Jump to content

Billigst dysebytte på Mondeo MK3?


Complexity

Recommended Posts

Heisann :) på en lengre kjøretur i dag begynte glødelampen å blinke, og bilen går i nødmodus. Feilkode P2336 cylinder 1 above knock treshold.

 

Har fylt på dyserens på tanken og latt den bakke lenge uten noe forbedring, så tipper jeg må bytte dyse 1.

 

Dette bestiller man vel på ebay? Noe spesiell type dyse jeg trenger? Vanlig 2.0 115hk tdci fra 2006.

 

Trenger vel og en kabel eller noe lignende for å programmere denne dysen? Hva heter det?

 

Kan vel være greit å kjøpe inn i tilfelle flere dyser ryker.

 

 

Takker for svar :)

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Takker! Har bestilt meg en slik nå, og Forcan virker å være software som skal kunne programmere dyser ganske enkelt.

 

Noen som vet om dette pipesettet passer?

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dysepipesett-diesel-4-stk-2000024022/

 

Edit: passer nok ikke da mondeo må ha 21mm og det setter er 22mm.

 

Leser flere plasser at man burde prøve å programere dysene på nytt før man bytter dem. Noen erfaring med det?

 

Skruvat matcher jo nesten prisene på dyser fra ebay (om man tar med mva og tollgebyr) så det var jo praktisk.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

 

Tar jo noen dager med posten fra England:

 

Genuine Laser Tools 3934 Diesel Injector Socket - 21mm

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Laser-Tools-3934-Diesel-Injector-Socket-21mm-Chrome-Molybdenum/361946626555

Knall! Hørte og ett rykte om at pluggnøkkler til en del skutere også passer. Men bestiller nok denne og.

 

Får man dette til og har masse utstyr kan man jo hjelpe andre i nød senere. Ser ofte Mondeoer som skrotes unna på salgssider på Facebook fordi dem trenger nye dyser, som koster mere enn bilens verdi å fikse på verksted :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg programmerte samme dyse 3-4 ganger før jeg skiftet den. Holdt vel noen måneder av gangen. Siste gangen varte den vel et par dager og da var det på tide å skifte.

Settet fra Biltema passer ikke. Jeg brukte en 21mm fastnøkkel med bred vinkel på, det fungerte, men slet bort deler av dysekoden (hadde heldigvis skrevet de opp). Hadde bestilt den deepdiver linker til, men den hadde ikke kommet enda.

 

Jeg var heldig og fikk tak i et sett brukte dyser fra eBay til en veldig god pris. De 2 jeg har skiftet har holdt 8 måneder/20'km foreløpig.

Jeg hadde ikke tid til å rense de eller noe da jeg trengte bilen samme dag.

 

Jeg har kjøpt inn en control valve som sitter inne i dysene, det skal være nok å skifte denne hvis den lekker for mye diesel til retur, som var tilfellet mitt. Har ikke fått prøvd denne enda, men den blir vel testet en dag i vinter og evt bestiller jeg 3 til hvis det fungerer godt.

Control valve koster rundt 200kr per stk på eBay. Pass på at den er til din dysetype hvis du bestiller.

  • Like 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Høres lovende ut. Hadde vært praktisk om jeg kunne fått slettet feilkoden og kjørt bilen til over nyttår iallefall så man får handlet og levert julegaver :P

 

Tungvindt på bygda uten buss engang.

 

Er det mange forsjellige typer dyser ute å går? Vil det stå noe i forscan hvilken type man har eller må dem ut før å tittes på?

 

Kom plutselig på i går at jeg hadde en ELM327 Bluetooth sak liggende, og forscan støtter jo bluetooth moduler. Men den var vist "Fake clone", og forscan nektet å la meg bruke den til noe som helst. Haha

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Det er 4 eller 5 forskjellige dyser, 501z - 502z - 504z - 701z?

Bruk et lite speil og telefonen din, så klarer du å lese av dysetype.

Det finnes en grei guide på http://www.talkford.com/community/page/fordwiki/_/mondeo/mondeo-mk3/common-rail-injector-types-r63 for hvilke dyse som sitter i hvilken motor. Men jeg ville nå sjekket for sikkerhets skyld.

Et slikt speil http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Inspeksjonsspeil-2000032237/ fungerer for å lese av dysetype.

  • Like 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tunnelrat sin kabel fungerte utmerket. Fikk programert dysen og bilen går nå som normalt.

Nå gjelder det bare å få tak i noen 501Z dyser fra det stor utland.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Pinade ikke lett å finne noen som gidder å sende til norge  :glare:

 

Kjøpte 4stk hos en kar for 1600kr med frakt, og alt var i sjønneste orden før han kanselerte orderen min plutselig..

Bilen fungerer iallefall veldig bra nå! maler som en katt (med kols eller noe slikt da, oljebrennere høres jo grusomt ut uansett)

Noe annet morsomt man kan gjøre med Forscan og denne kabelen? Jasse opp turbotrykket?  B)

 

Edit: det gjelder å spørre folk som ikke sender til norge om dem gidder å gjøre det. Fikk nettop tak i noen for 1400kr, så hell i uhell.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Faktisk ikke bytta noe dyse enda. Bilen går som ei klokke enda etter jeg programmerte den på nytt..

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...