Jump to content
Sign in to follow this  
sveinen

Connect diesel 2005, startsperre problem

Recommended Posts

Hei!

Har tidligere hatt elektriske problem med min Connect, bl a tankmåler som ikke virker. Dette har jeg ikke gjort noe med, må sikkert skifte instrument (vet ikke om det lønner seg.) Har fått noen til å sjekke loddingene på kretskortet, uten at det utgjorde noe forskjell.

Nå starter den ikke, starter går, men motor tenner ikke. Startsperre lampe blinker hurtig med tenning på, kode 2 + 3 blink etter 1 minutt. Har googlet dette, det er ´data mismatch between PCM and instrument cluster; requires reprogramming´. Har prøvd å kryssbytte rele i sikringsboks motorrom, og ellers sjekket sikringer, sjekket overfladisk jording/koblinger/ osv. Koblet fra batteri, og ladet det 5-6 timer. Har også prøvd reservenøkkel.

Et par dager før dette skjedde, hadde jeg problem med oppstart ; motor stopper etter ca 2-3 sek, starter igjen, samme skjer ca 4 ganger før motor går skikkelig. Hjalp ikke å gi gass. Etter den gikk skikkelig, fungerte den som vanlig. Startet opp i går tidlig, kjørte 10 m bort til garasje, og stoppet motor. 10 min senere, skulle jeg kjøre: da var det ikke liv. Starter går rundt som normalt. Husker at jeg vred nøkkel helt til start (glemte å gløde) da dette skjedde.

Er dette så enkel som kode sier; reprogrammering, vil det hjelpe å skifte instrumentpanel, ECU/PCM eller er det noe annet?  Hva er det som egentlig skjer når startsperre kobler inn, kuttes strøm til dieselpumpe? 

Håper noen har en teori om hva feilen er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som har koblingskjema for Connect 2005, tenker da på instrumentpanel/ECU/ CANbus/rele ++?  Eventuelt en nettside der det kan lastes ned?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen står fortsatt i garasjen, feilsøk har til nå vært uten resultat. Har googlet en del siste uka, og sjekket det meste. Bilen startet i går, men det varte ikke mange minuttene før feilen kom igjen. Mest sannsynlig var det pga at batteriet hadde vært frakoblet; evt feil ble resatt..?  Har lest på nettet om elektronikk i dieselpumpa som kan være problemet. Har ikke fått åpnet lokket pga faste skruer; står  med 5-56 til i morgen..

Et spm om startsperre; skal starter gå rundt, slik tilfellet er her? Trodde startsperre gjorde at starter ikke ble aktivert.

Noen koblingstykker i fotbrønn (ved ECU) passasjerside var litt fukt i, skal ohme de i morgen. Hvis ikke det hjelper, er det vel å skifte instrumentpanel eller ECU. Hadde ikke planer om å bruke så mye på bilen, men det er mye lettere å selge en bil som går..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar. Ser ut som software er avviklet..? Dessuten er jeg en kløne på slikt uansett... Det står i teksten at startsperrefunksjonen ligger i instrumentpanelet. Hvis jeg da skifter dette, må jeg reprogrammere nøkkel etterpå, hvis jeg har skjønt dette riktig. Hvis jeg får med nøkkel som hører til instrumentpanelet (brukt), kan jeg da bytte chip, og slippe programmering? Dumt spørsmål kanskje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytter du instrument må du prog nøkkler ja, mulig det går med chipen fra tilhørende nøkkel, noen biler går det på andre ikke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem løst: Fikk tak i et brukt instrumentpanel, satset på at det ikke var samme feil på det.. Skiftet det, fikk Vest Motortuning til å programmere det, og da virket alt! I tillegg til at tankmåler + kupelys virket, det har ikke virket på lenge.. Til og med dieselvarmer gjorde forsøk på oppstart (sky av røyk), men den er ikke så nøye med; blir ikke brukt likevel.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og så kom feilen igjen.. Bil ok i 3 dager, så kom samme feil. Starter ikke, startsperre LED blinker hurtig, viser kode 23 etter 1 minutt. Fikk feilkoder som peker på dieselpumpe; har lest om flere som har feil på elektronikken der. Ser at ECU til dieselpumpe kan skaffes på ebay, er det å anbefale?  Er også på etterskudd med å bytte dieselfilter, dette kan vel ikke føre til en slik feil..?  Prøver å åpne ECU for sjekk, og skifte filter samtidig. Så blir det luftejobb etterpå, går jeg ut fra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så går bilen igjen 😀 Nytt dieselfilter, ECU til dieselpumpe fra ebay, og ny programmering. Så får vi se hvor lenge dette varer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...