Jump to content

Svinghjul til 2.9 12v


sierra andy

Recommended Posts

Hei, vil gå tilbake til organisk clutch lamell på min 2.9 motor og siden 6 puck clutchen har spist mye av svinghjule mitt trenger eg nytt. Noen som har ett i god stand? Eller vet om det passer fra ranger 2.9 fra usa? De her

https://m.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Turbonetics&_from=R40&_trksid=m4084.l1313&_nkw=Ford+2.9+fly+wheel

Og noen som vet hvordan kvaliteten er på de, i forhold til orginalt.

 

Skulle også hatt arp bolter til svinghjulet, passer de her til 2.9?

http://www.burtonpower.com/arp-flywheel-bolt-set-sohc-pinto-v4-v6-taunus-cologne-arpfw02.html

 

:)

Link to comment
Share on other sites

2,9 svinghjulet er tykkere og tyngre enn de eldre svinghjulene. Det er unødvendig tungt spør du meg.

Vil foreslå at du vurderer 2,3 eller 2,8 svinghjul og en Cosworth clutch. Du trenger ett utløserlager som er litt høyere enn det som brukes med 2,9 svinghjulet.

De boltene der passer iallefall 2,3 - 2,8 svinghjulet og de passer også 2,9 veiven.

 

Ang kvalitet har man grovt sett 3 alternativ:

1. Originalt støpejern,

2. Alu.

3. Stål.

 

Støpejern er billig og det er så mykt at det blir spist opp av puck lameller.

Alu. m/ innlagt materiale som Findanza har sine tilhenger og motstanere og det kan bli for lett hvis man ikke bruker en stor og tung trykkplate.

Cosworth og enkelte BMW har visstnok stålsvinghjul originalt og disse tåler puck lameller.

 

Ellers kan stålsvinghjul helt trygt bearbeides til ønsket vekt.

http://www.burtonpower.com/steel-flywheel-ford-sierra-cosworth-yb-240mm-clutch-sc254.html

 



Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2,9 svinghjulet er tykkere og tyngre enn de eldre svinghjulene. Det er unødvendig tungt spør du meg.

Vil foreslå at du vurderer 2,3 eller 2,8 svinghjul og en Cosworth clutch. Du trenger ett utløserlager som er litt høyere enn det som brukes med 2,9 svinghjulet.

De boltene der passer iallefall 2,3 - 2,8 svinghjulet og de passer også 2,9 veiven.

 

 

 



Har ett 2.8 svinghjul liggende, er det bedre å bruke dette da? Skal på en motor med turbo.

Hva må gjøres med utløserlagere eller armen for å bruke dette?

 

Blir ap trykkplate med ap organisk lamell.

Er de orginale svinghjuls boltene en svakhet? Elle holder de massevis? :)

Link to comment
Share on other sites

Har ett 2.8 svinghjul liggende, er det bedre å bruke dette da? Skal på en motor med turbo.

Hva må gjøres med utløserlagere eller armen for å bruke dette?

 

Blir ap trykkplate med ap organisk lamell.

Er de orginale svinghjuls boltene en svakhet? Elle holder de massevis? :)

Jeg mener det ja. Helt klart. Tunge svinghjul er kun det rette valget nå man har veldig stor turbo i forhold til motorvolum. Eks. 600 hk turbo på en 2,0 L motor.

Ford har utløserlagre i forskjellig høyde og såvidt jeg husker trenger du ett som er ca. 10 mm høyere enn det originale 2,9 utløserlageret.

 

Det høres ut som ett godt valg.

 

Ett av problemene med disse motorene er boltmønsteret på veiv og svinghjul. Sirkelen er minimal i diameter og antall bolter er også minimal. Sammenligne gjerne med Cosworth. :)

Du bør definitivt oppgradere til APR bolter for å holde svinghjulet på plass, for å holde rådene sammen og for å holde toppene nedpå blokken ved ladetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...