetisk VR trigger.  

 

Statisk tenning er ikke helt ubrukelig, men i de aller fleste tilfeller er det helt unödvending. Originale fordeler kan og bör modifiseres til å levere korrekt tenningskurve.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har boksen også ja.
Hmm... Denne du tenker på?

Yt5fMt.png

Per nå opererer Craneboksen med signal fra OE tenningsboksen, slik det er beskrevet i siste avsnitt i hjørnet nede til venstre på bildet.
Ville tru det blir på samme måten med Duraspark-boksen installert, da DS opererer med Hall-signal?

Eller mener du nå at jeg kun skal bruke Crane-boksen? Går det an?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. 

 

Crane og MSD boksene kan trigges på to forskjellige måter, enten ved hjelp av den hvite ledningen eller ved hjelp av det tvinnede paret med ledninger. 

 

Når man bruker den hvite ledningen så kobles den inn på utgangen fra en eksisterende tenningmodul. Crane / MSD boksen brukes da som ett tillegg og som ren tenningsforsterker.

 

Det tvinnede paret leder til en intern tenningsmodul. Disse brukes når man har en Duraspark fordeler med VR-sensor, fjörer, vekter og vakumklokke. Når Crane og MSD boksene brukes slik så er de erstatning / oppgraderingsbokser for Duraspark tenningsboksen.   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hu starta tvert med ny fordeler koblet sammen med Craneboksen gitt.  :) 
Må ha et tach adapter for å få liv i turteller, men art.nr. 8920 (crane) som jeg skal ha finner jeg ingen steder.
Regner med at jeg kan bruke MSD eller annet så lenge det er et adapter til magnetic pickup? 

Link to comment
Share on other sites

Hu starta tvert med ny fordeler koblet sammen med Craneboksen gitt.  :) 

Må ha et tach adapter for å få liv i turteller, men art.nr. 8920 (crane) som jeg skal ha finner jeg ingen steder.

Regner med at jeg kan bruke MSD eller annet så lenge det er et adapter til magnetic pickup? 

Det gjorde den nok. ;) 

 

Hadde nok valgt MSD8920 jeg også. :) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...