Jump to content

Oppvarming i bakrute fungerer ikke


Marius M

Recommended Posts

Hei!

Er ny med Ford og ny på forumet. Har skrudd saaber i mange år, men aldri rørt en Ford. Etter mange år på saab-forum har jeg opplevd den utrolig store nytten et slikt forum kan ha og løse alle mulige små og store problemer. :)

Har nå en 2013 S-Max som jeg nettopp har tatt i bruk. Jeg synes det ser ut som bakruteoppvarmingen ikke fungerer.

  • Hvilken sikring sitter dette på?
  • Hvor finner jeg sikringen?
  • Er dette et vanlig problem?
  • Hva pleier å være feilen?

Håper på innspill!

 

Mvh Marius

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for dette! Skal sjekke sikringen senere i dag.

Leste noe om at det sitter flere funksjoner på releet, så hvis disse andre fungerer (husker ikke i farten hvilke funksjoner det var) så er det ikke releet. Og hvis det da heller ikke er sikringen så er brudd i gjennomføringen er åpenbar mulig synder.

Hva er da løsningen? Lodde sammen? Kople sammen med kabelsko?

Mvh Marius

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alle sikringen jeg nevnte er til bakrute kretsen, det fant jeg på Ford sine ledningsdiagram, siden jeg jobber der. I gjennomføringa, så er det enten å lodde med krympe strømpe over, eller skifte ledningsnett. Kabelsko blir for stivt i oveføringa

Link to comment
Share on other sites

Sjekket F23 på 25A og den var hel. Jeg hører også at det klikker i releet, så det kommer strøm bak dit. 

Hadde ikke tid til å knote med de klipsene for å få av dekselet (?) til F17 og F18 (central fuse box supply A og B). Hadde de vært røket ville jeg vel også hatt andre symptomer. 

Da kan det virke som brudd i gjennomføringen. Den gummistrømpa som sitter mellom karosseriet og døra virker veldig tight og den ser "hel" ut. Hvordan får man den av (og på) i ett stykke? 

Kan noen også bekrefte at man tydelig skal ser at duggen forsvinner etter noen min med varmeren på, så jeg ikke dummer meg helt ut og at den bare er veldig svak eller noe?

Sitat

siden jeg jobber der.

Tøft, hva jobber du med der?

Mvh Marius

Edited by Marius M
Link to comment
Share on other sites

Er Ford teknikker. Merker fort at dugg forsvinner når den virker ja. Strømpa får man av, ved å løyse ut plastklipsa, som står i endene. Må bruke et lite flatt skrujern el, for å trykke inn sperre hakene på de

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Takk, skal se på det.

Er ikke den gummistrømpa hel hele veien rund kablene, slik at den må "trekkes" av? Da må jeg jo av med dørtrekk og koble fra alle kontaktene i bakdøra etc.

Så litt i går og det så ut som gummimuffa ligger bretta rundt en plastflens.

Er det evt. et tilgjengelig sted etter releet jeg kan måle spenningen for å bekrefte at det kommer strøm ut dit?

Takk for alle tips!

Hvis noen vet noe om ca kost på verksted på dette så er det nyttig info.

Mvh Marius

Edited by Marius M
Link to comment
Share on other sites

Ja, da vet jeg litt mer. Pelte ned gummien og så raskt at dette åpenbart har blitt reparert tidligere, tilsynelatende amatørmessig. Mange av kablene (de tykkeste) har en skjøt med krympehylse utenpå og alt var surret sammen i el-tape. Svart/hvit kabel har en skjøt som har fått brudd igjen. Sitter noen på et skjema og kan bekrefte at det er rutevarmen? Det er også tydelig at noen har pelt av de hvite/gule bitene som klipser gummien mot karosseriet, da noen av disse er skadet. 

Skal prøve å forhøre meg om pris i morgen. Noen som vet sånn ca? Finnes det en elektroniske delekatalog tilgjengelig på nett?

Da er det vel skifte av kabelmatte som gjelder, av med taktrekk og dekslene i døra +++.

Edited by Marius M
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...