Jump to content

Risting i ratt/bil i høy fart og nedbremsing


trefot

Recommended Posts

Hei.

 

Et kort sprøsmål om bremser.

 

Jeg har en S-max 2011 modell, med 163 hestersmotoren. Det ble kjøpt brukt, for snart to årsiden, med nye bremser (skiver og klosser(?)) forran. Da vi kjøpte bilen påpekte jeg at det ristet litt i bilen i høy fart (>80 km/t). Litt sånn typisk sier bilselger at verkstedet fant ut at det var en litt stor stein som satt fast i dekket og forårsaket ristingen. Nja...den ristinga ble liksom aldri helt borte (selv om jeg kansje innbilte meg det en stund. ;)

 

Det jeg opplever nå er at rattet stort sett rister fra ca 80 km/t og oppover. Frekvensen øker med økende hastighet. Eller, ristinga ved 120 km/t (motorveikjøring) har en høyere frekvens enn den som opptrer i 80 km/t. Men det jeg synes er litt rart er at det ikke alltid inntreffer. Av og til er rattet irriterende rolig, men ristinga opptrer alltid en eller flere ganger over lengre perioder (stort sett hele tiden) i løpet av en biltur på motorveien. I tillegg til denne ristinga vugger bilen når jeg bremser. Altså ikke fra side til side, men som om bremsekraften varierer under nedbremsing. Både når jeg bremser hardt og når jeg bremser litt roligere. Jeg har, i mitt lille ikke særlig biltekniske hode, tenkt at det er kast i bremseskivene forran siden dette opptrer både på sommer og vinterdekk. Men, er det ikke litt rart at det blir kast i skivene så raskt? Tror jeg begynte å legge merke til dette etter kjørte 10-15 000 km.

 

Og så, tror dere at risitnga vil opphøre dersom jeg skifter bremseklosser, bremseskiver og smører opp bremsene forran? Det er vel kanskje uansett verdt et forsøk dersom man har mulighet til å få litt hjelp og dermed bare betaler for delene?

 

Og så en siste ting; jeg leste at man ikke skal bremse i en dump i veien, altså at bremseklossene ligger på bremseskiva og bremser i det man kjører inn i dumpen, for da kan det bli kast i skiva. Og så det kanskje ltit fjollete spørsmålet; hvorfor det? Hvorfor kan det bli kast i skiva da? Ligger ikke klosser og skiver fast i forhold til hverandre?

 

Link to comment
Share on other sites

Bremserist får du kunn når du bremser . Kan være drivaksel ledd med slark i. Er det org felger på sommer og vinter hjul? Det med å få kast i skivene på å kjøre i en dump, er bare viss vass, har man derimot bremset veldig mye og fått god temp i skivene og kjører så i vann, så kan det faktisk skje.

Link to comment
Share on other sites

Bremserist får du kunn når du bremser . Kan være drivaksel ledd med slark i. Er det org felger på sommer og vinter hjul? Det med å få kast i skivene på å kjøre i en dump, er bare viss vass, har man derimot bremset veldig mye og fått god temp i skivene og kjører så i vann, så kan det faktisk skje.

 

Takk for kjapt svar! :)

 

Originalfelger på sommer og uoriginalt på vinter. Men dette opptrer på begge felgsett.

 

Men vil ikke kast i skiver føre til ubalanse rundt drivaksen (og forsåvidt akselen også) og dermed gi risting i ratt i fart? Mulig det er litt dumt spørsmål, men har brukt litt sentrifuger i tidligre jobber og da blir det helt galematias dersom de ikke er i balanse.

 

Grunen til at jeg nevner det med bremser og kast i skiver er at jeg tidligere, når jeg har kommet på verksted og fortalt at det rister i rattet ved høyere fart, får beskjed om å balansere hjulene. Når det er gjort og det ikke hjelper er neste anbefalte steg og skifte bremser.

 

Ang. slark i drivakselledd, hvordan vil dette utarte seg og hvordan kan man påvise dette? 

Edited by trefot
Link to comment
Share on other sites

Kast i bremseskiver er 99% sideveis, ikke opp og ned, som du får med sentrifugalkraft. Men visst det ikke etr reingjort på navet bak skiva, eller at det har komt dritt bak der ved hjulskift, så vil selve navet på skiva også være i ubalanse. Rister det i rattet uten at du bremser også? Drivakselledd kan riste på samme måte som en bremseskive, men da ingen påvirkning om man rører bremsepedal. 

Link to comment
Share on other sites

Kast i bremseskiver er 99% sideveis, ikke opp og ned, som du får med sentrifugalkraft. Men visst det ikke etr reingjort på navet bak skiva, eller at det har komt dritt bak der ved hjulskift, så vil selve navet på skiva også være i ubalanse. Rister det i rattet uten at du bremser også? Drivakselledd kan riste på samme måte som en bremseskive, men da ingen påvirkning om man rører bremsepedal. 

 

Aha! Eller nei, jeg forstår det fortsatt ikke. ;) Jeg tenker at dersom det er kast sideveis så vil bremseskiva være bøyd, og da vil den ikke være symetrisk rundt akselen og dermed vil det skape ubalanse og dermed risiting i hjulet i fart. Tror kanskje jeg tenker helt feil nå, og ikke helt forsår hva kast i bremseskive egentlig er. ;)

 

Kan det komme dritt mellom skive og nav også ved hjulskift? Tenkte at der er det tett når skiva er montert på, og at det kun kunne skje ved skifte av bremseskive.

 

Ja, det rister i rattet når jeg ikke bremser. Starter med rolig vugging i rattet (som jeg gjerne overser) fra ca 70 eller 80 km/t for så å intensiveres til risting ved motorveifart (100-120). Mer intens ved høyere fart. Det er ikke sånn at det rister vanvittig, og at jeg må jobbe for å holde rattet stille, men jeg kjenner det når jeg holder i rattet og ser det godt når jeg slipper rattet. Men ristingen endrer karakter når jeg begynnre å bremse. Dersom jeg bremser ned fra motorveifart (altså fra 100-120 km/t) går ristinga fra å riste i rattet til og begynne å lugge i bilen (husker ikke helt hva som skjer med rattet). Under bremsinga føles det som om bremsekraften varierer. Sagt på en litt klumsete måte; det føles som om bilen bremser slik: vanlig bremsekraft-litt mindre bremsekraft-vanlig bremsekraft-litt mindre bremsekrat-osv....

Link to comment
Share on other sites

Er lite som skal til for å lage kast i skivene, navet er rett og anleggsflata til klossene, blir kast i. Er rett som du sier, men det er skal være mye kast for at du skal merke det på den måten. Siden skiven ikke erskrudd fast på navet, så er de løse når man tar av hjulet, selv om de ofte henger på en rust kant på navet. Slik du sier bremsen oppfører seg, så virker det som det er skivene

Link to comment
Share on other sites

Noen ting her som er verd å sjekke

1:Har du sjekket at hjulene er runde?Hvilke type dekk står på?Hakkapelita eller continental?kjent for å bli urunde pga cord invendig i dekk ryker

2:Har du sjekket at hjulene sitter fast?Regner med dette,,siden du sier dette har skjedd i lengre tid?

3:Har du sjekket at bremsene ikke henger foran eller bak for den sagsskyld?Viss bremsene henger,,så vil det utvikle varme..og du får risting under kjøring

4:Har du sjekket drivledd?indre og ytre?dette vil somregel resultere i risting kun ved akslerasjon ,,gjerne i litt tyngre gir opp en bakke f eks.

5:Rister motoren når du står på tomgang og bare gir gass?Det er både dysefeil på disse motorene..men også dobbelmassesvinghjul som kan riste.Dysefeil kan i noen tilfeller oppleves som risting.

6:er understell på bilen sjekket?`det er ofte foringer i bakkant som ryker på disse...disse vil ikke strengt tatt resultere i risting i ratt..men som en tommelfinger regel så bør en får sjekket understell komplett i en sånn situasjon som dette.

 

Jeg synes dette her høres ut som bremserelatert feil,eller hjulrelatert feil,,selv om det er vanskelig å si.Men har du bremser som henger foran,,og/ eller skiver som faktisk ikke er montert riktig..(altså skittent nav etc)så kan du få risting under kjøring uten at du bremser.Og når du da bremser så går risting i ratt over til at du kjenner det mer i hele bilen.

En annen ting er hvordan tilstand på bremser er bak?Èr disse byttet?

Sånn alt i alt..så burde du jo få noen kompetente til å sjekke bilen din for deg.Det er nyttesløst egentlig å finne ut noe over internett:) 

Edited by lowman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svært nyttige svar!

 

(p.s. forstår det er vanskelig å si noe uten å se bilen, men klarer ikke la være å spørre når nysgjerrigheten tar overhånd og ønsket om å forstå mer om bil blir litt for stor.;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...