Marius M Posted December 11, 2019 Posted December 11, 2019 Hei! Er ny med Ford og ny på forumet. Har skrudd saaber i mange år, men aldri rørt en Ford. Etter mange år på saab-forum har jeg opplevd den utrolig store nytten et slikt forum kan ha og løse alle mulige små og store problemer. Har nå en 2013 S-Max som jeg nettopp har tatt i bruk. Jeg synes det ser ut som bakruteoppvarmingen ikke fungerer. Hvilken sikring sitter dette på? Hvor finner jeg sikringen? Er dette et vanlig problem? Hva pleier å være feilen? Håper på innspill! Mvh Marius
grcossie Posted December 11, 2019 Posted December 11, 2019 Hei og velkommen. Sikringene her, sitter i boksen ved batteri i motorrom, sjekk sikring 17 60amp, 18 60amp og 23 30amp. Går via et rele, som sitter i bagasje rom, bak panel venstre side. Brudd i gjennomføring til bakluke, er en gjenganger
Marius M Posted December 11, 2019 Author Posted December 11, 2019 Tusen takk for dette! Skal sjekke sikringen senere i dag. Leste noe om at det sitter flere funksjoner på releet, så hvis disse andre fungerer (husker ikke i farten hvilke funksjoner det var) så er det ikke releet. Og hvis det da heller ikke er sikringen så er brudd i gjennomføringen er åpenbar mulig synder. Hva er da løsningen? Lodde sammen? Kople sammen med kabelsko? Mvh Marius
Marius M Posted December 11, 2019 Author Posted December 11, 2019 (edited) Fant denne; http://knigaproavto.ru/shemy/en/ford/galaxy/92-ford-s-max-fuse-box-diagram-20062015.html Ser ut som det er F23 som er bakrutevarmen, ja, 25A for 2013. Edited December 12, 2019 by Marius M 1
grcossie Posted December 11, 2019 Posted December 11, 2019 Alle sikringen jeg nevnte er til bakrute kretsen, det fant jeg på Ford sine ledningsdiagram, siden jeg jobber der. I gjennomføringa, så er det enten å lodde med krympe strømpe over, eller skifte ledningsnett. Kabelsko blir for stivt i oveføringa
Marius M Posted December 12, 2019 Author Posted December 12, 2019 (edited) Sjekket F23 på 25A og den var hel. Jeg hører også at det klikker i releet, så det kommer strøm bak dit. Hadde ikke tid til å knote med de klipsene for å få av dekselet (?) til F17 og F18 (central fuse box supply A og B). Hadde de vært røket ville jeg vel også hatt andre symptomer. Da kan det virke som brudd i gjennomføringen. Den gummistrømpa som sitter mellom karosseriet og døra virker veldig tight og den ser "hel" ut. Hvordan får man den av (og på) i ett stykke? Kan noen også bekrefte at man tydelig skal ser at duggen forsvinner etter noen min med varmeren på, så jeg ikke dummer meg helt ut og at den bare er veldig svak eller noe? Sitat siden jeg jobber der. Tøft, hva jobber du med der? Mvh Marius Edited December 12, 2019 by Marius M
grcossie Posted December 12, 2019 Posted December 12, 2019 (edited) Er Ford teknikker. Merker fort at dugg forsvinner når den virker ja. Strømpa får man av, ved å løyse ut plastklipsa, som står i endene. Må bruke et lite flatt skrujern el, for å trykke inn sperre hakene på de Edited December 12, 2019 by grcossie
Marius M Posted December 12, 2019 Author Posted December 12, 2019 (edited) Takk, skal se på det. Er ikke den gummistrømpa hel hele veien rund kablene, slik at den må "trekkes" av? Da må jeg jo av med dørtrekk og koble fra alle kontaktene i bakdøra etc. Så litt i går og det så ut som gummimuffa ligger bretta rundt en plastflens. Er det evt. et tilgjengelig sted etter releet jeg kan måle spenningen for å bekrefte at det kommer strøm ut dit? Takk for alle tips! Hvis noen vet noe om ca kost på verksted på dette så er det nyttig info. Mvh Marius Edited December 12, 2019 by Marius M
grcossie Posted December 12, 2019 Posted December 12, 2019 Du må dra strømpa av fra plast flensen, etter at du har løyst flensen. Visst du tar av panelet på innsida av luka, eller side panela der. Så kan du måle der kontaktene er festet på ruta
Marius M Posted December 12, 2019 Author Posted December 12, 2019 (edited) Ja, da vet jeg litt mer. Pelte ned gummien og så raskt at dette åpenbart har blitt reparert tidligere, tilsynelatende amatørmessig. Mange av kablene (de tykkeste) har en skjøt med krympehylse utenpå og alt var surret sammen i el-tape. Svart/hvit kabel har en skjøt som har fått brudd igjen. Sitter noen på et skjema og kan bekrefte at det er rutevarmen? Det er også tydelig at noen har pelt av de hvite/gule bitene som klipser gummien mot karosseriet, da noen av disse er skadet. Skal prøve å forhøre meg om pris i morgen. Noen som vet sånn ca? Finnes det en elektroniske delekatalog tilgjengelig på nett? Da er det vel skifte av kabelmatte som gjelder, av med taktrekk og dekslene i døra +++. Edited December 12, 2019 by Marius M
grcossie Posted December 12, 2019 Posted December 12, 2019 svart-hvit og brun-gul, er til varmetråder. Er mangen utgaver av de ledningsnetta, men mener de ikke er så veldig dyre. Holder med å senke taktrekket litt ned i bakkant, løsne to plastpropper, så er det kontakter bak der
Marius M Posted December 15, 2019 Author Posted December 15, 2019 (edited) Tusen takk for alle svar! Hva er fargene til vindusviskermotoren? Svart+svart? Finnes denne oversikten på nett et sted? Mvh Marius Edited December 15, 2019 by Marius M
grcossie Posted December 15, 2019 Posted December 15, 2019 blå, svart og svar/hvit. Finner sikkert ledningsdiagram på nett, søker ikke etter det, så lenge jeg har tilgang på Ford
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now