Jump to content

Karosseri


Recommended Posts

Når man skal overlappe to plate-ender med hverandre, disse skal punktsveises mot hverandre, finnes det da noen grunning man bør ha mellom, der det ikke skal sveises ? Har hørt noe om volvo-grunning, eller sveise-grunning/primer, noen som kan forklare noe mere ?

Link to comment
Share on other sites

Guest sircossie

Får en egnet sveisespray til dette formålet, biltema feks har slik. Wurth har også en meget bra en.. Dette stoffet tørker med en gang, smelter litt når det kommer varme på å tetter det ganske bra. Vist ikke så funker 661 meget godt,nautra rust eller ka det heite.

Link to comment
Share on other sites

fikk beskjed av han som sveiset gulvet mitt at jeg burde kjøpe en tyntflytende versjon av tectyl og spraye på etterpå.. det trekker inn i sprekkene så det ikke kommer rust.. :) regner med det finnes mye rart du kan bruke...

Link to comment
Share on other sites

hvor stor overlapp skal du ha??? karroseri kitt hvis det er en stor overlapp. da denne tetter helt. anbefaller å bruke hagmanns ca primer etterpå. dette er en 2k epoksyprimer som er meget bra. har brukt denne i ca 12 år nå. så vet at den er bra.

Link to comment
Share on other sites

da ville jeg kun brukt ca primer. et tynnt strøk som du lar tørke. punkter delene sammen, rengjør sveisepunktet, og enten pensler eller sprøyter et strøk over dette. og evnt lakke.hvis dette er gulv ville jeg brukt tykk tectyl under.

Link to comment
Share on other sites

det er godt mulig det finnes en slik type primer. må innrømme at jeg aldri har hørt om den iallefall.på lakkverkstedet her har vi kun brukt ca primer da vi vet hva denne er god for.hvis noen andre har noen andre grunninger de vil gå god for så må de jo gjøre d.

Link to comment
Share on other sites

mulig det er no syregrunning eller noe da. problemet får du jo i området rundt punktet pga varmeutviklinga da. er jo bare å se på punktene på sierra fra før, ford brukte jo noe grå syregrunning under der tidligere der de også. :)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg mener å ha hørt om en type primer man kan sveise/punkte direkte på uten å fjerne primern ?

 

fins slik grunning ja sikkert flere lakk merker som har men vet at spies hecker har en rød en på liters boks eller spray boks.. denne kan du sveise rett på og brennes kun vekk akkurat i punktet ,virker fint den har brukt den mye selv :rolleyes:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Når man skal overlappe to plate-ender med hverandre, disse skal punktsveises mot hverandre, finnes det da noen grunning man bør ha mellom, der det ikke skal sveises ? Har hørt noe om volvo-grunning, eller sveise-grunning/primer, noen som kan forklare noe mere ?

Volvo har en grunning de kaller "blågrunning". Har selv brukt den da broren min jobbet hos Volvo. Funket kjempefint ved sveising og det ble ikke noe rust i overlappen på 4 åra han hadde bilen sin! Spør oppretteren på Bilsevice i Larvik, han har bra peil hvis han jobber der enda!

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa
Men jeg mener å ha hørt om en type primer man kan sveise/punkte direkte på uten å fjerne primern ?

Jeg kjøpte Biltemas zinkgrunning til dette formålet.

Som "sedan" sier så inneholder Wurth sin sveisgrunning zink.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...