Jump to content

Aux heater alltid på!


gmagnuss

Recommended Posts

Hei!

 

Har en s-max 1,8 2007.

 

Har hatt den ute av drift i flere måneder pga bytte av clutch. Da har bilen stått uten batteri koblet til. Når nå alt er koblet på igjen, lyser det i dashbordet at aux heater er på (parkvarmer, men det heter ikke det i displayet), selv om den ikke er det. Dashbordet står og lyser i lang tid. Noen ganger slukker det etter 5-10 min. andre ganger har den tappet batteriet tomt! Lurer på om når den står i en kald garasje eller ute, så skrur den seg av, men når jeg har den inne på et varmt verksted kan det se ut som den står på hele tiden. Men har ikke dette helt under kontroll, men kan se ut som temperaturen spiller en rolle her! Nå står den varmt og da har jeg en batterilader konstant på den.

 

Når jeg går inn i menyen og prøver å skru parkvarmer av/på manuelt går ikke det. Det er et kryss på den, men om jeg tar det bort, så kommer det på igjen av seg selv etter et sekund. Men selv om det står i menyen at den er på, så virker det som den ikke er på. Hører ikke noe vifte eller ser noe eksos fra den. Dette er likt uavhengig om det er kald eller varm motor. Har ikke testet å programmer inn et tidspunkt.

 

Har programmert inn at aux varmer skal være på og det fungerer fint. Bilen/motoren blir fort varm når jeg starter motoren. Det blir den jo ikke om aux heater er av, så webaston virker jo. Har forståelsen av at det er to ulike styringer for parkvarmer og tilleggsvarmer (aux heater).

 

Så jeg tolker det som at den får et signal om at parkvarmer er på.

 

Kan det være noe dårlig jording noe sted, eller en sensor av et eller annet slag som er feil. Eller kan jeg ha glemt å koble til en ledning når vi løsnet motoren for å få ut clutchen. Noen som har noen gode råd?

 

Mvh Geir

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei!

 

Har en s-max 1,8 2007.

 

Har hatt den ute av drift i flere måneder pga bytte av clutch. Da har bilen stått uten batteri koblet til. Når nå alt er koblet på igjen, lyser det i dashbordet at aux heater er på (parkvarmer, men det heter ikke det i displayet), selv om den ikke er det. Dashbordet står og lyser i lang tid. Noen ganger slukker det etter 5-10 min. andre ganger har den tappet batteriet tomt! Lurer på om når den står i en kald garasje eller ute, så skrur den seg av, men når jeg har den inne på et varmt verksted kan det se ut som den står på hele tiden. Men har ikke dette helt under kontroll, men kan se ut som temperaturen spiller en rolle her! Nå står den varmt og da har jeg en batterilader konstant på den.

 

Når jeg går inn i menyen og prøver å skru parkvarmer av/på manuelt går ikke det. Det er et kryss på den, men om jeg tar det bort, så kommer det på igjen av seg selv etter et sekund. Men selv om det står i menyen at den er på, så virker det som den ikke er på. Hører ikke noe vifte eller ser noe eksos fra den. Dette er likt uavhengig om det er kald eller varm motor. Har ikke testet å programmer inn et tidspunkt.

 

Har programmert inn at aux varmer skal være på og det fungerer fint. Bilen/motoren blir fort varm når jeg starter motoren. Det blir den jo ikke om aux heater er av, så webaston virker jo. Har forståelsen av at det er to ulike styringer for parkvarmer og tilleggsvarmer (aux heater).

 

Så jeg tolker det som at den får et signal om at parkvarmer er på.

 

Kan det være noe dårlig jording noe sted, eller en sensor av et eller annet slag som er feil. Eller kan jeg ha glemt å koble til en ledning når vi løsnet motoren for å få ut clutchen. Noen som har noen gode råd?

 Hei har du funnet ut av problemet jeg har noe av det samme problemet

Mvh Geir

Hei har du funnet ut av problemet jeg har noe av det samme problemet på en kuga men på min fungerer ikke diselvarmeren

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Webastoen sluttet å virke på min 2013 S-max 2,0 tdci etter lengre tid med lav batterispenning.

Jeg klarte ikke lese ut feilkodene med Forscan med obd2 wifi adapter og iPhone. Feilkodene for FFH (fuel fired heater) ligger på MS-can.

 

Jeg modifiserte derfor obd2 adapteren som beskrevet her.

https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=4

 

Jeg fikk da lest ut og resatt feilkodene via iphonen, og vips fungerende webasto igjen.

Min stod i lock out mode og I tillegg feilkode om noe annet feil sannsynligvis grunnet lav spenning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...