Jump to content

Ford Focus mk3 Rs. Nå, eller vente?


rs200
 Share

Recommended Posts

Heisann. Helt siden de første klippene av Mk3 rs`n dukka opp på youtuben så har jeg vært avstandsforelska. Bestemte meg ganske tidlig for at jeg skal ha en sånn, en eller annen gang. Nå ser jeg det at jeg begynner å nærme meg økonomisk. Jeg må selge bruksbilen , og en ganske så strøken Escort mk2 med 2l. Escorten gnager meg litt, men jeg føler at jeg får igjen noe morsommere. (Har alltid vært svak for turbodraget).

Hva kan dere si om Focusen, de som har prøvd den. Er den verdt penga? Skal selvsagt prøve en sjøl og. Usikker på om jeg skal vente et år eller to til. Regner med at de synker litt til i pris. Hvor langt ned tror dere at de synker før de flater ut?

Bortsett fra toppakning på tidlige modeller, er det noen feil som går igjen?

Mvh Hans 

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Har hatt de samme tankene selv. RS med nybilgaranti er egentlig ikke en problemstilling, men så er det mer enn kjøringen som gjør det for meg.
Mulig de skal enda lengre ned i pris, men hvor lavt? Nå virker det som eiere uansett alder av Mk3 RS er mer inne i stance og kjøreturer så jeg har ikke sett en eneste RS hittil blitt ungdomskjørt selv om det er ungdom bak rattet. Så ja kanske vente litt om garantien ikke er det som avgjør kjøp? For RS blir nok ikke herjet med dette året heller.

Selge gammeljern sitter langt inne, men selv om en Escort Mk2 er ganske så høyt der oppe så ville jeg nok latt den gå om det "bare" er en X-Flow. Ville latt den gå om den var en stage 1 ca 140hk 2L spek også. Lett for meg å si da jeg nå stresser ned på fritiden med en rev. Slutte med rev? Der må det gå noen runder med meg selv.

Mk3 RS er allerede en klassiker.  Mk4 blir ingen RS. Selv ikke som FWD. Det er mange lanseringer som er utsatt i bilbransjen i år, og de fleste fabrikanter har allerede avskrevet 2020 med tapstall så det blir lenge å vente på noe som kan matche Mk3 RS. Og det store ettermarkedet til Mk3 vil aldri komme igjen når Focus ikke lengre selges i Nord-Amerika.

Link to comment
Share on other sites

De laveste nå er rundt 430K, men det er mye å velge i om man har 500K i lommen.
Vet ikke hvordan nye importregler påvirker da Mk3 er en ganske smal nisje i Norge.
Når vi først er inne på import så kan jo disse hentes fra Nord-Amerika også. Men da blir det ikke skallstoler pga det ble ikke solgt der fordi da måtte de gjennom ny runde med krasjtesting. Skallstol kan jo alltids ettermonteres, men det kan ikke driftebrekket som kun var mulig med den Nord-Amerikanskeutgaven.
En RS fra en delstat uten salt eller flom. Joda er ikke første gang jeg har tenkt den tanken. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, and said:

De laveste nå er rundt 430K, men det er mye å velge i om man har 500K i lommen.
Vet ikke hvordan nye importregler påvirker da Mk3 er en ganske smal nisje i Norge.
Når vi først er inne på import så kan jo disse hentes fra Nord-Amerika også. Men da blir det ikke skallstoler pga det ble ikke solgt der fordi da måtte de gjennom ny runde med krasjtesting. Skallstol kan jo alltids ettermonteres, men det kan ikke driftebrekket som kun var mulig med den Nord-Amerikanskeutgaven.
En RS fra en delstat uten salt eller flom. Joda er ikke første gang jeg har tenkt den tanken. 

Ble solgt et sånt interiør hos Eriks Bil Demontering nå, snakket med en som jobber der på fredag, det ble solgt til Sverige.  Hadde vært mye pågang, selv fra andre siden av dammen hadde de fått henvendelser.  Så er nok ikke "bare" å få kjøpt et sett og ettermontert, men det er jo de eneste setene som gjelder etter min mening. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At skallstolene er ettertraktet er ingen overraskelse. Vanlige stoler blir jo bare ST Pluss.
Skjønner at handelsreisene og det praktiske bruksbilfolket gikk for de stolene. Men skal det være RS så er det skallstoler uten takluke.
Er ikke lett å få i pose og sekk, men vil gjerne ha denne også som ikke er å få til europautgavene https://performanceparts.ford.com/part/M-2780-FRS
 

Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2020 at 9:57 PM, Afr said:

Hvordan ser mk3 prisene ut nå som de har justert importen? 

Her går det i økomodus om dagen så fikk ikke med meg dette før nå i dag.
Klart det vil påvirke prisen da hele avgiftreduksjonen i 2016 gikk rett i lommen til Ford Norge. 750K var prisen i 2016. https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76497-ford-focus-rs-mk3-kommer-se-twittermeldingen-fra-ford/?do=findComment&comment=774627

Bruksfradragtabellen blir nok oppdatert ganske så snart for de nye satsene vil jo gjelde fra 1 juli 2020. Spennende!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hva som skjer med nyere enn 5 år. I dag er 5 år 47%, mens det fra 1 juli blir 50%. Og mer er ikke lekket.
Miljømessig som alle gauler på i dagens trend bør jo ingen være en brems her.
Men spørs hvor mange som har fått lov å mene eller bestemme noe i sakens anledning?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

10 år gammal importbil får 90% bruksfradrag, så det spørs om man må vente litt. Lommeboka (og kjerringa) bestemmer vel til syvende og sist. Men etter å ha tråla youtuben i det siste så har jeg ikke fått mindre lyst på. Gjerne med mountune kit 😍

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...