Jump to content

Har kjøpt MK4 og har noen spørsmål


KooPa

Recommended Posts

Hei folkens.

Da vi er såpass fornøyd med vår MK3, kjøpte vi en MK4 også  :D .

Jeg har noen spørsmål som jeg ikke helt har funnet ut ved hjelp av Google og forumsøk som kanskje dere vet mer om;

 

1. I frontlyktene har jeg nærlys i midten, fjernlys ytterst og så har jeg en pære innerst. Hva er denne til?

 

2. Lysbryteren står på auto. Hva er fordelen med dette? I følge instruksjonsboka står det at lysene slås av/på etter behov og at man ikke kan slå på fjernlys hvis det ikke er mørkt nok. I Norge er det jo påbudt med kjørelys så det vil være rart hvis den slår av/på lys. I tillegg tenker jeg på levetiden på xenonpærene. Den er vel ikke såpass avansert at den slår på fjernlys selv?

 

3. Det er headunit med navi, og det fulgte med original DVD med kart fra 2008. Hvor får jeg tak i nyere kart? Og hvordan vet jeg hvilken type kart jeg skal ha? Etter hva jeg kan se finnes det flere typer kart. Veldig kjedelig å kjøpe kart for å finne ut at det er feil. Jeg trenger kun skandinavia.

 

4. Det står i etis at bilen har "Aux heater/programmable", er dette Webasto? Jeg finner et valg i menyen (Convers+) om parkeringsvarmer men den er grået ut. Ingen feilkoder i ForScan.

 

5. Jeg trodde alle MK4 kom med powershift automatkasse, men i følge etis har jeg AWF21 som i følge google er en tradisjonell automatkasse. Hva er fordeler/ulemper i forhold til en powershift? Jeg regner med noe høyere forbruk, men kanskje mindre vedlikeholdskostnader da jeg tydeligvis slipper å tenke på å skifte clutch og svinghjul.

 

Håper noen har svar på noen av spørsmålene  :D .

 

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

1. Svinglys/ kurvelys

2. Er det en norsk bil kan den stå på auto. Da styrer den kjørelys selv. Nyere MK4 har automatiske fjernlys

3. Ford eller ebay osv . Få riktig delenummer fra Ford og sjekk online for billigere pris.

4. Webasto. Parkerings varmer menyen virker ikke med bilen i gang.

5. Powershift kom høsten 2010 i Mondeo. Mindre problemer med AWF21

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar  :D

Nå må jeg nesten ut å kjøre en tur når det blir mørkt for å se hvilken effekt svinglys har.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Man merker i hvert fall at man savner kurvelys når man kjører bil som ikke har det. Når det gjelder autolysfunksjonen går vel den også på interiør og dashbordbelysning. I og med at kjørelys er påbudt i Norge, og pre-facelift av MK4 ikke har LED kjørerlys, gjør den funksjonen lite på utsiden. For å spare xenon-pærene pleier jeg å kjøre med parklys / tåkelys på dagtid. (Har montert LED-pærer i tåkelyktene og parklyktene.)

 

Webasto funker slik at hvis du har krysset av for hjelpevarmer i innstillinger, kobler den seg automatisk inn når temperaturen er under 6 grader ved kaldstart, for å få opp tempen på motoren raskere. Når det er veldig kaldt, kobler den også inn hvis motortempen synker. (Dieselmotorer avgir mye mindre varme enn en bensinmotor.) Når du har programmerbar parkeringsvarmer, betyr det at du kan stille inn tid for når du tenker å starte bilen, og varmeren vil da starte 20-30 min. før (alt etter utetemp) slik at kupeen og motoren er oppvarmet når du skal kjøre. Som Mondeopower sier, kan du bare programmere den når tenning er på, og motor ikke i gang. Parkeringsvarmer funker heller ikke hvis det er under 7 l. diesel på tanken, og/eller hvis det er for lite spenning på batteriet, så det er viktig, spesielt i vintermånedene, å vedlikeholdslade batteriet ganske hyppig hvis parkvarmeren blir brukt daglig.

 

Noe som også er verdt å merke seg, er å la varmeren gå ferdig syklusen sin med jevne mellomrom slik at man får brent ut alt sot fra varmeren. Det er spesielt viktig hvis man kjører mye småkjøring på vinter der varmeren starter og ikke rekker å brenne seg varm før man stopper igjen. I menyen har man et valg for å slå på parkvarmer uten å måtte programmere et tidspunkt. (Aktiver nå.)

Edited by audun-eg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...